Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

KappAhl fortsatt köpvärd

I morse kom KappAhl med rapport. Aktien har reagerat negativt på den och fallit med över 5%. Anledningen är framför allt sämre försäljning än väntat i December. Resultatet var för övrigt över förväntan. Värderingen är fortsatt låg och köpläget kvarstår. Jag ser dock ingen kortsiktig trigger förutom att aktien möjligtvis fallit överdrivet mycket på rapporten. Jag behåller min riktkurs på 78kr och tror på en stark avslutning på året för KappAhl. I det kortare perspektivet däremot krävs det nog en i övrigt stark aktiemarknad för att kunna lyfta aktien. ...

Countermine-NE klar. Vad väntar vi på nu ?

Historien bakåt och dagens besked om fulltecknad NE spelar ingen roll så länge vi inte har påskrivna avtal som en följd av att anbudsofferter blivit anbudsaccepter… …något som torde vara verklighet vilken dag som helst i min värld. Skulle tro att vi tyvärr inte får reda på detaljer om motpartens namn och vilka minor som finns och exakt var de finns från CMT, men jag räknar med att få orderstorlek alternativt storlek på området som ska minsaneras (se PM om servicekontraktet som är borta från CMT:s hemsida). ...

BVT - nättidningen Resource Investor om den "strålande" pressreleasen

De inleder så här : “TORONTO (ResourceInvestor.com) – Today was a great day for Bonaventure [TSX-V:BVT] shareholders although with news released very late in the day, it was not yet reflected in the share price which along with the junior sector in general and uranium names in particular, has been somewhat savaged over the last few months. Bonaventure confirmed today what all longs had been hoping for, and the reason that I would imagine the majority of shareholders went long originally – that the vast uranium mineralization at the company’s flagship K9 property continues to depth.” ...

Betsson kontra dollarberoende

Det är nu cirka en månad kvar till Betssons rapport för första kvartalet och denna gång är analytikernas estimat mycket låga. Endast 1,50 kr i vpa enligt Reuters och det motsvarar bara 1% tillväxt per kvartal eller drygt 4% per år. Betsson har ju för vana att växa 5-15% per kvartal eller mer. Inte konstigt att kursen inte varit någon succé senaste tiden. Botten ser dock ut att ha hamnat på intervallet 56-57 kronor, stämmer fint med TA. Fundamenta ser väldigt bra ut med eller utan norska andelen. ...

Dagbok - 1 april

Skönt att kunna stänga Q1 2008. Har stängt in kvartalet i valvet - och slängt nyckeln i den djupaste av alla djupa sjöar … -———– Dagens starka uppgång på de globala börserna (undantag Kina) var inget första aprilskämt - vilket jag trodde först. Intressant att se hur långt upp vi kommer - över 1000 i OMXS30 i bästa fall. -———– Så kom då rycket i Eniro. Hedgefonderna har sålt klart och köparna vågade sig in på banan igen. Hoppas att någon läsare av bloggen han ta rygg på mig när kursen låg under 40 kronor för några dagar sedan. ...

BVT - pressrelease om K9-borrningarna

En sådan släpptes i kväll, med positiv kursreaktion, + 15 % i skrivande stund : “Bonaventure Update on Winter Drilling at K9 Tuesday April 1, 3:11 pm ET VANCOUVER, BRITISH COLUMBIA–(MARKET WIRE)–Apr 1, 2008 – BONAVENTURE ENTERPRISES INC. (CDNX:BVT.V - News)(Frankfurt:YQG.F - News) is pleased to provide an update on its previously announced start of the 2008 drilling program at the Company’s K9 Uranium Property (“K9”) in the James Bay Mining District. ...

Dagbok 1 april

Stockholmsbörsens styrka är imponerande. Jag gissar, fortfarande utan att följa svenska aktiers värderingsläge så noga, att styrkan inte håller i sig men att sannolikheten nu ökat för att botten är nådd. I Kanada däremot verkar botten var noll ungefär, något överdrivet… I vart fall fick jag själv nog idag och avslutade ett kapitel helt och hållet - dvs inte i en viss aktie utan i sajten Stockhouse och närmare bestämt deras betaltjänst med realtidskurser. De har nämligen bytt layout till en i så gott som alla avseenden sämre version som dessutom blivit enormt seg. Min egen hemsida framträder väl sig som vacker och lättläst i jämförelse :-) ...

Två tolvtaggare i farten

I läkemedelsbranschen talar man ofta om milstolpar. I det perspektivet har redeye.se idag nått en av flera viktiga milstolpar. Vi har fått en exklusiv VD-intervju med ett av börsens största bolag, nämligen Astrazeneca och dess VD David Brennan. Det tack vare vår frilans-krönikör Stefan Wikholm som ju analyserat bolaget för Nordea och Handelsbankens räkning i massor med år. Tack Stefan! I intervjun säger Brennan en hel del intressant. Bland annat bekräftar han den numer ganska vedertagna sanningen att Big Pharmas enda sätt att nå en tillräckligt stark pipe-line och forskningsportfölj är att förvärva till sig en sådan. Det gäller inte minst bolag/portföljer med projekt i tidig fas. ...

BVT - uppdaterad analys efter nyheten 3 juni

Bonaventure Enterprises ****Bonaventure Enterprise (BVT) är ett kanadensiskt explorationsbolag inom uran i första hand, och därmed närmast definitionsmässigt förknippat med både mycket hög potential och risk. Bolaget är noterat på den mycket volatila Venture-listan i Toronto under beteckningen BVT och är i stort sett en ny skapelse sedan i somras. Aktieantalet har därför ökat kraftigt när uranexplorationsområden köpts in/apporterats in. Antal aktier fullt utspätt Efter att ha gått igenom senaste dryga halvårets flertaliga pressmeddelanden relaterade till aktieemissioner, får jag antalet fullt utspädda aktier i nuläget till cirka 147.6 miljoner. Det inkluderar då även några mindre nyemissioner ska riktas till en del säljare av prospekteringsegendomar även långt efter köpen, förutom sedvanliga warranter och ledningsoptioner. Dessutom ges eventuellt 1 miljon nya aktier ut till säljarna av prospekteringsområdet K9 om detta innehåller 100-199 miljoner lb uran. Det blir ytterligare emitterat mellan 1 miljon och 4 miljoner aktier om K9 innehåller ännu mer uran, där maxgränsen gäller om K9 innehåller minst 800 miljoner lb uran, vilket dock vore extremt lyckosamt. ...

Dagens Köp...

Bolaget SMBR har utvecklat en ny teknik för överföringshastighetsrekord med hjälp av smalare bredband via ASLD nätet. Det går även att köra via tjockfiber. Den kryptografiska trafiken växer lavinartat hos bl:a privatkunder med egen hemsida, men även ekonomitidskrifter och analysföretag har stor nytta av smalare bredand då man slipper investera i ny personal. SMBR har anor från anno 1961 och har oförtrutet arbetat vidare med utvecklingen av kryptografin. Man använder en transponder som sätts i telejacket och sen är det klart att köra. Går även att köra med Wlan, gnisselfritt, och då ligger ändå överföringshastigheten på samma nivå som med singelkörning, runt ljusets hastighet. Det stora genombrottet väntas ske runt 2025…… Smala bredband handlas på den gamla OTC-listan, så en promenad till banken blir nödvändig… ...