Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Uniflex årsstämma

I tisdags höll Uniflex årsstämma i sina lokaler vid Globen. Eftersom Uniflex är mitt största innehav valde jag att bevista denna stämma i år, och överlåta till far min att bevaka Björn Borgs d:o. Vilken annars är en favorit. Första reflektionen innan stämman var att det var “bra drag” i receptionen. Det ringde konstant till de två receptionisterna. Även om detta endast var ett “sample” så verkar inte bemmaningsbranschen vara helt död. Detta återspeglas även i antalet “lediga jobb” som Uniflex annonserar ut på sim hemsida. Även om det där finns ett antal “döda” annonser som legar där sedan urminnes tider. ...

2017-05-30 11:20 · henk

Teligent - risk/reward

Kan inte låta bli att spinna vidare på ämnet risk/reward. Jag har chansköpt lite Teligent just med tanke på risk/reward. Problemet är att man kanske borde värdera Teligent som 10/10. Bolaget riskerar ju att gå i konkurs om inte finansieringsproblematiken löses men samtidigt är ju uppsidan betydande om den löses. Lyckas bolaget därtill avsluta de förlusttyngda projekten på ett bra sätt och därtill få igång rejäl lönsamhet är ju uppsidan hisnande stor. Teligent befinner sig alltså i ett högintressant läge just ur risk/reward-synpunkt. En dubbling av kursen är ju ett fullt troligt scenario men även en tredubbling är möjlig på sikt ifall plötsligt solen åter börjar lysa på bolaget. Då är ju givetvis uppsidan betydligt större än nedsidan vilket innebär att parametern risk/reward behöver justeras en aning, kanske så mycket som till 4/6? Eller bör risk/reward egentligen bli 5/15 eftersom jag eventuellt på sikt kan få tredubblad avkastning? ...

Rädsla

Det är ju lätt att hålla med Pechans resonemang vad gäller stora bolag kontra små bolag. Vi spekulerar ju i ett bolags förmåga att tjäna pengar för all framtid, lite grovt tillyxat. Alla bolag ska ju värderas efter sina egna förutsättningar och ingenting annat. Vi är alla benägna att ta en viss risk i ett aktieköp men den ska ju helst vara så liten som möjligt i förhållande till den förväntade vinsten/rewarden. Nu finns det ju inget mätbart mått på risk/reward utan vi får hålla oss till en abstrakt skala där vi använder uttryck som liten-medelhög-hög risk etc.. Om vi tänker oss en skala som är 1-10 där 1 är mycket liten och 10 är mycket hög så är det ju bra om risken är under 5 och rewarden är över 5. Tvärtom indikerar ju då en högre risk. Nu är det ju optimalt om man då hittar en aktie där risken ligger runt 2-3 och rewarden uppåt 7-8 och då är det ju ett tryggt köp…Risken har minskat avsevärt…. ...

Pilum - en solskenshistoria?

Det var med stor övertygelse som undertecknad under hösten köpte aktier i miljöteknikbolaget Pilum. Efter bolagets presentation på Redeye:s miljöbolagsdag blev jag mäkta imponerad över bolaget och dess potential, särskilt när bolaget hade förväntningar om att kamma hem stororders uppgående till ca 200 Mkr. I förhållande till bolagets dåvarande börsvärde på dryga 100 Mkr kändes potentialen hisnande och VD Jan Törner gjorde även ett starkt framträdande vid podiet där han självsäkert svarade på publikens frågor. ...

Borgs årsmöte

Trots jetlagen så ska jag försöka delge lite från Björn Borgs årsmöte och det efterföljande minglet. Nils sa i sitt anförande att i England har man varit igång 1 1/2 år och finns på över 100 ställen. Det har börjat bra och man har kommit in på bra varuhus. Tyskland har varit tuffare men man jobbar vidare. I Schweiz har man bytt distributör förra hösten och ser nu en mer positiv utveckling och man ska in på ett stort varuhus till hösten. Förra året började man i Australien och har kommit igång riktigt bra. Anledningen till att man gick in där trots att fokus inledningvis är Europa är kopplingen till England. I Frankrike har man fått en bra start och kommit in på ungdomliga varuhus men även på större varuhus. I USA har man anställt en person som kommit igång bra och man knyter kontakter och är på mässor mm. Ett kul avstamp vore en uppvisningsmatch mellan Borg och McEnroe vilket troligvis kommer. I Spanien har man också kommit igång bra och fått stor uppmärksamhet och kommer att vara med på diverse mässor. ...

Getupdated - Investerarträff

Jag närvarade igår vid Getupdateds investerarträff på Erik Penser FK i Stockholm. Utfallet blev mycket intressant och jag måste säga att jag var positivt överraskad på många punkter. Att värderingen är låg råder inga tvivel om. Remimum (som brukar vara väl insatta och dessutom konservativa) räknar med nästan 100% tillväxt i år och över 30% tillväxt nästa år. Lägg därtill en EBIT-marginal på 11.8% i år som beräknas stiga till 13.2% nästa år. Vad vore då en rimlig värdering? I normalt börsklimat p/e >25 , i dagens börsklimat minst p/e 15. Vad handlas aktien till idag? P/E 10…. ...

Vi betalar inte en krona för mycket!

Godmorgon på er Har sovit gott hela natten. Det behövs för kroppen inför dagens aktiviteter. Hade vissa problem med bloggskrivandet på Redeye igår. Det gick inte att skicka iväg mina bloggar. Skrev ett kort meddelande till Tomas Otterbeck angående problemet. Han föreslog mig att prova med webbläsaren Firefox. Jag installerade in Firefox, och det gick bra att skicka iväg min blogg. Undrar vad som har blivit fel på webbläsaren Safari? Hoppas på en snabb lösning framöver. ...

CMC Markets?

Tjo! Har suttit och lekt endag med CMC platform. Den känns lite gammaldags men verkar ändå ha stor potential i o m att den är uppen för flera marknader samt att man kan investera i långt mycket mer än aktier. Undrar om någon har några erfarenheter? får gärna skriva era erfarenheter under kommentarer, så inte en nybörjare som jag springer på en nit! Jimmy

Vår tids rövarbaroner

45 år gammal blev jag igår! Det var trevligt när alla var med och firade min födelsedag. Det värmde verkligen ända in i mitt hjärta. Fått flera vinflaskor i present till min förtjusning. Skönt att slippa andra saker som t.ex blomglas eller liknande som man inte behöver till sitt hem. En flaska årgångsvin är mer att föredra! För två år sedan läste jag en artikel i SvD om “Vår tids rövarbaroner” av Lars Hässler. Det var en mycket bra artikel som får många inse allvaret hos bolagsledningens planer med bonusprogrammet. Det har skett i flera år utan att förstå varför det blev så. Jag arbetade som informationssekreterare för moderaterna. Skrivit flera viktiga rapporter till Anders Borg (nuvarande finansminister) om finansmarknaden. ...

Know IT - Hett bolag i het bransch

Många olika faktorer talar för att Know IT kommer att vara en bra investering närmsta tiden. Extremt låg värdering Aktien handlas till P/E 8.4 på 2008 års vinst (7.1 kassajusterat), med en tillväxt på närmare 30% och rörelsemarginal på över 10%, vilket gör Know IT till ett av de mest lönsamma bolagen i branschen. Lägg därtill närmare 5% direktavkastning och vi har ett klockrent köpcase. Mindre konjunkturkänslig än konkurrenter Bolaget har även många kunder i offentlig sektor och är alltså mindre konjunkturkänsligt än många konkurrenter. Dessutom löper många avtal under lång tid vilket minskar risken för stora svängningar i intäkterna. (Ett tydligt exempel är ju det ramavtal man tecknat med Lantmäteriverket). ...