Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

LÖPARNPORTFÖLJEN VINSTVARNAR

FUENGIROLA (Omedelbart) löparnportföljen vinstvarnar för årets resultat som riskerar att inte uppfylla förväntningarna om minst 20 % ökning av portföljvärdet 2008. “Portföljen har den senaste tiden utvecklats sämre än väntat. Det är en direkt följd av att aktiekurserna har gått ned enligt min bedömning. Jag ser dock långsiktigt positivt på möjligheterna och utesluter inte att läget förbättras senare i år så att den ursprungliga prognosen trots allt infrias och det t o m med råge. Det kan räcka med att något eller några av portföljbolagen lyckas väl under den resterande delen av året, t ex PVE eller BVT. Visibiliteten så långt fram i tiden är dock något grumlig i nuläget varför en vinstvarning är adekvat (dvs för att ha ryggen fri gentemot en påstådd “svans” av aktieplacerare) " säger den ansvarige förvaltaren. / ...

Påsksmäll

Det ser ut som om vi kommer att stänga på årslägsta såhär i påsktider i skrivande stund. En riktig påsksmäll. Den kloke ligger relativt likvid över påsk, (40-50%) och kanske en bit in i april då vi kan förvänta oss ytterligare vinstvarningar från bolagen. Dom har ju redan börjat trilla in så smått från diverse brancher. Den självuppfyllande profetian gör resten av nedgången…. Hur man än räknar så måste ju börsen ändå anses billig, och om man kommer in bra på låga nivåer så kan man bli rikligt belönad redan till sommaren…. ...

snart botten når(darios)

hej jag brukar att skriva ofta här på grund av att jag skriver på andra sidan. som jag hade skrivit tidigare angånde börs läge och usa probelm . som jag hade kommit fram av detta kom på detta nivå 880 och stämde med usa kris . och skrev att nästa fall kan bli olja aktier som kommer att sänka mer usa börsen. men idag jag skriver att man ska köpa när börsen imorgon testar nya botten . motveringn: 1-fallande olja priser kommer att drar ner infalationer 2-fed sänkingn 75 var bra att kunna mera utrymer för nästa gång och unvikar fall för dollar. 3-kommande utdelningar kommer att dra uppåt börsen nästa månad 4-översålda börs. 5-vi såg att infaltion i usa var under kontrol (vissade siffor) 6-usa banker gold man-leman kom med bättre rapport som markanden hade varit så negativ. 7-börsen (omx )är undervärderad . låt mig säga så: börsen kommer att stiga under april sen kommer att går ner pågrund av nya vinst varningar. olja faller men eftersom olja priser var på högsta nivå , många olja bolag i SP kommer att ha bättre vinster. vi har passaerd värsta tider dåliga nyhet efter varan men snart kommer att vänder uppåt. min rek: köp imorgon när omx testar nya boten. ber om ursäkt för min dåliga svenska. ...

Ericsson

Hur kan Sveriges flaggskepp skrivas ner hela tiden? Är alla de människor som arbetar åt bolaget inkompetenta? Nu har alla under lång tid enbart kommit med negativa inlägg tillslut kommer bolaget att bi det krisbolag alla vill ha det till! Nu hoppas jag att Ericsson kavlar upp ärmarna och kämpar så att inte alla negativa skribenter och olyckskorpar får sitt lystmäte och utbrister vad var det vi sa! Jag kommer inte att sparka på den som ligger ner utan hoppas på en resning och det är jag beredd att satsa en rejäl slant på! ...

Dagbok 19 mars

Det ser rätt tråkigt ut nu på börserna och även i portföljen indexmässigt. Det senare har fallit hela 7 procentenheter senaste veckan - allra mest som en direkt följd av att kanadaaktierna som nu utgör 29 % av portföljvärdet har gått uselt efter en bra period ett antal veckor dessförrinnan. Deras fortsatta öde avgörs dock fortfarande i huvudsak av om bolagen lyckas eller ej, för vilket oddsen knappast förändrats nämnvärt på senare tid. ...

Dagbok - 19 mars

Läser att ledningen för Lundin Mining gör bedömning att metallpriserna kommer att bestå på nuvarande nivåer eller försvagas. Gäller även kopparn som är viktig Lundin Min. Ledningen reviderar därmed sin syn på prisbilden och aktien sjunker. Dagens priser på basmetaller är något uppblåst då inflationsspöket jagat in för mycket riskvilligt kapital på för kort tid in i dessa tillgångar. Samma resonemang gäller även råolja, silver och guld. Och även mina favoriter bland råvarorna, jordbruksråvaror eller de “mjuka råvarorna” som de brukar kallas, har nått en tillfällig “peak”. Vi har därför sett en sund nedrekyl den senaste veckan i dessa råvaror. ...

Svenska aktier sänke i portföljen!

Jag tror att trenden för Svenska aktier är förbi. Jag har inte tjänat nånting på svenska aktier det senaste året. Varje bottennotering bryts dan efter. Om man ska vara ärlig finns det betydligt billagare placeringar som tex i Turkiet, Indien o Balkan. Ericsson kallas för jätte men man behöver definiera begreppet jätte. Eicsson kommer att sätta press på börsen framöver. år 2007 var det många svenska aktier övervärderade idag verkstads aktier är rättvärderade. Jag tror att telekom aktier är lite väl övervärderade jämför med sina konkurrenter som växer så det knackar. ...

Börsens värderingsnivå och fallhöjd

Jag har aldrig riktigt förstått varför man tittar på främst de genomsnittliga p/e-talen vid begynnande sämre tider som skäl till att börsen t ex är billig. Dessa bygger ju oftast ett analytikerestimat-snitt som kanske inte hänger med riktigt i en omvärderingsfas. För första gången på länge råkade jag titta i och se att Affärsvärldens tabeller även anger - förra årets p/s-tal för börsen, som nyligen dvs troligen i lite högre börsläge angavs till 1.5. Med viss omsättningstillväxt 2008 och lite lägre kurser nu bör p/s-talet ligga på omkring 1.4 eller snarare ytterligare något lägre räknat på 2008 säg 1.3. ...

Free2move köper in sig i ett forskningsbolag

http://www.ngnews.se/pressreleases/press_detail.asp?strEditID=48348 “Free2move Holding AB går in som delägare i bolaget Lepton Radio AB genom att köpa 10% av bolagets aktier i en emission. Free2move har dessutom en option, med löptid fram till 2008-12-31, att köpa ytterligare 30%. Lepton Radio är ett forskningsbolag som driver ett utvecklingsprojekt på Halmstads Högskola. Högskolans Venture-bolag, Halmstad Högskola Holding, har tidigare köpt 8% av aktierna i bolaget. Forskningsprojektet har erhållit 2,6 miljoner SEK i forskningsbidrag från Crafoordstiftelsen. ...

Sannolikhetslära

Ganska roligt att se hur proffsen gissningar om en sänkning av styrräntan med en procentenhet rakade ända upp till 100 %. Då måste det ju vara sant att det blir en sänkning med just en procentenhet. I alla fall nästan. Nu knorrar en del om att det var för lite med 75 punkter men det är viktigt att läsa vad FED beaktar i beslutet. Man har ett vakande öga på inflationen. ...