Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Trist start på börsveckan ...

Då är utbrottet ur kanalen, som vi rört oss inom under februari-mars, ett faktum. Som jag misstänkte så bröt vi söderut. Det starka stödet 909-911 höll inte vid sjunde testet sedan våren 2006. Mycket talar i dagsläget för att OMXS30 etablerar sig under 909-911 för en tid framöver. (Skall vi etablera oss över stödet 909-911 igen så måste det ske snart). Även USD gick under psykologiskt viktiga 6,00 mot den svenska kronan. Mycket talar även här för att USD/SEK etablerar sig under 6,00 framöver. ...

USD/EUR gynnar PVEs marginal 5 %-enheter 19 mars

PVEs vinstmarginals potential har förbättrats hela 5 procentenheter per 19 mars kl 8.30, allt annat lika, pga dollarns fortsatta försvagning mot euron sedan bokslutsrapporten kom 21 feb. Detta vid eurokurs drygt 9.42 kr och dollarkurs drygt 5.99 kr. Eftersom solcellsinköpen, som PVE varnade för i rapporten hade stigit i pris ca 4 % med påföljande ca 3 %-enheters negativ vinstmarginaleffekt, görs i dollar kommer betalningarna framöver om nuvarande valutarelationer står sig bli signifikant lägre i kronor och ge en kraftigt positiv vinstmarginaleffekt. ...

Tradern vaknar

Idag så lär det uppstå fina köplägen i flertalet aktier så det gäller att vara med. Oljan slår nya rekord men då säljer väl flertalet ner oljeaktierna så även där kan det uppstå fina köplägen. Lundin Petroleum är spännande nu då man har kört igång borrningarna i Sudan och det kan bli en riktig jack pot om man skulle pricka rätt. Lupes pipeline är mycket intressant och med lite flyt så kan det bli en dubbel jack pot med Sudan och Lagansky. Visst är Lupe värd 100-lappen redan idag… Tanganyika alltjämt min favorit…. Nya riggar på plats…. ...

Svenska banker - livbojarna fram!

SEB, Nordea, Swedbank och SHB har halva sina tillgangar i utlandet, huvudsakligen i Tyskland, Polen och de baltiska staterna. Bankerna har gjort jatte-vinster under de gagna aren. Deras direktorer ar mycket rika i dag. Det har erhallit miljon- bonusar och fatt miljon-pensions-inbetalningar gjorda for sig. Halften av rorelse-resultaten det senaste aren har kommit fran baltiska staterna. For SEB ar det mer an halften. Det ar bekant fran arsredovisningar. Men att halv-statliga Nordea far 75 procent av sina vinster utanfor Norden maste val i dag komma som en chock! Riksbankschefen Stefan Ingves har lange varit medveten om det har. Vid ett foredrag pa National Ekonomiska Foreningen i Stockholm den 13 mars 2008 skramde han nog upp manga av vara svenska national-ekonomer. Skulle det bli en krasch i bank-systemet i de baltiska staterna sa far svenska skattebetalar rakna med att betala en insats-garanti till de stackars balterna satt in pengar i de banker som ar dotterbolag till SEB och Swedbank. Jag sammanfattar Ingves mycket langa foredrag. Det kan laddas ned fran www.riksbank.se. 1) Sveriges planering for en bank-kris ar ej langre en national angelagenhet. 2) Nar bankerna opererar i andra lander sprids en bank-kris till Sverige. 3) Riksbanken har ingatt en rad overenkommelser med centralbankerna i ovriga nordiska och baltiska lander. De ar dock (direkt citat fran Ingves) “vagt och allmant formulerade och ar i regel inte legalt bindande utan bara en sorts avsiktsforklaring. Men den allvarligaste bristen ar att de inte tar hansyn till de konflikter som kan uppsta mellan olika intressenter och myndigheter som har olika mal. Konflikterna mellan nationella intressen kan bli sarskilt framtradande om de samhallsekonomiska kostnaderna av en kris i ett gransoverskridande institut ar ojamt eller orimligt fordelade mellan olika lander. Det kan i vissa situationer paverka viljan till att bidra konstruktivt till en helhetslosning av krisen. Det finns en uppenbar risk att krishanteringen forlangs av politiska forhandlingsspel. Nar insatserna ar hoga ar risken att manga lander valjer att halla korten tatt intill brostet sa lange som moljligt. I varsta fall leder det till att kris-atgarder inte vidtas i tid och med for-odande resultat for alla inblandade”. (Slut citat Ingves). Min bloggkommentar: Det holls ett rent krigsspel i hostas om de svenska bankerna i baltikum. Jag kande inte till detta for an efter Ingves tal den 13 mars 2008 att det redan i september 2007 genomfordes en nordisk-baltisk kris-ovning med finansiellt kris-scenarium. Och den varsta chocken fick jag av det Ingves plotsligt sager i slutet av sitt tal. - Det maste ocksa ga att samordna olika atgarder over granserna, som eventuellt l i k v i d i t e t - s t o d och betalningar av i n s a t t n i n g s - g a r a n t i - m e d e l. Ocksa de samhallsekonomiska bordorna i sparen av en gransoverskridande kris maste kunna fordelas pa ett rimligt och helst nagorlunda forutsagbart satt (slut citat fran Ingves. Det ar jag som kursiverat vissa ord. De ar skrivna med vanliga bokstaver i utskrift fran Ingves tal). Min bloggkommentar: Ar det nagon mer an jag som kan se Annika Falkengren med tio miljoner om aret i pension resten av livet, sittandes som f.d. bankdirektor i den av Hennes och Maruritz-chefen Stefan Persson i ar inkopta lyxbostaden i Djursholm, samtidigt som svenska skattebetalare under manga ar far betala insattningsgaranti for de baltiska sparare som satt in pengar dar pa andra sidan Ostersjon. ...

Blickar framåt

Positiv statistik i fredags från USA lyfte Stockholmsbörsen runt lunchtid och jag trodde på allvar (okej jag erkänner på ett ironiskt sätt att jag var aningen naiv) att nu har vi äntligen nått botten. Kort därpå förstärks kreditoron efter att likviditetsproblem uppdagats för investmentbanken Bear Stearns och luften gick ur marknaden. Hur nästa vecka utvecklar sig kan man givetvis bara sia om. Hur som helst ska det bli mycket intressant att följa marknadens reaktion imorgon. Jag förväntar mig en räntesänkning av FED på tisdagkväll och chansen finns att det kortsiktigt kommer peka uppåt nästa vecka, Dow Jones repade sig dessutom 100 punkter på slutet av handeln i fredags. ...

Rayclinic

Har nu publicerat min Rayclinic analys här på sidan. Har efter mycket research och letande kommit fram till at detta är ett mycket intressant bolag att investera på lite sikt. Kundpotetialen är enorm och det är mycket kompetent folk i både ledning och styrelse. Efter enbart ca 2 månaders drift av anläggningen väljer även bolaget att utöka verksamheten då efterfrågan på deras produkter är så hög. Även fler avtal bland både offentliga och privata kunder har erhållits på denna korta tid. ...

Dagbok 14 mars - och lite förslag på tips

Det volatila börsläget fortsätter. Mina långsiktiga kärninnehav (E.ON, Pfizer, Siemens, Eletrobras, Saab) fortsätter att utvecklas svagt med undantag för Eletrobras och Saab. Framförallt Eletrobras (Brasiliens motsvarighet till Vattenfall) har gått bra i år. De korta trading-affärerna har gått mycket bra och gav ett positivt bidrag till substansvärdet under veckan. -———— Min nya favoritaktie på Stockholmsbörsen är Eniro, som “rusade” under dagen men föll tillbaka under sen handel. Enligt artikel i DI så anses Eniro, enligt analytikerkåren, vara den aktie med störst kurspotential. Som målkurs anges 60,50 kr, en kurslyft på 50 %. Jag gick tidigare i veckan in i köpwarrant (ENR8H60CBK) med Eniro som underliggande. ...

Dagbok 14 mars

Det var en väldigt slagig börs idag med stora (över-)reaktioner på blandad statistik och onekligen ser det därför mycket labilt ut. Detta var jag vid årsskiftet och även tidigare fullt medveten om kunde hända, men trots det drev girighet m m mig att fortsätta speka i denna farliga marknad med förhoppningsvis väl utvalda aktier vars potential överskuggar världsekonomiska problem av stora mått. Hittills har dock portföljen klarat sig hyggligt och hopp om kurslyft på 6-12 månaders sikt i de flesta av mina aktier finns kvar. ...

Marshall

Jag brukar inte blogga två gånger i tät följd men när man nu ser hur illa ställt det är med Bear Stearn och många andra banker så kände jag mig nödd och tvungen. Usa har räddat Europa vid ett flertal tillfällen under det senaste seklet. 1:a världskriget, 2:a världskriget och senast under balkankriget. Varje gång vi europeer hanmnar i riktiga krislägen, läs krig, så ropar vi på Usa, och att dom ska komma och rädda oss. Vi klarar helt enkelt inte av att fixa det själva och Usa har alltid ställt upp. ...

Äntligen fredag, igen...

Då kom inflationssiffrorna in och det såg ju bra ut. Nu kanske ordet stagflation inte kommer att nämnas så ofta dom närmsta veckorna. Vikande konjunktur och stigande priser hade ju varit en riktig mardröm, för vem som helst. Att börsen ska rasa från dom här låga nivåerna kan jag bara inte tro. Flera av dom riktigt fina företagen, Sandvik, H&M, m.fl har redan fallit så mycket att det måste till en riktig hjärnsmälta hos placerarna för att man skulle börja sälja ut på bred front. Det skulle jag möjligen kalla för att kapitulera. Att H&M fortfarande ligger på så låga nivåer är ofattbart egentligen..En av marknadens säkraste placeringar, oavsett konjunktur. Marknaden nyktrar väl till så småningom ur subprimeruset. ...