Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Happy Tuesday !

Då var det klackarna i taket igen. FED’s beslut tidigare ikväll var väntat och inte mycket att prata om. Lite oväntat så blev dollarn starkare under kvällen. Annars så är jag tveksam till FED’s kraftiga sänkningar av styrräntan. Det kan driva upp inflationen senare under året. Dollarn kommer förmodligen att fortsätta att försvagas. Jag misstänker att amerikanarna vill ha en svag dollar, inte minst de stora amerikanska exportföretagen. Inte lätt för europeiska och asiatiska företag att tävla mot “dopade” amerikanska företag. ...

Dagbok 18 mars

Kvällens styrräntebesked från USA var faktiskt det jag tippade, men av mig tolkat som att man samtidigt ville visa att man var bestämda men inte i panik och därför tog i lite mindre än marknaden väntat sig. En initial negativ börsreaktion vändes då logiskt till klart plus när marknaden gjorde samma tolkning, dvs i teorin. Tyvärr smittades inte kanadaaktierna alls idag av euforin i New York utan alla mina sjönk vilket medförde en tämligen usel “relativperformance” jäntemot index. Uranletaraktien BVT vars “heta” borrningar på K9 nu kommit igång är svårförklarligt nedpressad igen, trots att inte osannolika positiva borresultat skulle kunna mångfaldiga kursen de närmaste månaderna. ...

Inflationen är låg

Jag läste just Jonas Bernhardssons intressanta och välskrivna krönika om inflationen. Det är en intressant fråga han tar upp men jag håller inte med honom om att inflationen är det som riksbanken borde fokusera på. Globalisering och konkurrens håller priserna nere idag. De flesta varor vi köper idag är historiskt billiga. Det är egentligen bara mat och energi priserna som går upp. Det är inte så bara, tycker kanske många och visst påverkar det hushållens plånböcker ordentligt. Men att höja räntan för att mat och energipriser går upp är, anser jag, felaktigt. ...

Patienten frisk - doktorn desperat

En amerikansk ekonom redde ut begreppen i CNN i dag: Han sa att manga amerikaner blir forvirrade nar de slar pa TV och far hora om allt allvarligt som hander i USA men samtidigt hor president Busch, USA:s finansminister och FED-chefen alltid avsluta sina profetior med att saga “men den grundlaggande ekonomin ar god”. Det ar som en person som gar till sin doktor for konsultation. Doktorn sager att du ar helt frisk. Men jag skickar dig anda till sjukhuset dar du far genomga nagra allvarliga operationer. - Busch, Bernanke och Paulsen ar naturligt vis helt desperata, sa ekonomnen. ...

Tips till SEB!

USA:s finansminister uppmanar banker att fundera over utdelnings-policyn till aktie-agarna. Han menar att det ar sa svara tider for bankerna att de behover alla pengarna kvar i banken. Hank Paulson urges banks ‘raise more cash’ as credit crisis deepens. Jag laser detta i dag (18 mars 2008) pa den engelska tidningen The Telegraphs internet-sida. US Treasury secretary Henry “Hank” Paulson has warned that America’s largest banks need extra capital on top of the $70bn (£34.4bn) raised to date in order to prevent the credit crisis from worsening. Mr Paulson, the former chairman and chief executive of investment bank Goldman Sachs, believes that although the money raised so far has been helpful, it is not enough to ensure that banks keep lending to customers and to one another. Clear warning: Henry ‘Hank’ Paulson, US Treasury secretary, addresses the National Press Club. He said all participants in the market, including regulators, were partly to blame for the current credit crisis “We are encouraging financial institutions to continue to strengthen balance sheets by raising capital and revisiting dividend policies,” Mr Paulson told the National Press. ...

Vem vill hon lura?

“Med alla negativa nyheter ökar spreadarna kontinuerligt på alla typer av kreditinstrument. För SEB betyder det att deras negativa “mark-to-market”-effekter ökar för varje dag. Det är inte omöjligt att de kan behöva ta värderingsförluster på över 2 miljarder kronor i rapporten för det första kvartalet”, säger Rickard Henze, bankanalytiker på ABG Sundal Collier till Nyhetsbyrån Direkt, mot bakgrund av SEB:s större exponering mot marknadsvärderade obligationsportföljer. (Det ovanstaende ar ett ordagrant citat fran en artikel Nyhetsbyran Direkt skickat ut och som publicerats i Dagens Industri med fler tidningar i gar (mandagen den 17 mars 2008). Ga tillbaka och las vad VD Annika Falkengren sa for en manad sedan nar hon gladje-stralande presenterade forra arets bokslut samt det fjarde kvartalets resultat. Det var ren fest kring hennes presentation. Nar nagon papekade att det kanske bor skrivas ned ratt mycket nasta ar sa skrattade hon bara bort det. Nasta manad ar det bolagstamma i SEB. Aktieagarna skall da besluta om att dela ut 4,5 miljarder till aktieagarna och tre miljarder i bonus till fem hundra direktorer. Bankens VD kommer att motivera det med att banken uppnatt ett sadant enastaende resultat. ...

Insjuknande finansvärld

Imorgon kommer vi få ett nytt räntebesked ifrån centralbankschefen Ben Bernanke. Det kunde ha inneburit ett tillfälle att “andas” för den allt mer insjuknande finansvärlden. Problemet är bara att marknaden redan inprisat denna sänkning och allt annat än en rejäl sänkning kommer troligen resultera i ett fortsatt börsras. Japansk erfarenhet visar att när man väl är nere på 1 eller 0 procent så biter inte räntevapnet mer. Vad gör man sen? Gräver FED sin egen grav? ...

Black monday - aktierea ??

Kan mycket väl tänka mig att vi snart är mogna för en upprekyl i USD. Frågan är om inte den amerikanska dollarn i dagsläget är lite VÄL undervärderad - trots alla problem “over there”. En nedrekyl i råoljepriset har jag spekulerat i redan under förra veckan och den tror jag också kommer - den har förresten redan börjat lite försiktigt här under eftermiddagen. Frågan är också om vi nu ser ett klassiskt köpläge i aktier eller om det blir ännu billigare. Banker och Big Pharma ser mest köpvärt ut just nu. Även många småföretaget är rejält billiga. Inte minst Eniro som är ett spännande turn-around case. ...

Kritik mot bonusprogrammet!

Oerhört trist på börsen! Tack för det - Bear Stearns och deras idiotiska låneaffärer! Vi måste komma ihåg att JP Morgan betalar inte 236 miljoner dollar för Bear Stearns. De betalar i cash. Det sanna prislappet är ju också att de övertar Bear Stearns finansieringsåtaganden, och den delen är avsevärt mycket större än 264 miljoner dollar. Det innebär att prislappet är nog snarare runt 28 miljarder dollar. JP Morgan gör en smart affär! ...

Dagbok 17 mars

Den förstärkta kreditoron ser nu psykologiskt farlig ut för OMXS30 på kort sikt. Som jag sedan någon månad eller två tillbaka spekulerat riskerar ju ett eventuellt DJ Index ras i riktning ned mot 11 000 ge en ny botten även i Stockholm. Denna gång har jag dock inte övervägt att köpa säljotioner eller XACT Bear, mest av slöhet kanske. Min portfölj har hittills kl 13.10 inte hunnit påverkas av kanadaaktierna, men PVE faller trots allt bättre valutasits, och PAR likaså trots att oljan även i kronor ligger nära ATH. Lilla F2M stiger, dock under minimal handel. ...