Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Recyctec - Läge att bottenfiska?

Recyctec renar och säljer glykol. Försäljningen sker under ett eget varumärke, men även som en del av renings-affären genom att de säljer tillbaka renad glykol till företagen som lämnade in skitig. Jag har tidigare ägt aktier i Recyctech, men när jag förstod att det skulle bli en lång och gumpig väg till vinst, sålde jag mina aktier. Jag har sen dess fortsatt att följa företaget. Så hur se det ut i dagsläget: ...

Cyxone uppdatering IV: Post bolagsstämma, the show continues…

Efter den förvarnade nyhetstorkan har bolaget nu börjat rapportera avklarandet av en rad steg i utvecklingen av T20K. Bland annat har man på kort tid dels säkrat en partner i laboratoriebolaget Bachem för framställning av substansen T20K, i tillräcklig mängd för att genomföra de hittills planerade studierna.[1] Härtill har man kontrakterat CRO:n Sourcia för genomförande av de regulatoriska och förberedande studierna.[2] Således kan konstateras att Cyxone funnit en strategisk lösning för att fortskrida enligt förevarande plan, dvs. resultatet av de ”livliga diskussioner” som engagerat bolaget på senaste.[3] Därtill har bolagsstämman hållits vid vilken bland annat undertecknad medverkade. Nedan sammanfattar jag mina rådande uppfattningar och utvecklade tankar utifrån dagsläget, med anledning av vad bolaget kommunicerat sedan min senaste uppdatering. Vidare kommenterar jag något om min sammantagna uppfattning efter att ha diskuterat med Kjell och Bert i drygt en timme efter bolagsstämman. ...

Taurus - sent PM öppnar upp för spekulationer

Taurus Energy skickade strax före börsens stängning i fredags ut följande nyhet: http://taurusenergy.eu/lallemand-biofuels-distilled-spirits-pa-besok-goteborg/ Detta pressmeddelande öppnar upp för spekulationer och ett antal frågor: Varför sker detta möte just nu? Vi vet ju sedan tidigare att Taurus ledning ska till USA på konferens om ett par veckor och att man kunde ha tagit mötet då. Är detta möjligen en del av en due dilligence process från Lallemands sida inför ett kommande uppköp? Man vill besöka labbet, träffa personalen, kolla avtal osv osv… ...

Portföljuppdatering sommar 2017

Portföljen har fortsatt outperforma börsen under våren och är i skrivande stund upp cirka 40%. Största bidrag sedan den senaste uppdateringen kommer från GomSpace (+20% sedan sista mars), Probi (+42%) medan PledPharma fortsätter att implodera (-20%). Den fundamentala portföljen utgörs av GomSpace (oförändrad), Probi (ökat) Xvivo (ökat), SyntheticMR (ökat) och Cinnober (ökat). Storytel och Fortnox har fått lämna helt. Den fundamentala portföljen utgör cirka 80% av mitt kapital. Den spekulativa portföljen innehåller PledPharma (oförändrad), Maha Energy (oförändrad) och Bringwell (ny) medan ÅAC har avyttrats helt. Totalt utgör spekulativa bets cirka 5% av kapitalet. ...

Eurocine - ny spelplan vid framgångsrik studie

Företagets affärsidé Eurocine utvecklar nasala vaccin. Visionen är “att bli först med ett nasalt influensavaccin för barn under två år”. Den patenterade och validerade teknologin Endocine kommer kunna ta företaget in i flera vaccinområden varav influensa är det första. Vaccinerna utvecklas till proof of concept (klinisk fas I/II) och licensieras sedan till partners för fortsatt utveckling och kommersialisering. Studieresultaten som väntas är från fas II och är de framgångsrika kan alltså Eurocine ingå partneravtal som innebär att en partner tar vaccinet vidare fram i utvecklingsprocessen. Eurocine bär alltså inga kostnader för vaccinet efter fas II. ...

Biovica - Nästa Vatornotering redo för kursuppgång

Kort om bolaget: Biovica är ett medtech-bolag i tidig kommersiell fas som inriktar sig på monitorering av terapi respons vid behandling av solida tumörer. Biovicas patenterade teknologiplattform, DiviTum, baseras på 30 års forskning vid Uppsala universitet och är ett icke-invasivt test för snabb och tillförlitlig bedömning av terapi respons för patienter med spridd bröstcancer. DiviTum tas i form av ett enkelt blodprov och används för analys av enzymet tymidinkinas(TK), vilket frisätts i samband med celldelning och vars aktivitet har en stark koppling till tumörens tillväxttakt och aggressivitet. ...

FrontOffice: Storägare och bolaget bakom bl.a. Abelco Investment Groups framgång.

1) Abelco börsnoterat & värdeökning 2) TGW kommande börsnotering & värdeökning 3) Omsättnings- & resultattillväxt 4) Utdelningar 5) Möjligheter att teckna pre-IPO 6) Fakturerade timmar / anställd 7) Pole position genom KROSS 8) Styrelse & VD köpte aktier för 5.1 Mkr 9) Optionsprogram för anställda 10) Reficere Kapital 1) Abelco stängde fredagen den 2a juni på 0,362 kr/aktie. FrontOffice äger 20.43 % av bolaget (32.000.000 aktier) efter genomförd rekonstruktion och ändrad affärsverksamhet. FrontOffice har ett ungefärligt inköpspris på 0,12 kr/aktie. Det innebär ett värde på ca 11,6 Mkr eller ca 7,7 Mkr i värdeökning. Det är ett starkt bevis på att FrontOffice kan hitta, rädda, förändra och förädla ett bolag och skapa tillväxt. ...

H&M:s Expansion

Orginal text: återfinns på Privatsparare H&M har sedan tidigare VD Stefan Persson varit ett välskött detaljhandelsföretag som nu under en period har varit ett av de stora namnen på den europeiska detaljhandelsmarknaden. I dag har H&M som företag ett flertal varumärken som ingår i H&M-gruppen, där bland: H&M, COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, H&M Home och nyligen startade varumärket & Other Stories. H&M har sedan låg tid tillbaka varit ett försiktigt och stabilt växande företag. Den tidigare stabila tillväxten har nu däremot kommit att bli till en offensiv satsning med tillväxtestimat av butiker på 10-15% per år enligt 2012 års redovisning. En sådan tillväxt skulle innebära att Bolaget inom 5 år kommer att ha totalt 5000st H&M-butiker. Med tanke på den mer offensiva satsningen har fler analytiker än vanligt velat tycka till om H&M B aktien. Många har i dessa uttalanden sagt att aktie borde upp till omkring 250kr, d.v.s. runt 6 % upp från den nuvarande kursen på omkring 235kr. Frågan är, kommer H&M klara att möta analytikernas förväntningar samt leva upp till tidigare uttalanden, och vad kan försvåra vägen till målet? ...

The Great Trader

Förluster svider och vinster ger hybris :) Kul att läsa om era tillkortakommanden på börsen.. Här en liten tröst i mängden från en då oövervinnlig trader :) Som relativt nybakad daytrader med 3-4 års erfarenhet tidigt 2000-tal så gjorde jag massor av daytrades..Inga trades - ingen lön..Jag hade ännu inte mejslat ut en strategi för hur jag skulle agera med vinster/förluster..Jag handlade lite opportunt och chansmässigt..Det fungerade ganska bra eftersom vi var inne i en period av stigande börser och en relativt stabil och förutsägbar världsekonomi under åren 2003-2008..Relativt..Kriget i Irak var vunnet i april 2003, enligt G.W Bush .. ...

Nynoterade TerraNet - Kan stiga flera 1000%

Teknologin kommer sannolikt bli ett globalt fenomen och tekniken kan mycket väl leda till ett paradigmskifte inom intelligent maskin-till-maskin-kommunikation och strömning av data. Personer med tidigare förflutet från både Tesla Motors och Microsoft finns med bland investerarna och i styrelsen vilket gör TerraNet än mer intressant. Dessa personer besitter mycket kunskap och rätt kontaktnät för att göra det möjligt att snabbt nå ut med teknologin på marknaden. Från början utvecklades teknologin tillsammans med Sony Ericsson men sedan 2016 ägs den helt av TerraNet. Nu är tiden mogen, med bolagets teknologi, position och patent, att möta världens marknader. ...