Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Efter Trumpaktier, nu kommer Antiterroraktier. Regeringsbeslut på väg. 15 juni släpps statliga utredningen om kameraövervakning

Utredningens namn är: Ju 2015:14 Utredningen om kameraövervakning – brottsbekämpning och integritetsskydd 15 juni släpps den offentligt. Då blir det mycket skriverier och debatter i medier om kameraövervakning. Parallellt med att vår mjuka regering nu insett att kameraövervakning behövs mer och på fler platser, fortsätter den allt starkare oppositionen att kräva utökade snabba satsningar på kameraövervakning. Aktuell motion från riksdagsman Fredrik Schulte (M) är ett sådant exempel på en trendspaning som signalerar att om vi byter regering efter valet nästa år, så blir svenska städer mer och mer likt London där brottslingar inte kan gömma sig någonstans för polisens kameror: ...

Redeyes mobil-app släcks för tillfället

Vår mobilapp kommer väldigt snart att avvecklas i sin nuvarande skepnad. Vi vill erbjuda er läsare och medlemmar en komplett och funktionell användarupplevelse, därför har vi under en tid utvecklat en ny mobilanpassad hemsida samt lagt till en hel del nya funktioner. Dessa funktioner gör att det nu är betydligt smidigare för dig att navigera och ta del av exakt den informationen du behöver för att ligga före marknaden. På vår hemsida kan du nu välja att följa bolag som du finner extra intressant och vill hålla ett öga på, på så sätt skapar du din alldeles egna feed med vår research och uppdateringar. ...

Varnar för Cannabishajpen

IT-boomen Jag har själv liknat den här marknaden med IT-boomen på 90-talet och det håller jag fast vid. Många tjänade extrema summor pengar då och många förlorade också extrema summor pengar. Precis som nu. Rid den gröna och sköna vågen så mycket som det går men var noga med att säkra upp med stop-losses etc. Förr eller senare så kommer det en sättning. Steve Palmer gör samma jämförelse och jämför även bland annat CGC med Amazon. Det roliga är att han också delar min tro om att mindre bolag som Aphria och Aurora möjligtvis kommer att köpas upp när störra aktörer vill in på marknaden. ...

En bukett för att slå index

Mitt förslag på en portfölj som med varierande risk har goda förutsättningar att slå index på 2- 3 år. Förslagen ges med korta motiveringar till att dessa ska stå inför en bra resa, den intresserade får själv gräva vidare. 1. Amhult2. I mina ögon en av de mest undervärderade svenska aktierna, dessutom med låg risk. Bolaget exploaterar ett område i Torslanda, Amhult2. Man är mitt i byggandet av en ny stadsdel med detaljplan på den helägda marken. Hela tiden växer substansen liksom vinsten. I denna blogg görs ett försök att ge en bild av en trolig framtid: ...

Taurus Energy - nu börjar nedräkningen

Maj månad börjar lida mot sitt slut och vi går in i juni månad, en månad där jag har stora förhoppningar att Taurus kommer presentera utfallet i de industriella tester som pågått hos Quad sedan april månad. Varför just juni? Svaret är enkelt, den kanske största bransch konferensen av alla går av stapeln i USA 19-21 juni och enligt deltagarlistan kommer ledningen från både Taurus, Lallemand, Syngenta, Quad med flera att närvara. Se denna länk: http://www.fuelethanolworkshop.com/ema/DisplayPage.aspx?pageId=Participating_Companies ...

Abelco Investment Group - för bra avkastning

Abelco är ett mindre investeringsbolag som började handlas i onsdags. Under överraskande stor handel steg kursen från tidigare emissioner till 12 resp. 15 öre till som högst 25 öre, sist 0,233 öre. Abelco investerar i första hand i bolag som är under rekonstruktion eller genomfört en sådan. Genom sin storägare FrontOfficeNordic och dess dotterbolag SvenskRekonstruktion får Abelco en unik tillgång till bolag som klarat sig igenom ekonomiska problem men som är livskraftiga och har en bra framtid. I dessa bolag investerar Abelco till en låg värdering, hjälper till med utvecklingen mot större lönsamhet samt leder bolaget till handel i dess aktie. Detta är en värdeskapande process, som mycket väl kan ge flera 100 % ökning för Abelco. Som aktieägare får man sedan i typfallet de aktier utdelade som Abelco äger, vilket gör att aktieägaren får en likvid aktie utan att betala något. ...

Nexstim: Back on track

Nexstim Oyj Nexstims NBS®-system är det första och enda FDA-godkända och CE-märkta systemet för navigerad transkraniell magnetisk stimulering (navigated Transcranial Magnetic Stimulation, nTMS) för kartläggning av områdena för motorik och tal i hjärnan före ett kirurgiskt ingrepp. På samma teknikplattform har bolaget tagit fram ett system för navigerad hjärnterapi (Navigated Brain Therapy, NBT®) som har fått CE-märkning för behandling av stroke, svår depression och kronisk neuropatisk smärta. NBT®-systemet genomgår för närvarande en kompletterande Fas III-studie (E-FIT) med 60 patienter. Nexstim förväntar sig att studien avslutas Q2 2018 och att bolaget sedan kan ansöka om godkännande från FDA därefter. Med godkännande från FDA skulle Nexstim kunna börja marknadsföra och sälja NBT®-systemet för strokebehandling i USA. ...

2017-05-31 08:40 · milad

Nomis styrelse avgår

Nomis aktieägare har vunnit en seger Den sura soppan som aktieägarna sörplat på vid VD Saradhi Rajans bord bärs äntligen ut från menyn, eftersom avgående VD Rajan idag ställde samtliga stolar vid ledningsbordet till förfogande. Mycket talar för att ledningen inte förvaltat aktieägarnas placering, Nomi ABs värden och aktieägarnas förtroende eller intressen. Detta är en seger för alla aktieägare i Nordic Mines AB, som efter ett års missnöje, började agera, gräva, lägga pusselbitar på plats och ställa frågor som t ex: Vad gör ledningen, varför är aktieägarnas intresse och behov av information underordnat andras intressen och behov av tystnad och varför får aktieägarna bara delar av helheten presenterade? ...

Nynoterade Bioservo-NASA & GM

Bioservo har tagit fram en robothandske för att förstärka kraften i människors händer. Bolaget står nu inför en offensiv satsning att komma ut på en global världsmarknad där intresset och förfrågningar från internationella storföretag är rekordstort. Än mer intressant blir det när man upptäcker vilka samarbeten och avtal Bioservo har och hur dessa uppstått. Bioservo har tecknat avtal med NASA, General Motors och Airbus och det var inte Bioservo som tog kontakt med dessa giganter utan tvärtom! Då GM själva planerade att utveckla en liknande produkt ihop med teknik från NASA för sina industriarbetare stötte de på problem, svenska Bioservo satt på viktiga patent som hindrade deras fortsatta utveckling. Därmed upprättades ett licensavtal mellan företagen och deras kunskap och teknik slogs samman och bidrog till en produkt av absoluta världsklass. Det är först nu Bioservo börjar bearbeta industrin, tidigare har bolaget endast bearbetat hälso-sjukvården riktat mot rehabilitering mestadels inom Norden. Denna robothandske inklusive kommande produkter ska nu ut i massiv skala bland världens industriarbetare på en marknad för robotik som växer i en rasande takt. ...

Info från Redeye: Lansering av ny blogg

Kära bloggare och läsare, Mitt namn är Josef och jag är Medlemsansvarig på Redeye. Jag skriver detta inlägg för att informera er om viktiga uppdateringar vi har planerade på vår hemsida i närtid och vad detta betyder för just bloggplattformen. Denna uppdatering kommer träda i kraft under juni månad. Dagens aktieblogg kommer få ett välförtjänt ansiktslyft. Vi kommer erbjuda en digital mötesplats för investerare där man på ett snabbt och smidigt sätt kan dela med sig av egna analyser och åsikter. Den kommer innehålla en hel del förbättrade verktyg för er som bloggare och ge möjligheten att både skriva och läsa bloggar direkt via mobilen. Den nya plattformen ger oss även möjlighet att på ett smidigt sätt kunna addera nya funktioner framöver. ...