Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Risk/Reward

Under den senaste tidens börsturbulens har en av småspararnas hetaste frågeställningar återigen kommit upp på tablån. Frågan jag pratar om, är hurvida portföljfokus ska ligga mot storbolag kontra småbolag och i vilket av dessa läger risken beräknas vara högst. Detta är ett synsätt som jag aldrig riktigt har förstått mig på, och generaliseringar som dessa blir sällan lyckosamma. Jag menar istället på att man till stor del skall försöka se bortom bransch- och storleksmässiga faktorer och istället hitta enskilda bolag vars produkt eller tjänst man verkligen förstår sig på och vill investera i. Ett begrepp som kommer väl till hands när det handlar om stockpicking och analysarbete är Risk/Reward. I korthet innebär det att man tittar på ett specifikt bolag för vilket man försöker göra en bedömning av hur potential och risk ser ut framöver. Ett smidigt sätt är att försöka klassificera dessa två “R” i monetära termer för att lättare kunna räkna ut ett jämförbart förhållande mellan parametrarna. ...

Odd Molly aj aj aj

Hmm ordervärdesrapporten en klar besvikelse och man skulle förstås inte ha ökat i aktien igen. Som alltid det gäller att göra mer rätt än fel… H2 brukar vara klart starkare än H1 men nu mattas tillväxten betydligt. Visst kan det kanske bli bortåt 7 kr i vpa för helåret ändå med marginalexpansionen men tendensen ser mindre bra ut. Hypen har mattats i Sverige det visste vi men man trodde att det gick bättre utomlands och VD har ju glatt meddelat att antal försäljningsställen hela tiden ökat. Vi ska väl inte räkna bort Odd Molly men aktien har fått en rättmättig nedvärdering särskilt med hänsyn taget till det allmänna börsläget. Jag har tryckt på dumpknappen och innehavet är åter på bevakningsnivån. ...

PVE - kommentar till kursfallet

Aktiemarknadens förväntningar på PV Enterprise har fallit enormt sedan juli-sept 2007 då kursen var mellan 60 och 120 kr men i ett sämre eller mycket sämre orderläge och dessutom sämre finansiellt läge. Nu har p/s-talet rasat till 0.5 vilket är extremt lågt för en raketväxare på en mycket långsiktigt särskilt intressant energirelaterad marknad, och aktiemarknaden verkar därför diskontera att PVE har en uthållig vinstmarginal på drygt 2 % (givet att de “bara” växer som marknaden efter 2008). ...

dagbok - 9 april

Det händer inte så mycket på min front för stunden. Svårt att se någon riktigt tydlig trend. Känner även en viss osäkerhet att ta korta positioner. -——————- Eniro blandar och ger. Men nog borde kursen stiga ju närmare vi kommer dagen då kupongen skiljs av från aktien. -—————— Trots dålig ekonomisk tillväxt i USA så minskar lagren av råolja. Nog borde oljeaktierna kunna gå bra framöver, många aktier i denna bransch har inte alls följt med kursmässigt på det stigande priset på råolja. ...

Vänteläge!

Dags för en premiärblogg på redeye, kommer inte att innehålla mycket av värde! Ännu en nolldag på börsen! Just nu går jag och avvaktar på mer dåliga nyheter som kan pressa ner börsen några procent till för att kunna hitta ett köpläge där rekylen kan ge snabb och bra avkastning. Får väl gå och lyfta lite skrot på gymmet sålänge.

Budgivning

Det pågår budgivning på Lundin petroleums Tunisiska tillgångar enligt bolaget. Det ska bli oerhört spännande att se hur mycket den presumtiva köparen vill betala för oljan i backen… Norska StatoilHydro betalde ju c:a 7 usd/fat för tung olja under havsbotten utanför Brasiliens kust. Nu är ju den Tunisiska oljan av en annan kvalitet ,men det ger en fingervisning om var det kanske kommer att landa…. Det händer mycket i oljebranchen just nu och i förra veckan så skrev Kina o Syrien under ett avtal om att bygga ett nytt raffinaderi i östra Syrien för den ofattbara summan 1,5 miljarder dollar..Kineserna står för 85 % …Förmodligen blir slutnotan högre. Raffinaderier är oerhört dyra konstruktioner att bygga och 2011 ska det vara klart…. Kapaciteten blir 110.000 fat/dag och jag tror att det handlar om den tyngre oljan. Helt säker är jag inte men det känns ganska troligt att det är så. Tanganyika är ju en av operatörerna i området. Vi kan också förvänta oss flera joint ventures i branchen där man går ihop om hela eller delar av ett område och delar på kostnaderna. Tanganyika kan ju släppa in en partner på något av sina fält , t.ex Oudeh, och så kör man själv i Tishrine och Sheik-Mansour… Typ…. ...

Prästens lilla kråka...

Usch, vilken dag! Efter att Pilum handelsstoppades tidigare i morse har jag suttit som paralyserad i väntan på den nyhet som skulle komma. Det spekulerades hej vilt om vad som var i görningen och allt mellan KK och uppköp nämndes på olika forum. När Pilum sedan meddelade att de förvärvar Bravida Industrifilter drog marknaden slutligen en lättnadens suck. Förvärvet ser initialt ut att vara riktigt lyckat. Pilum betalar 18,5 Mkr för ett bolag som ifjol omsatte 58 Mkr med ett rörelseresultat på 4,1 Mkr. Detta gör omedelbart Pilum till en betydligt större spelare än innan och bolaget strävar även efter ett listbyte under nästa år. Lovande minst sagt och aktien bör väl få lite styrka på detta kan man tycka. Förvärvet betalas dock med en företrädesemission och lån, vilket i och för sig var det enda möjliga med tanke på Pilums kassa. Hoppeligen blir det inte så stor utspädning och oavsett så anser jag att förvärvspriset är förmånligt. ...

SEB: "sprider dimma" igen!

Nu gar VD Annika Falkengren antligen ut och forsoker informera lite seriost. Men blir det seriost eller fortsatter hon sprida dimma kring samtliga viktiga fakta? Det ar i E24 (9/4 2008) som hon meddelar foljande: - Det har varit en fortsatt negativ utveckling av varderingarna i var portfolj. - 2008 kommer att bli ett utmanande ar. Det har hon inte sagt speciellt tydligt tidigare. I stallet har hon pekat pa hur enastaende bra det gar. Det ar ju motiveringen varfor SEB skall dela ut 4,5 miljarder i utdelning i ar och dessutom tilldela 500 chefer en bonus pa sammanlagt 3 miljarder. ...

Odd Molly

Ja då kom det efterlängtade ordervärdet till slut. Odd Molly har fått bindande order för det andra halvåret 2008 motsvarande en försäljning om drygt 129 MSEK, en försäljningsökning med 58 procent jämfört med motsvarande period 2007. Klipp från rapporten. “Det nu presenterade ordervärdet för höst- och vinterkollektionerna 2008 är exklusive tillkommande införsäljning av tidiga vårvaror 2009 vilka beräknas levereras i slutet av detta år och därmed kommer inkluderas i 2008 års slutliga försäljning.” Vad ska man tycka, bra eller dåligt? En sak som jag och många andra och till och med Odd Molly själv har räknat med var att USA skulle öka försäljningen mer än dom gjorde. Min bedömning är väll ändå att det är bra med mer än en fördubbling av årsomsättningen efter den tidiga vårförsäljningen som inte är inkluderad. Även den geografiska expansionen fortsätter med nu 38 länder och 1600 återförsäljare. En vinst per aktie efter detta borde hamna runt 7 kr för 2008. P/E ligger nu då på ca 15 för innevarande år räknat på kurs 107 kr. ...

AFA - båtnyhet

Pressmeddelandet innehåller info om båtens utrustning och prestanda och tyvärr också att den är försenad så att den beräknas lämna Singaporevarvet först i slutet av juni och börja sampla diamanter på Block J i september, dvs ett antal månader senare än förväntat. Långsiktigt spelar det försumbar roll för den mycket stora aktiepotentialen. MONTREAL, QUEBEC–(Marketwire - April 8, 2008) - Afri-Can Marine Minerals Corporation (“Afri-Can”) (TSX VENTURE:AFA)(FRANKFURT:AJF) is pleased to report that International Mining and Dredging Holding Ltd. (IMDH) has confirmed that conversion of the sampling vessel “DP Sampler” is now approaching completion in JSML Shipyard, Singapore. The MV DP Sampler, which will be renamed, is scheduled to leave Singapore at the end of June. Originally a specialized trenching vessel named DP Trenchsetter, which was acquired by IMDH in December 2006, DP Sampler is being converted into a dedicated marine sampling vessel. (A picture of the MV DP Sampler prior to conversion is available at the following address: http://media3.marketwire.com/docs/Picture_Afri-Can.jpg). Conversion has taken longer than expected. IMDH initially expected DP Sampler to leave Singapore at the end of March, but high demand for rig building and ship repair has put pressure on yards. DP Sampler, owned and operated by IMDH, is under contract to Afri-Can to perform a sampling programme on Afri-Can´s Block J concession (see press release of January 19, 2006 entitled “Afri-Can signs agreement with an international marine contractor to resume diamond exploration on Block J in Namibia”). ...