Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PVEs marginal påverkas per 13 mars kraftigt positivt

Den har förbättrats hela 4 procentenheter per 13 mars kl 7.00, allt annat lika, pga dollarns försvagning mot euron sedan 21 feb, då bokslutsrapporten kom. Eftersom solcellsinköpen, som det varnades för i rapporten hade stigit i pris ca 4 % med påföljande ca 3 %-enheters negativ vinstmarginaleffekt, görs i dollar kommer betalningarna framöver om nuvarande valutarelationer står sig bli signifikant lägre i kronor och ge en positiv vinstmarginaleffekt. Samtidigt har euron stigit något mot kronan vilket ökar intäkterna ungefär lika mycket jämfört med vid bokslutsrapporten. PVE har uppgivit att de inte valutasäkrar, vilket varit lönsamt så här långt. ...

Only time will tell

Att fler räntesänkningar kommer är sannolikt givet. Närmast är det väl minst 50 punkter och troligtvis fler den 18/3. Visst kan man ju se på inflationen exkl såväl energi som matpriser. Frågan är bara om det verkligen är rätt mått att använda. Vad är viktigast för den vanlige dödliges köpkraft förutom en anställning? Jo allt som blir över efter att räkningarna har betalts. Dessa räkningar går i mångt och mycket till just energi (uppvärmning av hem, el samt bensin) och mat. Dvs är båda dessa poster inte helt oväsentliga. Men men man kan ju tvista om sånt i evigheter. ...

2017-05-30 11:16 · nejab

Första hjälpen

Visst är gårdagens likviditetsutspel en slags första hjälpen på en patient som ligger i respirator. Så länge man ger livsuppehållande behandling så lever patienten ett tag till…Det kan ju också bli så att operationen går bra men att patienten dör ändå…Sotdöden….. Om man sätter dom 200 miljarder dollar det handlar om mot 11.000 miljarder dollar i dåliga bostadskrediter som det ju handlar om, enligt New York Times, så förstår var och en att det är ingenting annat än en pink i havet. Vi kommer att få se fler räntesänkningar även om inflationen är på obekväma nivåer. ...

FED-utspel

Tycker Staffan är inne på helt rätt linje. Gårdagens utspel från FED där man alltså är villiga att till viss del över risken i halvtaskiga säkerheter är ganska märkligt. Nog bör det väl vara så att har man kokat en kass soppa så får man antingen äta den själv om ingen annan vill eller hälla ut ski.. i vasken. Man borde ta konsekvenser av sitt egna agerande allt annat lika. Hur ska vi annars ha en tilltro till det finansiella systemet? ...

Nu hettar det till!

Det berattas i utlandska tidningar att speciellt spanska banker ar i hogform och spottar ut sig obligationer som bara har ett enda syfte. De skall anvandas som underlag nar de skall lana pengar fran centralbanken i Frankfurt. Under artioenden har FED och Sveriges Riksbank haft stenharda villkor for att garantera att bankerna bara lanar pa bra papper. Allt for sakerheten! Sadana ar bestammelserna nar det gar bra och ar bra tider. Nar det smaller till och kraschen ar nara da slapper Amerikanska, Europeiska och till den Svenska Riksbanken pa allt vad sakerhetsbestammelser heter. Men, ursakta, det ar val just da, det ar extra viktigt, att sakerheterna ar pa topp. I goda tider har det val ingen betydelse. Det ar nu tredje gangen under 2008 som jag lagger ut Sveriges Riksbanks fattade beslut den 13 december 2007 om att godta praktiskt vad som helst som sakerhet nar bankerna skall lana. Citat fran Sveriges Riksbanks hemsida: - Riksbanken har den 13 december fattat beslut om ett antal ändringar i säkerhetskraven för krediter i betalningssystemet RIX. Förändringarna innebär bland annat att Riksbanken kommer att godta säkerställda obligationer som utgivits av låntagaren själv eller av låntagaren närstående institut. Riksbanken kommer också att acceptera värdepapper utgivna av svenska eller utländska banker". Slut pa citatet. Min bloggkommentar: Det kan noteras att Sveriges Riksbank inte var med i samarbetet med FED, Canadas Riksbank och Europeiska Centralbanken i Frankfurt vid det nya beslutet i gar. Sveriges Riksbank har ju for flera manader genomfort det som de ovriga central-bankerna nu gor. Inte undra pa SEB:s ordforande Marcus Wallenberg vid den stora konferensen i Davos speciellt tackade den svenska riksbanken for att det “samarbetat sa intimt med de svenska affarsbankerna” under hela hosten. Jag har stallt fragan flera ganger har vad syftet ar med Sveriges Riksbanks och ovriga Centralbankers “social-hjalp” till affarsbankerna varlden over. Syftet ar sager Central-bankerna att hindra att affarsbanker och hedge-fonder och andra finansiella verksamhetsdeltagare gar om kull. Det ar battre sager man att “en dalig finans-institution star uppratt an att den faller”. Det ar har jag sedan lange framfor foljande asikt. Enligt de historiska liberala ekonomerna ar det battre for samhallet att en dalig finansiell institution faller sa att en bra ny finansiell institution kan komma i stallet. Inte minst Sverige borde ma bra av att den rent monopolistiska bank-situation som rader i Sverige forandras. Vi vet ju alla att de stora bankerna hojer lane-rantan sa fort det gar och forsoker halla insattningsrantan pa noll-kanten. Men nu har Sveriges Riksbank med Stefan Ingves i spetsen “gett sig fan pa” att vi skall ha kvar de gamla svenska bankerna oforandrade pa marknaden. Inte bara 2008 utan for all framtid. SEB:s VD Annika Falkengren tackar och tar emot och beviljar sig sjalv 18 miljoner i arvode for versamhetsaret 2007. SEB:s ordforande Marcus Wallenberg har ju redan uttalat sin tacksamhet till Sveriges Riksbank och beviljar sig ett ordforande-arvode pa 2,6 miljoner. ...

Dagbok 11 mars - tack FED!

FED - räddaren i nöden. När trycket var som störst så tog FED på sig rollen som den goda fen. Tack för det. Efter Stockholmsbörsens stängning har NYSE fortsatt upp. Uppgången fortplantar sig till Asien i natt - uppgångar på 3-5 % är att vänta - och imorgon kommer OMXS30-index initialt att stiga med runt 2 % till 950. Ev. attack mot motståndet 960. Vilket betyder att vi åter igen befinner oss i mitten av kanalen och att rörelsen sidledes fortsätter. ...

Dagbok 11 mars

Jag kan konstatera att mina aktier verkar ha ganska låg korrelation med svenska börsen, inte så konstigt kanske när omkring 1/3 är kanadensiska aktier :-) Sämst idag gick AFA trots presentationen i Stockholm, men knappast pga densamma. Min nya potentialkalkyl över AFA som visas mer utförligt i en annan blogg idag indikerar att potentialen är mycket stor, med sannolikt måttlig nedsida fundamentalt sett. Bäst gick PLE och det nyaste innehavet Free2move som båda steg ca 4 %. F2M kan som sagt flerfaldigas om dom får den jätteorder de konkurrerar om med ETT annat bolag bara. Hyggliga odds där :-) ...

African Marine Minerals (AFA) - potentialkalkyl

Diamantletaren AFA hade en presentation i Stockholm idag och några detaljer i den ger möjlighet att göra en enkel kalkyl över aktievärdet som funktion av klassad mängd diamanter i karat. AFA siktar nämligen på att, likt BVT sälja “sig” när fyndstorleken är definierad, varför en sådan värderingsmetod är lämplig. Båtuthyraren IMD har ett optionsavtal med AFA där de bl a kan välja ersättning som aktier eller andel i Block J. ...

Rayclic årsredovsning

Idag släppte rayclinic sin årsredovisning och jag har till stora delar nu läst igenom den. Det är mycket trevlig läsning och samtidig väldigt roligt att denna typen av företag lyckas med denna affärsidén. Starten har varit över förväntan och bolaget kommer att påsknda investeringen för ytterligare ett behandlingsum som beräknas vara klat under 2008. Bolaget beräknas även visa postivit resultat under senare delen av 2008. Det skall bli med stor nyfikenhet jag skall följa bolaget vidare med förhoppning om fortsatt succé och framång både för bolaget och oss aktieägare. ...

Dagens köp

Mitt i börsbaissen, det var faktiskt på morgonen, köpte jag idag Odd Molly aktier igen. Det var ett tag sedan sist jag och Molly dejtade. Minns att jag hoppade av i flykt från tåget runt 150 och kände mig naken i takt som aktien rusade mot 200 elller vad det nu var. Men det var då det. Idag är det andra bullar och häromdagen gick DI ut med en säljrek. Man tyckte att p/e 15 på nästa års vinst inte tog höjd på riskerna som fanns (eventuella modemissar, minskat köpbeteende hos världens konsumenter osv) där ute. Samtidigt trodde man alltså på rejäl försäljningsökning under andra halvåret i år och rejäl sån även nästa år. Av någon anledning trodde man inte på någon som helst hävstång på marginalerna till följd av ökad volym. Konstigt om jag får tycka mitt men nu är det som det. Var och en gör sin bedömning av läget. ...