Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Getupdated - Tankar inför NE

Getupdated genomför just nu en NE för att kunna betala de tillägsköpeskillignar som har uppkommit efter fjolårets aggressiva förvärvstakt. Tanken var initialt att detta skulle finansieras med pengar från försäljningen av affärsområdet webhosting (Crystone), men man har ännu ej hittat den rätta köparen och jag gissar att bankerna har blivit hårdare under den snaste tidens kreditoro, vilket har tvingat fram et bättre likviditet. Det är beklagligt för tidigare aktieägare att man tvingas ta till en så pass låg NE kurs som 10 kr, men det stressiga läget och utförsäljningarna av INT har lett fram till att detta blev den enda riktiga lösnignen. För oss som har avakatat köp blir det istället, i mina ögon, ett gyllene köpläge. ...

V&S för 55 miljarder kronor!

Äntligen! Är tillbaka till Redeye efter 11 dagars frånvaro. Varit i Torekov över påsken. Det har varit en behaglig vecka. Min själ behövde den för att hämta nya krafter inför flera nya samtal med olika företag under de kommande dagarna. Läste om att franska Pernod & Ricard köpte V&S för 55 miljarder kronor. Det är betydligt bättre än priset på 40 miljarder kronor som diskuterades tidigare. Det är ett väldigt bra pris för staten att sälja V&S av flera skäl. Regeringen har med andra ord lyckats mycket bra. ...

Det rockar, lite, FED..

Banne mig om det inte ser ut som om FED vill göra en bankakut ala Sverige.. Jag har skrivit om detta scenario i tidigare bloggar. Pengarna då det begav sig fick bankerna gratis, och skattebetalarna fick notan. Surt sa räven om rönnbären då, men det var det enda rätta att göra och ekonomin kom på något sätt stärkt ur det hela. Det tog några år ska sägas. Om nu FED väljer att ge dom amerikanska skattebetalarna samma beska medicin, som vi i Sverige fick, så kanske världens marknader kan få lite arbetsro och inte bara oro…. Det smakar som sagt beskt och lite bittert, men något annat alternativ än en “tillfällig statlig” förvaltning av en del storbanker är svår att se. Någon som har en annan idé ??? Staten varken kan eller får gå i konkurs, och garanterna, skattebetalarna, står för det löpande kassaflödet ända tills det har rättat upp sig… Britterna har ju agerat vad gäller Nortern Rock och kommer att förstatliga, ehh, tillfälligt…….. Om FED bara tar bladet ur munnen och tar ett helhetsgrepp om läget , istället för att pytsa ut lite dollar då och då, så tror jag att vi kan få ett stabilare börsläge. Vi både längtar och behöver det…. Vi säger till Ben Bernanke som Mrs Richards, den lomhörda damen i Fawlty Towers sa, Why don´t people listen….. ...

Köpläge i Björn Borg

Björn Borgs VD Nils Vinberg meddelade den 18 mars vid årsredovisningen för 2007 att bolaget har fått en bra försäljningsstart i år. Vidare påtalar Nils att man fått ett brett PR-genomslag i Spanien som är en viktig men ack så svår och modemedveten marknad. Även Storbritannien, Tyskland och Schweiz har börjat röra på sig. Björn Borg öppnar dörren för att gå in på fler marknader och öppna fler konceptbutiker vid rätt tillfällen. Detta är en väl och genomtänkt strategi som inger trygghet, jag väljer att kalla det en aggresiv internationell satsning utan att vara naiv. ...

Insider försäljning i Björn Borg, aj aj aj

I fredags kom det beska beskedet att en insider i BB har sålt 3/4 delar av sitt innehav. BB är ett mycket fint tillväxtföretag men mycket tyder nu på att vi får detta mellan år som en del skribenter på BS påstår att 08 är. BB hinner helt enkelt inte komma in på de nya marknaderna, BB får helt enkelt placeras på bevakning. Björn Borgs nedsida ser i och för sig begränsad ut men det gör upp sidan också. Pengarna arbetar förmodligen bättre någon annan stans under tiden vi väntar på BB. ...

Subventioner inom solarenergi i Tyskland

Vill först och främst tackar Löparn,Sigge och alla andra för allt bloggande här på redeye. Är en kille från Tyskland som bor i Sverige och har idag hittad följande artikel om solenergibranchen i tyskland på den tyska tidningen Spiegel. Mkt intressant artikel för PVEs ägare som jag tycker och för de som förstå tyska ;-) http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,543769,00.htmlTrevlig helg! Peter

Dagbok 28 mars

Sedan portföljindexet halkade ner mot årslägstanivån förra fredagen främst pga kanadaaktiernas lite oväntade kursfall har det inte hänt så mycket mer den senaste veckan. Min i år slöare strategi att inte kortspeka så mycket utan i första hand syna utfallen pga den mycket stora potentialen och bedömd gynnsam risk/reward i samtliga mina aktiers fall har ännu inte kunnat ge eventuell effekt eftersom avgörandena dröjer ett tag till. Under tiden kan man ju som i kväll avnjuta Portofinos otroligt goda sangria med hyggligt bra oxfilé i stället :-) ...

Äntligen fredag....

En turbulent vecka läggs till handlingarna där Epicept och Morphic har fått bita i det riktigt, riktigt sura äpplet. Epicept kommer att göra en ökenvandring av det längre slaget medans det finns större hopp för Morphic. Nu evaporerade kursen igår egentligen därför att man frångick omsättningsmålet om 2 miljarder 2008-2009. Att det skulle bli en rejäl förlust var ju inte direkt oväntat. Nu passar ordf och en styrelseledamot på att öka sina innehav på lägre kurser, 50.000 st per man, och det känns som om “the bottom” är nådd. Den kan ju halveras en gång till, eller ? Nä, jag tror faktiskt inte det utan jag passade på att köpa på mig lite för 10,15 kr..igår..Det får ligga tillsammans med Tanganyika i den långa portföljen…En order på vindkraft alt bränsleceller och kursen börjar klättra igen….. ...

Uppror bland Sigmas aktieagare

Nya aktie-regler om goodwill utnyttjades av de ledande aktieagarna i Sigma. Hur kan stora aktie-agare vara sa oforskamda mot sma aktiegare. Varfor vill de skamma ut sig pa detta satt. Det ar nya aktie-regler som mojliggor vad som nu hant. Tidigare skrev goodwill av pa tio - tjugo ar. Nu skall goodwill-vardet avgoras i samarbete med bolagets revisor varje ar. Nar ett foretag koper ett annat bolag sa betalar de en summa, sag 100 miljoner, och betalar direkt, kontant eller med bank-lanade pengar. Det skulle ta for hart pa detta arets vinst om hela kopsumman kom dar. Darfor far goodwill skrivas av pa till exempel tio ar. Det blir i detta exempel 10 miljoner som tas i redovisningen fran vinsten under tio ar. Vinsten i tio ar minskas med 1/10 av kopesumman. Sa kom det ett ar nar Atlas Copco kopte ett entreprenad-uthyrningsforetag i USA. Da skrev de av goodwill under 40 ar. Men da reagerade hela bolags-Sverige och det behovdes nya regler. Fyrtio ar var for lang tid. Nu skulle det inte bestammas i forvag om om goodwill skulle skrivas av pa tio eller tjugo ar. Revisor och styrelse skulle uppskatta hur mycket goodwillen var vard varje ar. Den skulle kunna dras av mer godtyckligt. Och goodwill ar ju som bekant namnet pa det varde som ett kopt bolag anses ha. Men det kan inte vara ratt att som Sigma att under ar 2004 inte dra nagot, inte heller 2005 eller 2006. Sa plotsligt drar man hela summan ar 2007. Sa ar man sa fracka att skicka ut en varning. Foretaget gar nu sa daligt att vinsten blir noll. Men foretaget gick lika bra som tidigare. Vad sager Sigmas revisorer? Har de godkant detta bedrageri (det maste vara det ratta namnet i detta samhang). Sigmas styrelse skall foretrada alla aktieagare. Inte bara de stora. De har juridiskt ansvar att tillvarata alla aktieagares rattigheter. Lurar man de sma aktieagarna pa detta satt sa bor det betraktas som “troloshet mot huvudman”. ...

Köp Kvalitetsmärke: Scania

Jag är särskilt förtjust i Scania aktien som är undervärderad jämfört med sina konkurrenter. Den enda anledningen är visserligen uppgörelsen mellan Volkswagen o Investor, vilket fick aktien att falla fritt från ca 160 till under 120kr. Man trodde att VW skulle lägga ett bud värd 200 kr styck på alla aktier men än så länge småsparare har inte fått någon form av ersättning. FI granskar affären och kan komma fatta ett beslut i vår favör. Vi hoppas på det. ...