Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

omx(missar)

vi gå närmare till farligt läge på börsen på grund av att stängningen i norden innan påsk och stänga på minus . jag tro att uppgång i usa börsen är mycke kort som kommer att raderas snart igen på grund av många skäl: 1-bud från jp för krisdrabbade banken är för högt vilket kommer att öka risken för jp aktien på fall. 2-mer än 60 procent steg bank aktier i usa men vart gick deras håll? 3-fall på olja är kort, stiger igen därför att dollar kommer att testar nya botten runt 5.80-85. 4-guld på väg väg kanske mot 850 men jag tro att snart vänder upp igen. 5-många vinstvarningar på väg vilket kommer att trycker börsen igen på fall . 6-usa sänker räntor men vad hjälper landet att dämpar deras infaltion ?inget 7-eu central bank kommer att hämnas på stora kriset snart på grund av stigande ifalation och arberslöshet på visa länder ,viket bodde sänka deras räntor tex:spainen-italia… jag tro att usa börsen kommer att falla från onsad. det var bara synd att vi missade detta uppgång. hoppas att jag kommer att ha fel att börsen stiger hela april. ...

Dags för Stockholm att handlas upp!

Så var påskhelgen över och Stockholmsbörsen öppnar för handel imorgon igen. Wall Street öppnade redan idag och för andra handelsdagen i rad fortsatte kurserna uppåt samtidigt som dollarn stärktes något: Dow 12,548.64(1.52%) Nasdaq 2,326.75 (3.04%) S&P 500 1,349.81 (1.53%) 6,12 kronor = 1 USD Även Asien har handlats upp med Taiwan i spetsen, presidentvalets Kinavänliga kandidat Ma Ying-jeou segrade. Detta är postivt ur en ekonomisk aspekt främst vad gäller handel och stabilitet därav glädjeskuttet. ...

Påsktankar....

Usa börserna går mycket starkt för andra dagen i rad och vi kan hoppas på en stark start imorgon. Ceplene blev inte godkänt och det var väl väntat. Nu störtar nog kursen ner med 25-30 % direkt på morgonen och man undrar ju lite lätt om det kan bli en botten där någonstans tills vidare. Epicept har ju en hel del annat i pipelinen och milstenen från Myriad har betalats ut för Azixa. Om man är långsiktig så är nog ett köp imorgon eller dom närmaste dagarna inte helt fel. ...

Bra köpläge i AFA nu

Många kanadensiska aktier har på kort tid rekylerat kraftigt, inkl African Marine Minerals (AFA på TSX Venture) som gått ned från senaste toppen kring 0.20 CAD till nära bottennivån från i höstas och nu ligger på ca 0.15 CAD. Signaturen Monterrey har en mycket utförlig utvärdering av de kända geologiska fakta och potentialen i deras diamanttillgångar etc på sin användarinformation på DI:s Börssnack http://borssnack.di.se/diseconf/usersettings/showuser.aspx?showuser=Monterrey Läs hela stycket nederst på hans sida, dvs stycket som inleds med följande text : ...

Så kom då beslutet

Tyvärr fick Epicept inte godkänt Ceplene av europeiska läkemedelsmyndigheten, EMEA. EMEA anser att det inte finns tillräckligt med kliniska rapporter som bevisar önskat effekt för medicinen. Beslutet var inte oväntat efter förra månadens preliminära beslut, och Epicpet skall nu överklaga beslutet. Beslut väntas senare i höst. Även om jag är positiv till Epicept på lite längre sikt och bolaget har flera intressanta läkemedelskandidater i sin forskning. Tyvärr sätter detta beslut åter igen bolaget i ett negativt ljus och framförallt borde VD nu ta sitt ansvar och se till att dom personer (inkl. VD själv) som har begått detta generalfel, som det verkar som bolaget har gjort, lämnar vidare till bättre kunnande personer. ...

KappAhl och belåningen

Efter min analys av KappAhl har jag fått en kommentar om risken med den dåliga soliditeten i aktien. Det påståendet är mycket riktigt. KappAhl har högre belåning än de flesta företag på börsen även om inte belåningen är extrem på något sätt. Det medför en högre risk men också en större möjlighet att öka vinsten snabbare. Man skall därför vara försiktig med att köpa aktien för lånade pengar. Då skulle man bli extra känslig för räntehöjningar även om jag tror att räntan toppat för den här gången och det snarare blir sänkningar i framtiden. ...

Strategiska påsk funderingar

Vi aktieägare lägger en kraftigt övervägande tung vecka bakom oss. Att Stockholmsbörsen stängde på årslägsta lagom till påskhelgen var kanske inte det ultimata avslutet jag ville ha den här veckan. Nu är det är bara att gilla läget och fira denna härliga högtid ändå. Ingen av oss vet med säkerhet hur lågt världens börser kommer att rasa innan botten är nådd, ingen av oss vet heller med säkerhet när vändningen kommer. Vad vi dock alla vet är att den kommer och då gäller det att inte stå med byxorna nere och missa hela “kalaset”. ...

Dagbok 20 mars

Kanadabörsen fortsatte att visa sitt “rätta jag” i dåliga tider och många aktier rasade även idag. På kort tid har BVT, AFA och PLE fallit med hela 30 % som mest sedan respektive topp väldigt nyligen. Det är sjukt mycket utan att något mer substantiellt negativt hänt fundamentalt att tala om, men det är iofs inget ovanligt på den marknaden… Uranaktien AXU, dvs Aurora som är “ett lyckosamt BVT” dvs som verkligen hittat stora mängder uran i Kanada steg dock idag med över 17 % efter kräftgång på börsen sedan årsskiftet. De värderas fortfarande klart över 10 ggr högre än BVT men kursen har pressats av lokala politiska problem på Labrador som kan förhindra eller försena uranbrytning. BVTs kurspotential enorma kurspotential kvarstår således om de t ex hittar och klassar ungefär lika mycket eller mer, dvs omkring 100 M pounds eller mer. Den pressade BVT-kursen är därför ganska svårbegriplig när borrningarna nu uppgivits ha inletts på K9 sedan en tid tillbaka. ...

Dagbok - 20 mars

Tur att jag hann sälja av mitt innehav i Boliden igår - aktien dyker idag som en följd av “raset” på basmetaller. Även jordbruksråvaror hade en trist dag. Passade på att öka marginellt i Socker och Kaffe. -————— Min portfölj har haft en mycket svag utveckling under 08Q1. Det kommer att bli första gången sedan 2002 som jag redovisar ett negativt substansvärde för ett kvartal. I skrivande stund ligger jag -12,3 % från 2007-12-31. ...

Varnar för ett oväntat bud på IFS

Äntligen ett bud på Tietoenator även om styrelsen avböjer budpriset. Det är klart man förstår varför styrelsen anser budpriset på 15.50 euro per aktie inte motsvarar det verkliga värdet av Tietoenators aktier. Börsoron har pressat ner Tietoenators aktien till oförskämda nivåer vilket gynnar budköparens intresse för bolaget. Det verkliga värdet ligger omkring 185 kronor. Styrelsen kommer att godkänna budpriset på 185 kronor. Tietoenator har en stark position i Norden med imponerande kundbas. Det är intressant att se hur Tietoenator utvecklar sig som ett bolag med kompetenta medarbetare och stöd från en engagerad ägare bygga vidare. Tietoenator har stora möjligheter att effektivisera lönsamheten på sikt. ...