Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagbok - 26 mars

Inga transaktioner gjorda idag. Snart dags att summera börsmånaden mars och börja fokusera på april. Det gäller nu verkligen att fatta rätt beslut i de korta tradingaffärerna för att på så sätt få näring till portföljens substansvärde. -———————- Vi såg en starkare dollar under påskhelgen. En tillfällig upprekyl. Nu är vi under 6,00 kr igen. Fortsatt nedgång mycket trolig. Effekter på svenska exportföretag ? Kommer vi att få se en stigande trend av vinstvarningar under april ? ...

Free2move - intressant ur den dagsfärska årsredovisningen

Signaturen hyggs ledare i analystävlingen F2M kom idag med sin årsredovisning för 2007. Den är iofs ganska tunn men innehåller detta nästan kursdrivande avsnitt ur VD-arnförandet : “Orderstocken är i början av mars ca 10 MSEK. Bolagets mål är att med lönsamhet öka omsättningen med 100% under 2008. Med den fortsatta försäljningsutvecklingen av både BluetoothTMmoduler och audioprodukter ser vi med tillförsikt på detta mål. Skulle vi lyckas med endast en av de offerter som finns på RFID-området ser bilden ännu ljusare ut.” ...

Dagbok 26 mars

Idag hände inte så mycket i portföljaktierna kursmässigt, men PVEs valutasits förbättrades ännu mer så att det per denna kvälls kurser motsvarande en marginalförbättringspotential på hela 5.6 %-enheter enligt min beräkningsformel, jämfört med bokslutsrapportdagen. Detta om det står sig uthålligt ger en kraftig potential för förbättrat resultat enbart valutavägen som rejäl kompensation för årets oväntade solcellsprishöjning, sannolikt redan under Q2 lite beroende på hur betalningsschemat för solcellerna ser ut. En viss påverkan kan iofs synas för mars månad dvs under Q1. ...

Ytterligare Rayclinic nyheter

“Ett samarbetsavtal har tecknats mellan RayClinic AB och C-RAD Positioning AB. RayClinic AB har nyligen startat den första privata strålbehandlingskliniken i Norden och C-RAD Positioning AB utvecklar nya innovativa lösningar för användning inom avancerad strålbehandling. Samarbetsavtalet avser forsknings- och utvecklingssamarbete av en unik laserkamera som tar 3-dimensionella bilder för användning av noggrann positionering och övervakning av patienterna under strålbehandlingen. " Nu får Rayclinic även möjligheter att ligga i framkant med ny behandlingsutrustning. ...

Morphic strandsatt

Morphic har gått på grund, och det verkar som om kobben heter Gässlingegrund, som ligger i vänern. Man sitter fast med dom 10 vindkraftverken och där sitter man nu och begrundar sitt öde. Det var ju vindkraftverken som skulle driva upp omsättningen och kassaflödet på kort sikt, och något senare skulle bränslecellerna stå för den stora hävstångseffekten. Nu verkar det ju bli precis tvärtom. Vilken paradox ! Vad är det som har gått snett för Morphic ? Ja, om man ska tro VD:n så beror det på att man börjat tänka om (politiker) vad gäller placeringen av vindkraftverken från havet till land. Långa överklaganden m.m, och det kan nog stämma att det är så. Många berörs ju av placeringen och man använder sig av alla till buds stående medel när man ser att det landar ett vindkraftverk i knäna på en. Gärna vindkraftverk, men det “passar inte riktigt här” nära mig, då naturen är känslig och huspriset skulle gå ner…Man är sig själv närmast. Nu var orderboken på c:a 750 miljoner och kassan är ju ganska välfylld, men resten var bara minus..Vad är då det rätta värdet på Morphic ?? 500 miljoner ? 1,5 miljarder ? Svårt att säga, men om man tror att det lossnar på vindkraftssidan och att bränslecellerna får ett genombrott inom fordonsindustrin så kan ett köp idag bli en bra placering på sikt. Själv vill jag se en riktigt bra order, vindkraft el bränsleceller, innan jag går in tungt i aktien… ...

JM väl analyserat bolag men kanske ändå undervärderat!

Jag hade tänkt göra min första analys, men så blev det min första blogg i stället. Kanske jag kan återkomma med en analys i framtiden. Något förenklat kan man säga att verksamheten omfattar nyproduktion av bostäder och bostadsområden i attraktiva lägen och med tyngdpunkt på expansiva lägen i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Styrelsen föreslår utdelning om 5,50 kronor (4,50) per aktie och därutöver utskiftning av cirka 1,0 mdkr genom inlösen av aktier motsvarande cirka 11 kronor per aktie. Detta paket kan värderas till 17.- per aktie. På dagens aktiekurs 132.- motsvarar detta cirka 13 %.. Jag tar inte på mig att göra en riktig analys av bolaget utan vill bara konstatera att en avkasting på 13 % för de flesta är helt OK med möjlighet till kursökning som bonus. ...

Dagbok - 25 mars

Tillbaka till verkligheten efter påskledighet. -——————– För egen del så passade jag idag på att vända mitt innehav i ryska bankjätten Sberbank. Aktien har tappat 40 % från YTD och jag hade dålig tajming då jag gick in i aktien precis på toppen under början av januari. Långsiktigt tror jag på banker verksamma i tillväxtmarknader. Därför så passade jag på att utöka innehavet i Sberbank något. (Aktien är nu tillbaka på den kursnivå som den hade i början av december 2006). ...

Dagbok 25 mars

Återigen är det de forna ljuspunkterna i portföljen detta år dvs kanadaaktierna som bromsat indexets återhämtning hittills denna vecka. Speciellt märkligt är BVTs kräftgång efter att borrstarten på K9 annonserades för några veckor sedan. Jag tvivlar dock på att några negativa borresultat läckt ut redan, även om det sker mycket märkliga ting i Kanada ibland. Det troligaste är ett det är helt normala kursrörelser för den marknaden… Idag var det iofs PLE som gick extra dåligt som ombyte. ...

Rayclinic idag

Rayclinic har idag har tecknat ett samarbetsavtal med Aleris Diagnostik AB. Avtalet innebär att Aleris Diagnostik AB ska tillhandahålla laboratoriemedicinsk service åt RayClinics vårdverksamhet inom provbunden diagnostik innefattande klinisk kemi, patologi, cytologi och mikrobiologi. Avtalet idag innebär ytterligare en liten milstolpe i Rayclinic´s utveckling i att skapa en komplett vårdkedja inom cancervård. Att företaget har fått en mycket bra start på sin verksamhet och utvecklas i snabb takt går inte att ta miste på. Undrar bara när fler skall upptäcka vilket potential det finns i företaget. ...

Påskbrasa

Det blev ju en riktigt bra start på veckan och att Lundins bolag Ellengrove köpt på sig 400.000 st Tanganyika oil i förra veckan gör det hela ännu bättre. Jag tror vi kan förvänta oss ett gott nyhetsflöde framöver. Starkt köp gäller. Om dom ryska myndigheterna kommer till skott och sänker produktionsskatten för råoljeproducenter i Ryssland så gynnas ju West siberian av detta och det kan ju vara läge att ta upp den för bevakning. Det verkar dock dröja till nästa år innan vi får se frukterna av det hela. Efter Wsibs rapport skrev jag att man skulle avvakta köp just p.g.a dom groteska skatterna . ...