Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sålde Yara för tidigt

Det norska konstgödselbolaget Yara International fortsätter att skörda framgångar. Aktien är uppe på 394 norska kronor vilket är nytt rekord. Jag sålde aktien på 303 kr. Då hade jag gjort en vinst på över 100% och var mer än nöjd med det. Jag sålde för att värderingen började se lite ansträngd ut och jag befarade en kraftig rekyl. Mina farhågor har visat sig vara felaktiga och idag levererade de ännu en fantastisk rapport. Vinstprognosen kommer därför sannolikt att justeras upp. Jag gillar fortfarande företaget men det är en svårbedömd bransch och risken känns betydligt högre nu än när kursen låg på under 300kr. ...

Redbet, sanslöst bra rapport bara upp 36%

Efter förra rapporten blev marknaden besviken på marginalen. Men med 76 % tillväxt från föregående kvartal hade Redbet haft lite för mycket kostnader och vinsten blev marginell. Detta kvartal höll Redbet bättre i kostnaderna och tillväxten blev “bara” 35% men marginalen blev 19% vilket var skyhögt över vad jag räknat med. P/e på 4 ggr Q1s resultat blir 7,5 efter dagens prisuppgång. P/e på årets resultat blir knappt 3 om tillväxten fortsätter att vara kring 10% per månad och knappt 4 om tillväxten sjunker till 5% per månad. Dvs jag tror ännu mer på minst en fördubbling av kursen mot när jag gjorde min analys på Redbet. Den andra aktien jag gjort analys på Systematisk kapitalförvaltning gick upp 20% i dag utan nyheter. Jag tror minst lika mycket på den aktien. ...

Svar på tal...

Svaren som Lukas Lundin ger i DI om Tanganyikas framtid känns mycket tillfredsställande. Det känns mer och mer som att Tanganyika sitter i vinnarhålet, för att tala travspråk.. Att Vd: Gary Guidry dessutom har varit på en liten PR turne hos placerare i London och Stockholm gör inte saken sämre. Det verkar ha varit en bra turne för aktien stiger fint. Om man läser lite mellan raderna så verkar Lukas Lundin ganska säker på att det “rätta” värdet på Tanganyika är betydligt högre än vad mäklarhusen och undertecknad har kommit fram till…Det blir nog att räkna om på nytt framöver…Syrien är dessutom politiskt stabilt tycker Lukas Lundin…Alla diktaturer är ju det i någon mening.. ...

Dagen efter

Ibland undrar jag hur mycket humöret styr ens analyser. Hur gärna man än vill vara oberoende och objektiv, finns det många sätt att se på samma historik och samma framtidsutsikter för ett bolag. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Kanske finns det någonstans en forskare som studerat detta. Inte desto mindre vaknade jag trött idag, och tröttare blev jag när jag såg de rapporter som kommit in: Tilgin AB presterar knappt någon omsättning alls, ynka 31 MSEK. Tydligen var Belgacom allt man hade, och nu är dom borta. Även med en förbättrad bruttomarginal behövs minst 100 MSEK per kvartal minst för breakeven. Micronic har inte heller mycket omsättning att skryta med, 79 MSEK, och knaprar som bäst på sin orderstock. Kunderna skruvar på sig i väntan på bättre tider och nästa generation av större skärmar. Den tidigare stora kassan tappar nästan 100 miljoner till 350 MSEK på bara ett kvartal. Hur ska man försvara ett börsvärde på 1200 MSEK då? Doftar AudioDev lång väg. HQ Bank tappar 23% av omsättningen och 38% av resultatet, pga motvind i tradingverksamheten. Tydligen krävs det en legendarisk bullmarket för medvind - är det inte bättre att gå 5x lång i index istället och skippa tradingverksamheten då? Note pratar och pratar om sina koncept (räkna antalet gånger NOTEfied och NearSourcing förekommer i rapporten) men var är kassaflödet - nu när industrikonjunkturen toppar ut? Men allt kan se annorlunda ut en annan dag. Kanske vaknar jag imorgon och tänker att ...

Dagbok 17 april

Det är fortfarande mest väntelägen för mina portföljaktier vilket jag beskrev något utförligare i dagboksanteckningarna 11 april, men inom 1-2 månader bör mycket mer kurspåverkande nyheter ha kommit för främst PVE, BVT och PLE. Mitt numera största innehav PAR, som senaste veckan har växt till den positionen av egen kraft och pga PVEs kursnedgång, har ständigt en “nyhet” i ökande oljepris verkar det som och vilket fortfarande långt ifrån är diskonterat i aktiekursen. PAR går t o m att räkna hem med ett oljepris på drygt halva nuvarande nivå märkligt nog, och aktiekursen borde åtminstone nå ett nytt ATH senare i år om marknaden bestämmer sig för att värdera dem mer rimligt än nu. ...

NOTErbart affärskoncept

Imorgon presenterar kontraktstillverkaren NOTE sin rapport för det första kvartalet. Förväntningarna är lågt ställda eftersom aktien handlas med ett p/e-tal på ca 8 beräknat på fjolårsresultatet. Men det är inte bara förväntningarna som är lågt ställda, utan även intresset för bolaget är lågt, för att inte säga obefintligt. Nettoomsättningen uppgick ifjol till 1 744 MSEK (1 742), vilket alltså ligger i paritet med 2006 och utifrån detta kan man ju förstå att intresset är rätt svalt då tillväxten uteblev. Men ser man vad som döljer sig under ytan så märker man tydligt att bolaget nu trampat upp tempot betydligt. ...

Phonera - Nytt case

Jag har under de senaste veckorna börjat titta på, och tagit position i det lilla IT/telekom-bolaget Phonera. Att sälja framförallt fast telefoni till små och medelstora företag kan vid en första anblick kännas som en tveksam affärsidé i dessa tider men tränger man in lite djupare i bolaget så ser det riktigt lovande ut. Phonera erbjuder i dagsläget en rad olika tele- och datatkommunikationsjänster till mycket låga priser. Man har en gedigen kundbas på ca 85 000 st och efter att ha talat med flera bekanta som är kunder hos Phonera så verkar koncensus vara att man är mycket nöjd. Under slutet av 2007 så genomfördes två förvärv, var av ett riktigt stort för att lägga grunden till det nya verksamhetsområdet Managed Services som främst ska rikta in sig på så kallad IP-telefoni via bredband. Det finns en hel del intressant att läsa om den här delen av verksamheten där potentialen känns påtaglig men i denna inledande blogg ligger fokus på värderingen. Phonera gjorde under 2007 en turn-around och omsatte 297 Mkr med en rörelsemarginal på 8,5%. Managed Services tynger fortfarande resultatet en aning (det går dock med vinst) men både tillväxt och lönsamhetspotential i detta verksamhetsområde känns enormt lovande framöver. Räknar man lite konservativt så bör 2008 års omsättning hamna någonstans runt 400-450 miljoner, och jag beräknar att man kommer att lyckas hålla en rörelsemarginal på 9-10% under året där kvartal 1 och 2 väntas vara aningen svagare lönsamhetsmässigt. Då man tog bakvägen in på börsen via Viking Telekom, fick man ett underskottsavdrag som uppskattningsvis kommer att räcka hela 4 år framöver. En överslagsräkning bör således ge en vinst per aktier på omkring 0,24 kr, vilket ger ett P/e på 6,9 i dagsläget. Det ser väldigt aptitligt ut i mina ögon och med en direktavkastning på 3%, mycket fint kassaflöde, stor uppköpspotential och en enorm potential i IP-telefoni så känns det som ett mycket intressant case. Jag avvaktar Q1 för att se hur den rapporten faller ut, men efter det kan ni räkna med en längre analys av bolaget. ...

PA Resources + 50 %

Aktiekursen har stigit över 50 % sedan det ganska extrema och fundamentalt sett omotiverade kursraset i januari. Utan några större negativa överraskningar borde aktien fortsätta årets uppgång en bra bit som nu är ca 10 %. Med nuvarande dollarkurs på ca 5.885 och brentoljepris ca 112.86 USD/fat som antagna bästa framtidsprognoser ger min målkursformel i min PAR-analys följande : (Brent x 0.2741 – 7.046) USD dvs ca 141 kr i målkurs för PAR. ...

Know IT - Rapportkommentar

Know IT AB Delårsrapport januari - mars 2008_· Know IT:s rörelseresultat ökade med 32 procent. Omsättningen ökade med 29 procent jämfört med 2007_ · Rörelsemarginalen har förbättrats till 12,5 (12,3) procent trots färre__arbetsdagar jämfört med 2007 · Know IT har fortsatta framgångar inom bland annat Business__Intelligence. Know IT har erhållit uppdrag från Försäkringskassan till__ett värde av ca 55 MSEK. I bokslutskommunikén för 2007 framgick det att Knowit bedömde att efterfrågan för den kommande sexmånadersperioden kommer att vara fortsatt stark. Det kommer att råda fortsatt hög konkurrens om kvalificerad personal. Tillväxten fortsätter och rörelsemarginalen kommer att förbättras. ...

Odd Mollys årstämma

Bjuder på en liten rapport från Odd Mollys årsstämma: Christina Tillman var glad och positiv som vanligt. Tillman sa angående den senaste orderrapporten att H1 och H2 har blivit mer utjämnade då man inte säljer så mycket tjocka vinterkläder i södra Europa. Dessutom så blev H2 större tidigare då man växte så extremt hela tiden. Tillman sa i sitt anförande bla. att man slutit avtal att sälja optiska bågar och solglasögon med Odd Mollydesign. Det är dock långa ledtider så det är först från 2010. Man har förstärkt organsisationen vilket var ett måste när man växt. Christina sa att man har en bred målgrupp på tre generationer och man känner ett fortsatt sug efter varumärket. Man planerar att bredda sortimentet med bl.a kläder för arbetstid. Man planerar en ny stor modevisning i augusti men platsen är ännu inte officiell. Angående egna butiker så är inget beslut taget om det. Christina fick en fråga om varulagret och sa att man alltid hade ett litet lager men att det nu blev så stort var för att man fick en leverans innan årskiftet som sedan levererades en vecka efter årskiftet och det var ca 70 % av varulagret. ...