Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tjockoljans framtid

Tänkte uppmärksamma församlingen om att tjockoljan även kallad fuloljan kan kanske hamna i nåder inom en inte allt för överlägsen framtid. Detta borde kunna gynna företag som först och främst Tanganyika Oil men sannolikt även Pearl som jag själv har börjat studera en del de senaste veckorna (tack vare sign “Kalles farsa”-s analys tidigare). Ännu inget innehav i den senast nämnda, men väl en fin sån i TYKSen. För alla tjockoljefans där ute: ...

2017-05-30 11:16 · nejab

Dagbok - 11 mars (plus ett stalltips)

Lite andrum idag får alla svårt pressade småsparare & investerare. Har hittat en aktie som jag tagit en position i, via en lång köpwarrant (ENR8H 60CBK). Företaget heter Eniro. Aktien har backat 23 % i år och har följande aktiedata: p/e 5,28 p/s 1,07 p/b 2,17 direktavkastning 12,24 (!) Jag är inte intresserad av att äga aktien men åker gärna med på den kursuppgång som jag tror kommer. Aktien passar in på min investeringsstrategi som värde förvaltare: opopulär, undervärderad, underanalyserad. ...

Banditer

Det var märkligt att se hur en del av oljeaktierna stog under press för andra dagen i rad, samtidigt som världsmarknadspriserna slår “all time high” mest hela tiden. Aktiekurserna borde ju rimligen fungera som ett slags derivat/option till oljepriset, och borde därför följa oljepriset och inte börserna som helhet. På förmiddagen stog Nymex crude och WTI:N på 108 Usd/fat och Brenten i 106,50 Usd/fat och man sålde NER oljeaktierna. Mycket märkligt… ...

Getupdated - Om senaste tidens kursras

De senaste dagarna har Getupdated fallit kraftigt under hög omsättning och det känns som att det är på sin plats med en kommentar från min sida eftersom jag vid tre olika tillfällen har rekommenderat köp av aktien är på redeye. Senast var i min tävlingsanalys (http://www.redeye.se/medlemsanalys/20931) som publicerades den femte mars, dagen innan de stora utförsäljningarna började. Kursen ligger nu 15 % lägre än vad den gjorde för fem dagar sedan och vad har vi fått höra från bolaget? Inte mycket, förutom följande pressmeddelande som kom morgonen efter att min analys publicerades på redeye: ...

Formpipe - för er intresserade

För er som idag har läst min analys om Formpipe och som vill veta mer om företaget kan jag reka. följande länkar: www.formpipe.se -företagets hemsida där ni kan läsa allt om deras produkter, samarbetspartners och kunder. Här finns alla pressmeddelanden, rapporter och övrig intresant information. http://financialhearings.eframe.se/080304/formpipe/-presentation av företaget av VDn Christian Sundin fån den 4e mars. Och lite rapportkommentarer från tidnigar o.s.v… Börsveckan skriver följande den 4e feb: Formpipe avslutade året starkt och det är inte alls omöjligt att nuvarande rörelsemarginal stannar på fjärde kvartalets 35 procent, vilket indikerar en vinst på 1:25 kronor per aktie. Detta motsvarar ett p/e på 9 vilket är riktigt billigt för ett snabbväxande bolag med god lönsamhet. ...

Köp en billig solenergiaktie

För dig som vill få in en fot i den spännande solenergibranschen tycker jag Suntech Power ser mycket intressant ut. Bolaget handlades så sent som för några månader sen till en skyhög värdering. Sedan dess har aktien fallit med över 60%. Den stod som mest i 90 dollar men handlas nu till 33. Hela sektorn har fallit en hel del men STP än mer efter en dålig rapport. För den som investerar i solenergi måste långsiktighet dock vara betydligt viktigare än enstaka dåliga rapporter. Trots att bolaget växer med över 60% så kan du köpa aktien till ett p/e tal på 20 på 2008 års vinst och ett p/e tal på 12 till 2009 års vinst. ...

OMXS30: kritiskt läge

Då är vi nere och testar det starka stödet 909-911 igen. Håller inte stödet så bryter vi ut ur kanalen som jag har tjatat om tidigare. Och då inleder vi en ny kraftig nedgångsfas. Det är inte utan att man börja känna sig lite stressad av det här …

Stresstest...

Ekonominyheterna som kablas ut idag verkar ju mest vara gammal skåpmat som vi redan känner till. Man måste ju skriva någonting i brist på annat. Finns ingen anledning till att sälja ner börsen tycker jag. Fingret ligger tajt an på säljknappen och det skulle vara intressant att kunna mäta hur mycket stresshormon (t.ex kortisol och adrenalin ) den presumtiva säljaren har i blodet strax innan han trycker på knappen. Om dom stora mäklarhusen började morgonen med ett stresstest av personalen, först som en kort briefing av en psykolog eller beteendevetare , och sedan kollar man om dom har höga eller mycket höga nivåer av kortisol och adrenalin i blodet, ja då sätter man dom på avbytarbänken. På eftermiddagen kollar man igen, och om nivåerna är acceptabla kan man återgå i tjänst. Under kemisk påverkan fattar man ofta mycket dåliga beslut. Alkohol är väl det som dom flesta av oss känner till. I en utökad variant så kollas förstås blodtrycket och pulsen som ren rutin när man sätter sig vid sin skärm. Man stoppar in fingret i ett hål i dataskärmen och man får en första indikation om hur man är lämpad för dagens uppgifter. Science fiction ? Självklart, men det sa man också när Orson Welles skrev om hur människan kommer att vara övervakad av storebror staten i framtiden. Science fiction då, verklighet idag. En liten travesti om oss aktiehandlare, proffs som amatörer, på gott och ont en tråkig börsdag.. ...

Resistenta bekymmer

Nedgångar på världens börser på grund av förnyad kreditoro. Det läser man ungefär var tredje dag i något ekonomiforum. Var är kontinutiteten, var är helhetssynen och de stora vyerna? Varför lever aktiemarknaden dag för dag? Jag har sedan länge tröttnat på nyckfullheten. Aktiemarknaden, transformerad till människa, är typen som drar av plåster långsamt, lider med varje hårstrå som följer med, hoppas på att nästa ska sitta fast om man bara drar tillräckligt långsamt. Inte nog med det, aktiemarknaden tittar inte heller med båda ögonen medans plåstret dras av, utan håller för ögonen med ena handen och ser mellan fingrarna. Något gruskorn kvar här, något där, det vill man inte se. ...

Dagbok 10 mars

Portföljen går åter mot börsströmmen och stiger bra, trots att de 2 största innehaven PVE och PAR backar. Det sedan i fredags nya mindre innehavet i Free2move blir allt större, kl 12.30 upp hela 38 % jämfört med fredagens stängningskurs. Det verkar vara en första klassens omvärdering på gång. F2M bör växa ca 100 % eller lite till H1 2008 med vändning till positivt resultat. Dessutom hägrar jätteordern på över 20 Mkr… ...