Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fredag igen ju....

Grattis alla countermine anhängare…Sitter utan själv, men helt lottlös är jag inte då Kaupthing följer upp sin rek på Tanganyika och storhandlar… Bo Bylund gråter krokodiltårar över att han får sparken som chef över arb.förmedlinen..Partipolitik , skriker vänstern och Bylund i kör..Hm,host.. Hur var det nu när han fick jobbet som chef över arb. förmedlingen.. Nu ska vi backa lite och kolla. Ja just det ja, Bylunds förra chef, socialdemokraten Berit Andnor är ju Bylunds sambo/fru.. Man undrar ju om han fick jobbet på egna meriter då det begav sig eller var det nepotism i vanlig ordning… Gråt nu inte för mycket över förlusten Bylund utan anmäl dig till Arb.förmedlingen som arbeslös så ska du se att det ordnar sig. Lottlös lär du inte bli, rent ekonomiskt i alla fall…Suck ! Dom besuttna är sig lika i alla samhällen, för när dom kommer fram till grytan så ser dom till att först ta dom största och fetaste bitarna själv och resten får folket dela på….Nu ska det bastas och drickas en kall öl.. Ha en bra helg… ...

Countermine-genombrottsorder Libyen

Så kom då äntligen bolagets efterlängtade genombrottsorder från Libyen… …en order bolaget klart och tydligt kommunicerat i PM, bokslutskommunikéer, NE-prospekt, uppträdande av VD på FH, varit på gång. Jag har nedan snabbt, grovt försökt räknat om min analys med de parametrar bolaget i dag kommunicerat (pris/m2 samt antal OII…från 6 till 8), samt räknat om antal aktier med hänsyn till TO1 och TO2. Kommer förmodligen under helgen komma med en uppdaterad analys om framtida scenarion med de andra oljebolagen i Libyen, samt marknaderna Turkiet och Egypten. ...

Råvaruaktier

Jag passar nog också vad gäller dom nya produkterna som har kommit när det gäller handel i råvaror.. Har inte en susning hur jag ska värdera kaffecertifikatet eller majsen eller ett certifikat s.k open end, i ris.. Ris har ju som bekant rusat helt galet den senaste månaden bara..Köpläge med ett eller två riscertifikat ?? Äter vi mycket ris ?? Halva jordens befolkning har ju ris som sin stapelmat… Hm,,, Biobränsle kanske ? Eller varför inte en “mixed bag” med spannmål…Bröd måste ju alla ha… Nä, det får nog bli så att som gammal aktieräv och daytrader så blir jag vid min läst, och fortsätter på min inslagna bana.. ...

Råvaror bra komplement till aktier

Bloggaren Hang Seng drar en lans för aktier som den i särklass bästa investeringen. Jag håller inte med honom till 100% och jag skall förklara varför. I ett historiskt perspektiv (100 år) så har aktier varit fantastiska som värdeskapare och helt överlägsna andra finansiella instrument. Idag ser världen annorlunda ut än tidigare: Kina och Indien växer och skapar en efterfrågan på råvaror som aldrig tidigare. Detta är en trend som kommer att fortsatta i 20-30 år till. Minst. ...

Aktier bättre än råvaror

Idag är det många som är övertygade om att råvaror är det enda att investera i om man vill få en duglig avkastning de kommande 10 åren. Nya och ofta dyra produkter dyker hela tiden upp för att vanliga människor skall kunna investera direkt i råvaran. Jag är dock övertygad om att aktier kommer ett att vara en bättre placering än de flesta råvaror även i framtiden. Här är varför. ...

Capital Oil: Olja påträffad i borrhål #2

Så fann man olja även i borrhål #2, denna gång från 215m - 366m och liksom i hål #1 tyder resultaten på multipla lager. Oljan är funnen grunt vilket innebär låga produktionskostnader. Borrningarna fortsätter ner mot 1050m för att testa även de djupare lagren och uppskattningsvis är man färdiga med borrningen i slutet av april/början av maj. Flödestesterna i hål #1 uppskattar man är färdigt under april månad. Kursreaktionen har varit ohyfsat tam vilket möjligen kan härledas till att nyheten varken ligger uppe på hemsidan eller Avanza. Kursnivån i dagsläget är i mitt tycke löjlig. ...

Klädsektorn - rekyl på gång?

Efter en extremt klädbolagsvänlig börs under tidiga 2007 har vi sett en total retail-baisse under de senaste månaderna. På grund av en allmän oro för den framtida konsumtionen och den kommande tillväxten värderas idag många klädbolag efter P/e-tal mellan 10 och 15. Den senaste tidens statistik har dock pekat mot att tillväxten i detaljhandeln fortfarnade är stark och under februari-mars har vi sett riktigt starka siffror. Vi har även fått erfara en mycket bra rapport från H&M, och KappAhls knappt godkända tillväxt vägs upp av stigande marginaler. ...

Dagbok 2 april - BVT lyfter !

BVT lyfte redan vid kanadabörsens öppninng idag kl 15.30 direkt upp med omkring 25 %, dvs från 0.28 CAD till 0.35 CAD. + 46 % på drygt en sessions börshandel dvs sedan stängningen på 0.24 CAD i måndags. Men det är ingenting egentligen mot vad som komma kan dvs om uranhalterna är genomgående goda på K9. ATT det finns uran på djupet verkar klart efter gårdagskvällens pressrelease, men frågan är hur hög halt och i hur stor volym. Jag tycker nu det verkar avsevärt mer lovande än dagens kursreaktion hittills antyder… ...

Uppdatering av oljan

Tanganyika oil fortsätter sin resa uppåt och med gårdagens uppgradering från Kaupthing med hela 60 % över marknadens konsensus, 250 kr i riktkurs, har man fått lite eldunderstöd i sin tro på bolaget..Kaupthing förväntar sig en vinst om 13 kr/aktie för 2008 och hela 32 kr/aktie för 2009. I min analys på Tanganyika så ligger mitt estimat på just 13 kr/aktie för 2008 men lägre för 2009 runt 25-26 kr/aktie. Kommer nog att finnas anledning att justera siffrorna allt eftersom produktionssiffrorna trillar in… Q1 2008 kommer att bli det bästa i Tanganyikas historia med rekordkassaflöde och vinst….Sedan fortsätter det under resten av året…och nästa, och nästa….. Verksamheten har börjat snurra på riktigt ordentligt. Starkt köp gäller. ...

Know IT- Uppköp hägrar bakom hörnet.

Know IT är det klockrenaste caset i den klockrenaste sektorn just nu, IT-konsulterna. Aktien handlas till P/E 7.2 på 2008, med en tillväxt på närmare 30% och rörelsemarginal på över 10%. Bolaget har även många kunder i offentlig sektor och är alltså mindre konjunkturkänsligt än många konkurrenter. Dessutom löper många avtal under lång tid vilket minskar risken för stora svängningar i intäkterna. (Ett tydligt exempel är ju det ramavtal man tecknat med Lantmäteriverket) ...