Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kurs manipuleras medelst vinstvarning

Citat analys: IT-konsulten Sigma hade en svag utveckling 2007 och aktien har backat med 58 procent det senaste året. Men det finns tecken på att den negativa trenden är på väg att brytas. Vår rekommendation är ett spekulativt köp på 3-6 månaders sikt. (slut analys) Sa har stod det i Redeye analys och Avanza analys for den 12 april i ar, alltsa for mindre an tre veckor sedan. Analytikern hade inte upptackt vad den svaga utvecklingen berodde pa en engangsnedskrivning av goodwill. ...

Nya uppgifter om arets aktie-skandal

Sigma maste val vara arets aktie-skandal. Ingen nedskrivning av goodwill har gjorts under aren 2004 och 2006. Sa har skriver signaturen Svenivan i en kommentar i Dagens Industri i dag: Citat fran Dagens Industri: Kollade senaste rapporten. Resultat f goodwill 75.2 (97.3) Nedskrivn goodwill 50.5 (0.0) Rörelseresultat 24.7 (97.3) Finansnetto 5.6 (4.0) Skatt 20.9 (32.6) Årets resultat - 1.8 (60.7) Varför gör man nedskrivning av goodwill på 50 mille just detta år? Det gjordes inga nedskrivningar 2004 - 2006. ...

Sigma och goodwill

Sigma har tydligen forra aret skrivit ned goodwill med 50 miljoner och fatt ned resultatet till noll-strecket. Darefter har man vinstvarnat om dalig vinst. Nar aktien gatt ned efter vinstvarningen lagger agarna ett bud. Det har star i dag i Dagens Industri och Affarsvarlden pa internetsidorna. Men inte i artiklarna utan i kommentarer fran intresserade och insatta personer i omgivningen. Har ar ett exempel pa hur det gar att manipulera nettovinsten medelst hojande och sankande av goodwill. Jag har gett exempel pa detta i mina analyser som jag skrivit for Redeyes analys-tavling. Det galler Ericsson, SEB och Investor. Dar har jag talat om det har godtyckliga i att reglera vinsten hur som helst. Det gar ju inte att anvanda PE-talet om nettovinsten inte ar riktig vinst. Om det ar sant det som nu star om Sigma sa ar det en skandal som nu ar upptackt och avslojad! ...

tankar

I bland jag bara fattar inte hur di och andra tidingar rek folk på köp tex för aktier eller balnad annat i finnas markanden . jag har inte fattad vad detta folk har ekomiska bakrund att skriva ? ingen vågade att skriva värför man ska inte äga aktier nu ? därför att risken är stort att man gå på smält . detta inte bara aktier man ska placerar det finns valutan och andra placeringen tex guld eller obligationer. men jag har inte sett ngn som skriver detta på redeye eller di. jag vet inte , du som läser detta dina kunskap om finnas markanden men värför man ska bara skriva köp detta aktier eller sälja detta? tänk om vi hade köpt eru mot dollar eller eu eller andra vultan vilket vinster man kunde göra? dagens uppgång på omx var största bluff som jag har sett . hur vår fond placerare som tradar folks pengar ? jag bara undrar hur börsen steg idag när dollar föll ? när siffor var sämre? när usa börsen vissade svaghet? när olja och guld steg? jag bara tycker synd om folk som alltid bli lurad genom att hämnas detta bluff. fed pumpar och pumpar pengar men vad hjälper? de skriver att bostad priser på väg upp för att lurar folk att hämnas i nya kris. jag bara undrar vad har folk på di.se har utbilding att kunna vara bra rådgivare för folk. ingen vågar skriva vad har de för ekonomiska kompetens när det handlar om skriver om eknomiska saker.(de har ingen) hoppas ngn dyker upp och startar en bra finns tidning i sverige att kunna slår de skojare på di. jag bara tycker om att vi har inga riktig finnas tidning att kunna informerar vår folk att göra bättre placering för de genom att ger de bra råd. hur många vet att EU banker tänker att höjer räntor? ...

Investeringsmagasin

ABN-AMRO har startat ett nytt investerarmagasin, Marknad & Certifikat, som för mars innehåller en 40-sidig råvaruspecial. Mycket intressant läsning. Läs också krönikan “Dyra råvaror är här för att stanna” av Jonas Bernhardsson här på Redeye.se Kopiera länken nedan för att ladda hem. http://www.abnamromarkets.se/MediaLibrary/Document/Marknad&Certifikat.pdf

Syna utfallen i PVE, BVT, AFA, PLE och F2M

Solpanelstillverkaren PVEs nu mycket låga p/s-tal i förhållande till tillväxten, både deras egen och marknadsprognosernas mycket höga tillväxttal, och de ganska dramatiskt förbättrade valutarelationerna som t o m överskuggar den 21 feb kommunicerade solcellsprishöjningen gör att man gott kan syna utfallet de närmaste kvartalen. Uppsidan är nämligen, vilket utretts tidigare, mycket stor de närmaste kvartalen och åren. Med tillväxten följer ökade skalfördelar och tillsammans med valutafördelarna är det inte så sannolikt att vinstmarginalen inte kommer öka båda Q1 och Q2, och slå om till klart positiv någon gång under den perioden. PVEs värdering nu har inget med “miljöbubbla” att göra, och de är ett tämligen ordinärt verkstadsföretag men med väldigt ovanliga tillväxtförutsättningar. PVE gör helt rätt som nu satsar på att växa snabbt och etablera sig hos fler stora kunder. Med tiden kommer en viss mognad relativt sett dvs tillväxttakt närmare marknadens, vilket ger ytterligare ökad marginalpotential. ...

Ett livstecken...

Hej aktievänner! Jag tänkte ge ett livstecken trots att jag fortfarande är på semester i Asien och försöker ta det lugnare med börsandet. Har legat idag på en fantastisk strand med strålande sol och bara njutit av livet…:-) Trots semestern så har jag rumsterat om en del i portföljen och då jag vet att några “ryggar” så tänkte jag delge detta. Jag ligger fortsatt fullinvesterad med ACAP-invest som det största innehavet. Ledningen avvaktar säkert den nuvarande finansoron innan man börjar köpa för utrymmet efter fastighetsförsäljningarna. Vid min kontakt med VD efter bokslutsbeskedet sa han att företagen man tittade på ännu inte gått ner så mycket i pris trots finansoron och det tar väl att tag innan säljarna insett det nya läget. Snart 9.50 i utdelning som väl måste bli gratispengar då p/e efter detta åker ner mot 7 för året enligt min prognos. Ett sällsynt fint köptillfälle nu i ACAP som jag ser det innan man kommer med nyheter om företagsköp. ...

Auktion

Chief of oil licensing agency , Armando Zamora , Colombia, har varit på en road show till Houston, Texas. Varför det ? Jo, Colombianerna ska auktionera ut sammanlagt c:a 151 block av tung olja, (heavy oil) och intressenterna var många och stora vid hearingen….. Exxon, Chevron, Roayal Dutch shell, och ryska Lukoil.. Samtliga bolagen uttalade sitt intresse av att köpa .. Dom första 43 blocken säljs redan 2008. Det skall bli mycket intressant och se hur mycket dessa stora drakar är beredda att betala för att få tillgång till tung olja… ...

H&M levererar

Klädjätten H&M levererade en ny stark rapport tidigt imorse, detta känns väl lite som en revanch för svenskt näringsliv efter “Ericsson kollapsen”. H&M drog med sig OMX “norrut” även om USA hjälpte till en hel del genom att handeln på Wall Street tog igen sig mot slutet igår, lägg därtill att terminerna har varit ordentligt på plus idag. Man sålde under det första kvartalet kläder för 19,7 miljarder kronor. Det är bättre än vad diverse analytiker hade räknat med som snittat runt 19,3 miljarder kronor. Detta betyder att man har en ökning med 18 procent jämfört med förra året. ...

Kejsaren spelar strippoker med marknaden

För er som varit med ett tag kanske minns att jag för 6 månader skrev en blogg om Morphic under rubriken “Kejsarens nya kläder”. “Kejsaren” spelar nu strippoker med marknaden, och sitter - efter gårdagens rapport - endast iförd kallingarna. Är det sista given som nu ges eller har “kejsaren” möjlighet att vända på steken och vinna tillbaka både kläder och krona? Gårdagens “vinstvarning” tycker jag är en bekräftelse på att företaget har en lång väg att vandra innan vinsterna börjar synas på nedersta raden. Efter att ha skrotat omsättningsprognosen för perioden 08/09 har man nu valt att prognosticera omsättning och vinst för år 2012. Detta ger företaget arbetsro, samtidigt som man kan flytta fokus från hårda nyckeltal som omsättning och vinst till lite mer luddiga pressmeddelanden som “strategisk order” och “tekniskt genombrott”. Är det verkligen seriöst att prognostisera omsättningen 5 år fram i tiden? Jag tycker det är tillräckligt svårt att prognostisera omsättningen i de företag jag följer under det närmaste året. Bara det förhållandet att Morphic byggt upp en fabrik med kapacitet att tillverka 100 torn/år, och som nu går på sparlåga visar på svårigheten i att prognosticera in i framtiden. ...

2017-05-30 11:18 · henk