Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Med historien som ledstjärna

Läste nyligen Bengt Göranssons krönika från Wall Street. Den avslutas så här: “Veteranerna här på börsgolvet förklarade i går att en kapitulation närmar sig med stormsteg. Hoppas jag hörde alldeles fel…” Ja då börjar man undra. Först och främst, varför vore det fel egentligen? Någon form av urbottning är väl just det som alla väntar på? Skulle vi få en Black Monday den 17/3 är det väl bara skönt så att alla kan bygga på en ny kula. Eller? Ja beroende på hur svart den skulle bli vill säga… ...

2017-05-30 11:17 · nejab

Årets stockpicking - utfall

Nu liksom vid nyåret ägde jag PVE, PAR, BVT, AFA och PLE viktade i den ordningen pga risk/reward. Lustigt nog har hittills per idag kl 12.30 utfallet blivit ungefär det omvända, dvs PLE +47%, men valutajusterat “bara” +38 % AFA +9 % valutajusterat BVT -8 % valutajusterat PAR -5 % PVE -16% Totalt sett har dock 4 av 5 aktier som mer eller mindre hållits oförändrade i portföljen gått bättre än mitt valda jämförelseindex OMXS30 (-13 % i år). I snitt gick dessa 5 aktier knappt +4 % lika viktade vilket utklassar index. ...

Bubblan som brast ?!

Man kan nu på en del håll läsa nöjda inslag om att cleantechbubblan äntligen har brustit. Det var ju så uppenbart att det var en bubbla och att dess dagar snart var uträknade. Men är så verkligen fallet? Tittar man på bankaktier har de fallit minst lika mycket om inte mer. Verkstad och då främst bygg är knappast så mycket bättre. För att inte tala om säkra läkemedelsaktier. Frågan är nu vilka sektorer som under 2008 och 2009 lyckas visa stigande vinster. Det är ju trots allt just vinster som aktieägande bygger på. ...

Växelverkan börser - världsekonomin : en hypotes

För ganska många år sedan, under något överdrivet börsras som det varit några av de senaste decennierna var det nog fick jag en idé om att det alltmer kanske är så att börserna “tar på sig rollen” att överreagera på (per definition oväntade) förändrade ekonomiska fundamentala faktorer. Allt snabbare information som når allt fler aktörer ungefär lika fort på börserna tenderar att skapa flockmentalitet och överreaktioner. Den totala förändringen, i någon vettig ekonomisk mening, på börser och i ekonomierna av en yttre störning ansåg jag vara ganska måttlig över tiden, i och med att de “reala” ekonomierna visar eller antas visa sig klara förändringarna bättre än förr t ex under 1930-talets depression. ...

En oerhört läsvärd artikel

Gunnar Örn har uppmärksammats av undertecknad redan vid tidigare tillfällen och idag kommer han faktiskt med en enastående bra sammansatt artikel som var och en borde definitivt att läsa. Eftersom det inte går att lägga in länken till just denna artikel väljer jag att återge den i sin helhet. Hoppas på överseende men jag tycker faktiskt att han förklarar en hel del på ett fantastiskt bra sätt. Eloge till DI:s stora stjärnskrivbent! ...

Köpkandidater

Det är svåra tider på börsen och frågan är om man överhuvudtaget bör äga aktier på kort/medellång sikt. Här kommer i alla fall ett par hyperintressanta köpkandidater om man ser en vändning/stabilisering i sikte: AddNode: Den mest köpvärda IT-konsulten i mina ögon med ett extremt intressant framtid. Kassaflödet och tillväxten är mycket starkt och nu efter nedläggningen av sorgebarnet Media tror jag även på en fin utveckling vad gäller marginaler. ...

Jobbigt tillstånd

Nu har marknaden glömt bort FEDs likviditetstillskott. I nuläget är bedömningen att den inte räcker till eller klarar av att förändra kreditkrisen. Back to reality med andra ord och nu ser vi åter fallande kurser, tripple digit losses, som de säger på CNBC/Bloomberg. Roade mig med att lyssna på en del experter idag och den samlade bedömningen tycks vara att FED egentligen inte kan göra så mycket mer. Man har gjort nog och mer därtil. Stephen Roche (som alltid är baissad, han blev paradoxalt nog lite halvoptimist någon månad före det att marknaden toppade) liknade FEDs agerande som kaotiska panikutspel. Nåja, var och en kan ha sin syn. ...

Dagbok 13 mars

Portföljen höll emot börsfallet i Sockholm mycket bra innan Kanadaaktierna började handlas kl 14.30. PVE gynnas ju av den fallande dollarn relativt euron, vilket om dagens valutakurser består motsvarar en förbättring av vinstmarginalen med hela 4 procentenheter, allt annat lika, dvs mer än solcellsprishöjningens effekt de varnade för 21 feb. Exakt hur detta slår igenom på vinstmarginalen beror också på hur betalningsschemat ser ut för solcellsinköpen dvs när växlingen till dollar sker. Detta borde bolaget berätta för marknaden inkl de vetgiriga aktieägarna… ...

Dagbok 13 mars - köper in ny warrant

Portföljen köpte under eftermiddagen en Turbo köp warrant i Boliden. Caset bygger på att volatila Boliden är översåld och att kursen bör kunna stiga igen under nästa vecka vid ett mer neutralt börsklimat. När det gäller Turbo warranter så är det viktigt att hantera - och förstå - “knock-out nivån”, alltså den nivå där warranten blir värdelös. I detta fall ligger “knock-out nivån” (också kallad barriär-nivå) på 55 kr. Boliden aktien får alltså inte handlas ner till 55 kr eller lägre för då blir warranten värdelös. Just nu handlas Boliden i 62,50 kr. ...

Capital Oil: Borrhål #2

Under borrningarna av hål #1 hittade man multipla oljeförande lager i ett 200m djupt sandlager (150m – 350m). Efter att man passerat igenom sandlagret når man ett lager utav lera vilket man i hål #2 har som tanke att passera för att se vad som finns under. Målet är att nå någonstans kring 950 – 1080m beroende på vad man hittar. Hålet förväntas efter mina uppskattningar vara färdigborrat i slutet av april (man når cirka 15-20m om dagen). ...