Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Getupdated - Ett räkneexempel

I den senaste utgåvan av Veckans Affärer har man som huvudtema “Akta er för nyemissioner”. Det är ett påstående som jag generellt sätt skriver under på, men som stockpickingfantast så ogillar jag att dra gränserna allt för hårt, och som alltid finns det undantag. Getupdated genomför just nu en riktad företrädesemisson på 10 kr per aktie, för att öka upp likviditeten i bolaget. Emissonen är säkrad genom teckningsförbindelser från huvudägarna i bolaget. Anledningen till kapitalanskaffningen är att de bud man fått på koncernbolaget Crystone än så länge är för låga, och det var med pengar från denna försäljning som likviditetsbristen var tänkt att täckas. Det positiva som går att utläsa från detta är att bolaget tror så pass starkt att Crystone kommer att prstera högre marginaler framgent, att man inte nöjer sig med låga P/e-tals värderingar. Från prospektet: “(—) Dessa åtgärder har gjort att Crystone nu kan tillvarata stordriftsfördelarnas och förväntas skapa god lönsamhet under innevarande år.” ...

Countermine - Ja så har man blivit kallad lögnare

också. Verkligheten kan man tydligen vrida och vända precis som man vill. När Countermine köpte det engelska bolaget Countermine PLC skulle det vara en “usel” affär. Men, det blev i stället en strålande affär när nu kassaflödet från minröjning för hundratals miljoner går rakt in i det svenska bolaget. Sedan skulle de nya brittiska storägarna dumpa sina aktier på börsen så fort de kom ut. Av detta blev intet som vi vet. ...

Lögnerna i Countermine

Det tog inte lång tid innan Glepar, der LS och resten av cmklubben började sprida sina lögner och utopier till småspararna på dvs forum för att försöka haussa Countermineaktien mot nya höjder. En del saker som man läser från dessa herrar är nästan skrämmande. Här är några exempel: Ordern är på minst 300 miljoner och förmodligen mer, med minst 50% marginal. För det första så har Countermine inte fått en beställning på minröjningsjobb än. Vad man ska göra är en general survery över området, och sen har man avtalat om att röja minor och ammunition som man hittar i området. Alltså kan det i princip bli en endast stor flopp om man det råkar visa sig att marken inte alls innehåller så mycket minor som man trott om ens ekonomiskt försvarbart röjbara arealer, är ju inte så att folk går dit för att kontrollera marken i onödan och de som en gång lagt dit minorna har ju i sitt eget intresse att få fiender att tro att det ligger minor överallt…… ...

Starten

Har nu idag blivit medlem på denna sida. Ser fram emot att få dela mina fattningar med er andra här på Redeye. God Kväll

Ett av de hetaste köpcasen på börsen?

Följande blogg är en uppdatering till denna analys: http://www.redeye.se/medlemsanalys/20969 Tillväxt 2008: 17.5% Rörelsemarginal: 10% Direktavkastning: 10% Eget kapital per aktie: 2.15 kr Kassajusterat P/E: 6.5 Riktkurs: 5.4 kr Potential: 107% Önskefoto är ett bolag som värderas oförtjänt lågt av tre anledningar. 1. Rädsla för konkurrens 2. Ägarsituationen 3. Dålig likviditet i aktien 1. Många är rädda att konkurrenter lätt kan övervinna Önskefotos kunder. Dock är inträdesbarriärerna mycket höga, för det första krävs mycket speciell utrustning för att automatisera hela tryckeriprocessen. Denna utrusting är dyr och kompetenskrävande, investeringar som Önskefoto nu som tur var har bakom sig. För det andra är många kunder lojala återvändare som gör upprepade köp, vilket minskar sannolikheten att de kommer att börja köpa från en konkurrent. ...

Visst kläs bruden..

Tanganyika oil kommer att säljas och det kan vi nog vara helt säkra på. När vet man aldrig.. Intervjun i DI med Lukas Lundin gör att det rimligen inte finns några som helst tvivel kvar. Jag skrev i min analys om Tangnyika att bruden håller kanske på att kläs och det har väl legat i luften en längre tid, men som sagt nu vet vi att så är fallet. Sakta men säkert. Priset då ? Ja, förra gången det ryktades om affär så sa Lukas Lundin att ett rimligt pris på Tanganyika då borde ligga på c:a 10 miljarder kronor.(170 kr/aktie) Efter detta så har oljepriset gått upp med 30% och reserverna har ökat med 11 % så vi får väl addera åtminstonde dessa två parametrar till dom 10 miljarderna. Lundin har påpassligt nog via sitt bolag Ellegrove, köpt 400.000 aktier och andra insiders har tankat rejält. ...

En söndagshistoria om offshore

Befälhavaren ombord på ankarhanteringsfartyget Odin Viking har full kontroll på manöverspaken när han nu utnyttjar samtliga 18 000 BHP till max för att få kontroll på den 300 tons tunga ankarkättingen. Trots att vinden mojnat är våghöjden fortfarande hög och det har tagit ovanligt lång tid för att få riggen på plats vilket nu börjat kännas utmattande för befälhavaren. Då det fortfarande regnar rejält har han även svårt att urskilja de övriga assisterande ankarhanteringsfartygen vilket innebär ett aktivt deltagande i kommunikationen via radion. Han vet att kommunikationen mellan fartygen är av största vikt för att undvika olyckor och under några få sekunder tänker befälhavaren på fartyget Bourbon Dolphins fasansfulla öde, som under fjolåret kapsejsade under en liknande manöver och då åtta besättningsmän omkom. Positionering av oljeriggar är således ett mycket farligt arbete och med påverkan av stress, långa arbetspass och utmanande väderlek krävs mycket god kompetens och erfarenhet för att klara av att fullfölja den utmanande arbetsuppgiften. Befälhavaren känner sig dock självsäker för uppgiften men att arbeta på ett fartyg som är stationerad på spotmarknaden på Nordsjön under vinterhalvåret har dock börjat tära på krafterna och han överraskas av att finna sig själv önska om att istället få vara stationerad på något av rederiets andra fartyg som till motsats till Odin Viking även har kapacitet för isbrytning och är kontrakterade av Svenska Sjöfartsverket att vid behov agera isbrytare längs svenska östkusten. Årets vinter har dock inte varit någon isvinter så dessa övriga kombinationsfartyg har även de varit stationerade på spotmarknaden men isbrytning innebär dock ett väsentligt behagligare arbetsklimat så i befälhavarens tankegångar finns alltså en önskan om att få byta fartyg. ...

En lång resa för mig och Countermine

Nu har jag precis avslutat en lång resa. Både personligen och med mitt största aktieinnehav Countermine. Själv har jag tillbringat nästan 3 månader i solen i Sydamerika. Avkopplande med mycket playa&cerveza ;-) Därför har jag inte heller skrivit här på Redeye under den tiden. Igår fredag kom jag hem och resan var slut. Som av en händelse tog en annan resa slut samma dag. Nämligen Countermines resa från förhoppningsbolag till ett ledande företag inom minsanering. Äntligen kom genombrottsordern. Uppemot 300 miljoner kronor på mindre än ett år beräknas de kunna tjäna och det med mycket goda marginaler. I prospektet nyligen skrev företaget att de hade mycket goda marginaler redan på ett pris om en USD per kvadratmeter. Här får de MINST 10 kr betalt per kvadratmeter och bruttovinstmarginalen ligger på MINST 50%. Det mest fantastiska är att de förhandlar med minst 8 oljebolag till i Libyen. Det här lär knappast vara den sista storordern. Inom kort kommer också 8 stora upphandlingar ut i Turkiet,nr 2 av bolagets prioriterade marknader. ...

Dags att börja köpa?

Nu tror jag snart alla med ett namn inom finans och ekonomi uttalar sig negativt om akitemarknaden. George Soros uttalar sig att det är värsta krisen sedan 1929, bank efter bank uttalar sig negativt om aktier och gör fler och större nedsktivningar efter varandra. Nu senast går till och med FED-chefen himself Bernake ut och varnar om sämre tider. Tidningar och ekonomijournalister tävlar med varandra om att skapa dom värsta (och sämsta rubrikerna) såsom DI idag med “skräckens år” mm. ...

SAS är på väg att sälja Spanair

Enligt Dow Jones kommer SAS att avsluta försäljningen av Spanair under nästa vecka och köparen är troligen Gadair. Gadair ska ha lagt ett bud på 450 miljoner euro för Spanair, vilket ska vara högre än Iberias bud. SAS är inne i en intensivfas när det gäller försäljningsprocessen av Spanair. Sture Stölen informationschef på SAS avböjer kommentera affären. “Vi är inne i en intensiv fas. Men det är så pass stora och komplexa transaktioner att SAS inte vill ge någon närmare tidsplan”. ...