Risk/Reward
Under den senaste tidens börsturbulens har en av småspararnas hetaste frågeställningar återigen kommit upp på tablån. Frågan jag pratar om, är hurvida portföljfokus ska ligga mot storbolag kontra småbolag och i vilket av dessa läger risken beräknas vara högst. Detta är ett synsätt som jag aldrig riktigt har förstått mig på, och generaliseringar som dessa blir sällan lyckosamma. Jag menar istället på att man till stor del skall försöka se bortom bransch- och storleksmässiga faktorer och istället hitta enskilda bolag vars produkt eller tjänst man verkligen förstår sig på och vill investera i. Ett begrepp som kommer väl till hands när det handlar om stockpicking och analysarbete är Risk/Reward. I korthet innebär det att man tittar på ett specifikt bolag för vilket man försöker göra en bedömning av hur potential och risk ser ut framöver. Ett smidigt sätt är att försöka klassificera dessa två “R” i monetära termer för att lättare kunna räkna ut ett jämförbart förhållande mellan parametrarna. ...