Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagens kloka ord

Kommer inte från mig utan från Harvardprofessorn Martin Feldstein. Så här säger han: “Det är dags för att Federal Reserve att sluta sänka räntorna nu eftersom de möjliga fördelarna är små jämfört med de potentiella skador som ytterligare räntesänkningar kan orsaka”. Visst är det så att FED borde oroa sig mer för den uppblossande inflationen/allt svagare dollarn mer än på kreditkrisen. Hög inflation är ett betydligt större hot mot aktieplaceringar än kreditkriser. ...

Warranter

Börshumöret nu om dagen svänger ofta och mycket under en och samma dag och att investera i aktier är bra långsiktigt och kan även kortsiktigt ge en hygglig avkastning till portföljen för den som tradar dagligen. Är man mer påläst och har möjligheten till att följa marknaden sekund för sekund finns ennu större möjligheter (men även större risker) till ytterligare hävstång för portföljen. Att handla med warranter är som dom flesta vet riskfyllt, men också roligt och lärorikt. ...

Svenska Capital Oil: Artiklar och ATH i oljepris

I söndags publicerades en mycket intressant artikel i Svenska Dagbladet där en reporter varit i Ukraina och följt Capital Oils arbete under två dagars tid. Inga direkta nyheter presenterades men man vidhöll å andra sidan en del uppgifter man i tidigare skeden uppgivit. Artikeln finns även att läsa på internet och återfinns på adressen: http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_392743.e24 Uppgiften 30 fat om dagen ur nyborrade produktionshål nämndes återigen och ungefär där ligger förhoppningar inför resultaten från flödestesterna. Under bolagsstämman berättade Leif också att oljan kommer att säljas till världsmarknadspriser (brent) vilket per dags datum innebär 112 USD fatet. ...

Rätt pris eller inte ?

När man går igenom alla experters uttalande om det höga oljeprisets vara eller icke vara, så blir det ganska förvirrat. Att oljeproduktionen har toppat kan vi nog alla vara överens om. Ryska Lukoil säger att Rysslands oljeproduktion redan har toppat och att den kommer att minska framöver, sakta men säkert. Ryssland är ju som bekant världens näst största oljeproducent. Usa:s oljeproduktion toppade redan på stenåldern, 1969 .. Analytikerkollektivet menar på att det är den svaga dollarn och den stora tillströmningen av kapital till oljesektorn som är orsaken till det höga priset. Olja finns det gott om säger man. SEB:s norska oljeanalytiker Arnstein Wigestrand säger samma sak, och han är “helt säker” på att oljepriset ska ner till c:a 60 Usd/fat andra halvan av 2008. OBS ! Helt säker. Den kristallkulan skulle man ha i sin ägo.. ...

Eniro - inför Q1

Den 25 april är det dags för Eniro att rapportera för första kvartalet. Att försöka förutspå Eniros kvartalsresultat är inte särskilt lätt, med tanke på ändrade publiceringsdatum, förvärv, och valutafluktuationer. Men jag vill i alla fall göra ett försök - ta det som en riktlinje. Det viktigaste i rapporten är att vi ser en stabil marginal och en positiv organisk tillväxt (0-2%), och att Eniro bibehåller guidningen för helåret om högre omsättning och ett EBITDA på ca 2200 MSEK. ...

Dividendtörstande

Det är en spännande rapportperiod som vi nu påbörjat. Jag måste erkänna att jag känner mig lite som Dracula. Törstig till tusen men inte efter blod utan det är givetvis börsbolagens direktavkastning som lockar. Tack vare den sura börsstämningen så är direktavkastningen ovanligt hög och det finns en hel del bolag som utöver en hygglig dividend även värderas med ett p/e-tal under 10 och som därtill presterar en imponerande tillväxttakt. Jag blir således lite som katten när den studerar papegojorna. Jag bara slickar mig kring munnen… ...

More debt anyone...

A couple of weeks ago I was out shopping for a car. I wanted to find a cheap, decent used car that would take me to the office and back. Boy was I frustrated as I went from dealer to dealer without result, there was nothing within my budget ($5000); and you should know that where I live, there is a car salesman every hundred feet. This made me more attentive to the other cars on the road. The more I observed, the more amazed I was; most Americans drive an almost brand new car. How is that possible? ...

Formpipe - balansräkningen

Vid en första blick på FormPipe Softwares balansräkning kan uppfattningen bli att företaget har likviditetsproblem. Kassalikviditeten uppgår endast till 58,7%, vilket inte är bra. (Ska helst uppgå till minst 100%) Dock finns det en heldel omständigheter som ändrar på denna uppfattning om man läser noterna i årsredovisningen. Företagets skulder uppgår i årsredovisningen till 87,3 MSEK. Av dessa klassas 32,4 MSEK som långfristiga skulder (löptid längre än ett år) och 54,9 MSEK som kortfristiga skulder(löptid kortare än ett år). Andelen räntebärande skulder uppgår till 28,8 MSEK. ...

Systematisk kapitalförvaltning kursrally

Kursrally, utan någon ny information de senaste dagarna. Fler har tydligen upptäckt potentialen. Jag är inte så förvånad. Systematisk kapitalförsäkring har nått långt i sin målsättning som de satte upp i höstas där de skulle förvalta 1 miljard innom 3 år. Då hade de 50 Mkr i förvaltat kapital, nu har de över 300 Mkr. Enligt ett scenario jag beräknade i helgen baserad på “realistiska” antaganden så kommer de att förvalta 700 Mkr och tjäna ca 5 öre per aktie i år (före skatt och utspädning). ...

Finska Metso: bra uppsida

Citi Group nergraderade svenka verkstadsbolag såsom tex SKF o Atlas Copco medan uppgraderade finska Metso. Efter kapitaldagen i samband med årsredovisning i Helsingfors bestämde jag mig att ta en lång position i aktien. Jag har även ökat under dagen. Jag tror att Citi Grop kan ha rätt om sina prognoser gällande Metso. svenska verkstadsbolag först föll men därefter återhämtade sig. Medans Metso föll från 52-53 Euro till 29 euro. kursen ligger just nu kring 29 Euro. ...