Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagbok 16 april - Big Blue, råoljan, Eniro

IBM kan man alltid lita på. Nu ikväll, svenskt tid, kom deras 2008 Q1 rapport. Överraskande bra över hela linjen + höjd vinstprognos för 2008. Detta blir den injektion som teknikaktierna behöver. Jag tror att det kommer mer bra rapporter från amerikanska exportbolag framöver. Amerikanska exportbolag är ju lika dopade som Ben Johnson var på sin tid … -————————————————– Eniro feber börjar råda i Svedala rike. Allt fler positiva analyser ute på marknaden + att många här tycks börja få upp ögonen för aktien. Ett bra läge att köpa på sig fler den 8/5 då aktien handlas utan utdelningen. Ett gyllene läge (och kanske en sista chans?) att komma in i aktien på en mkt bra kursnivå. ...

Min första dag med Eniro aktien får OK!

Köpte under gårdagen in mig i Eniro för 44.3. Kändes som ett bra köp fastän dom inte riktigt förmådde att hänga på OMX’s i dagens branta uppförsbacke. Jag gick in i denna aktien av tre andledningar. 1. Dom har en välutvecklad webbportal för att komma åt kontaktinfo till företag och privatpersoner. Här har dom kommit upp sig och äntligen gått om hitta.se i användarvänlighet(har mer uppdaterad databas och hjälp med namnförslag). Detta webbplatsen betalar alla företag för att få vara med på likväl som dom tidigare betalade för att vara med i katalogen. Den är för känd för att ett etablerat företag skall kunna stå utanför. ...

... eller har vi alltid fel?

Titta på Warren Buffett, Bill Ruane eller Lou Simpson. De har alla lyckats överträffa index år efter år genom att tillämpa fundamental analys. Att döma av den värdeutveckling de har lyckats uppnå är det frestande att dra slutsatsen att de har rätt i att marknaden inte är effektiv, men en sådan slutsats skulle vara förhastad. En anhängare av den effektiva marknadshypotesen skulle då argumentera att det är tack vare tur de har lyckats med den bedriften. Eftersom EMH-anhängarna menar att prissättningen på börsen är helt slumpmässig kan vi använda oss av följande analogi för att exemplifiera resonemanget: Låt 1000 personer tävla mot varandra i en slantsinglingstävling där man går vidare om man får krona. Efter första omgången åker 500 personer ut, sedan 250 i andra omgången, 125 i tredje, 63 i fjärde, 31 i femte, 16 i sjätte, 8 i sjunde, 4 i åttonde och 2 i nionde. Till slut står en person, som har lyckats få krona tio gånger i rad, som vinnare och 999 personer står hyllar honom och studerar hans slantsinglingsteknik. ...

GIM: Q1 kan överraska

6 maj släpper Getupdated sin kvartalsrapport och jag har börjat räkna på ett möjligt utfall. Jag tycker att det ser bra ut, men det är väldigt svårt att räkna på GIM då många förvärv gjorde under 2007. Första kvaralet är inte ett starkt kvartal för GIM säsongsmässigt, men jag vet inte hur mycket sämre. Det är möjligt att jag har underskattat effekten av att det är ett säsongsmässigt dåligt kvartal och det är också möjligt att företaget har fått ta engångskostnader som är svårförutspådda, men det får vi se 6 maj. ...

Har marknaden alltid rätt?

En frågeställning som ofta skapar diskussioner mellan både privata och professionella investerare är påståendet ” marknaden har alltid rätt”. Det ena lägret menar på att det i princip inte går att kalla en aktie under/över-värderad eftersom aktörerna på marknaden ständigt har möjlighet att handla upp/ner pappret i fråga. Det menar man är ett bevis på att marknaden faktiskt alltid har rätt. Det andra lägret ser på situationen lite annorlunda och argumenterar istället att dagens informationssamhälle är långt ifrån perfekt och mycket i bolagsvärdering handlar om analys och gissningar om framtiden. ...

Hormonhandel

I en lite skruvad blogg för en tid sen som jag kallade “stresstest” skrev jag att man borde mäta halterna av stresshormon hos mäklarna när dom kommer till jobbet på morgonen. Idag kan man så läsa i DI att det ansedda Brittiska universitetet Cambrigde har forskat i ämnet och kommit fram till att olika hormoner är delvis avgörande för vilka beslut vi fattar. Höga halter av adrenalin och man får ta en kopp kaffe till att börja med…Mycket testosteron på honom, han tar tradingavdelningen idag… ...

PVEs valutafördelar ökar ytterligare

PVEs vinstmarginalpotential har nu förbättrats ytterligare till hela 6 procentenheter per 16 april, allt annat lika, pga dollarns fortsatta försvagning mot euron sedan bokslutsrapporten kom 21 feb. Detta vid eurokurs drygt 9.39 kr och dollarkurs 5.89 kr. Från och med mars månad har förbättringen legat på 3-6 procentenheter där tendensen varit ökande. (Min formel lyder : Eurokursen i kronor x 10.73 – dollarkursen i kronor x 11.85 – 25 = förändringen i procent) ...

Free2move - ny order inom nytt tillämpningsområde

" FREE2MOVE: FRAMGÅNGSRIK UTVÄRDERING PÅ HEATHROW AIRPORT AV FREE2MOVES NYA AUDIOPRODUKTER (NGNews) 2008-04-16 09:35(NGM:F2M MTF) Framgång för ny audioprodukt på flygplatser Som ett led i satsningen på audiokommunikationsprodukter har Free2move tillsammans med partners utvecklat ett nytt koncept för kommunikation runt flygplan på flygplatser. När flygplansservice genomförs före start och vid landning är säkerhet och tid kritiska parametrar. För att detta arbete skall flyta optimalt krävs god kommunikation mellan teamets medlemmar och piloten. ...

Håll ett öga på Axis

Axis levererade en stor rapportbesvikelse för Q1 2008. Rörelseresultatet kom in en bit under det lägsta estimatet i SMEs sammanställning och nettoresultatet stog still jämfört med förra året. På rullande 12 månader gjorde Axis en vinst per aktie på 3,73 kr, vilket på gårdagens kurs ger ett P/E på drygt 30. Dessutom signalerar man en viss fördröjning av orderläggning i slutet av kvartalet. Självklart går kursen ner - här ska komprimeras multiplar. Det går inte att försvara 30x VPA med stillastående vinst. ...

Testosterone for breakfast

A recent report by University of Cambridge’s J.M. Coates states that the level of testosterone in a trader will affect his results. More is better up to a level when the trader becomes overconfident, and thus takes on way too risky bets. I doubt my testosterone level is very high when I get up 2:30am to prepare for trading, and will use that as an excuse if needed. As I’m fascinated by debt, I’d like to add two more data points to yesterday’s post. ...