Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Proact ångar på

Proacts rapport ger mersmak. Nettoomsättningen ökar med 15 % till 238 mkr (207) och resultatet efter skatt landade på 5,7 mkr (3,8) Systemförsäljningen ökar med 17 % till 143,6 mkr (122,9) och tjänsteverksamheten ökar med 13 % 94 mkr (83,4). Det nystartade dotterbolaget i Nederländern belastade resultatet med 3 mkr . Den Nederländska verksamheten har redan skrivit sina första affärsavslut och det kommer att synas i Q2 rapporten. Området datalagring växer enligt bolaget nu mycket starkt och Proact är en ledande spelare på marknaden. (Norden och Baltikum) Nordeuropa är ännu så länge oprövad mark men att man redan nu har träffat nya avtal via dotterbolaget visar vilken styrka och kompetens bolaget besitter. ...

Countermine-ännu ett ? som blivit ett !

I dag kom besked om att bolagets båda minsaneringsmaskiner OII erhållit utförseltillstånd av svenska ISP och att de ska transporteras till Libyen för att sättas i gång med “fullskalig maskinell minsanering” för det avtal bolaget erhöll tidigare i månaden. Det fina i kråksången är att, förutom att ett litet ? blivit ett stort !, bolaget räknar med att de kommer i arbete redan i början av juni-08… …det är några månader tidigare än vad jag räknat med och nu kan vi få se effekterna redan i q2-2008. ...

PVE upp efter bra rapport

PVEs omsättning Q1 2008 ökade extremt mycket till 119.75 Mkr från en låg nivå på 3.1 Mkr samma kvartal året innan. Rörelseresultatet ökade till 2.3 Mkr innebärande en rörelsemarginal på knappt 2 %. Då hade merparten av omsättning och resultat genererats under enbart mars månad där PVE uppnått en försäljning av hela 79 Mkr med ett resultat före skatt kring 5 Mkr (EBITDA var nämligen 5.9 Mkr). Årstakten under mars blir alltså hela 948 Mkr i omsättning och vinst omkring 60 Mkr ! ...

Kronan börjar göra ont!

Jag tror personligen att Riksbanken har gjort ett dyrt misstag genom att ha höjt räntan till 4.25%. vi alla kommer att se konsekvenserna av detta misstag när storbolagen rapporterar denna vecka. Kronan skadar exporten på mycket allvar. finansministern Borg kommer att avisera ännu flera säkningar i BNP-prognos. Arbetslösheten kommer att öka redan under Q2. Detaljhandelssiffror var en ren katastrof. Regeringen ska inte vänta på Moses att han kommer att rädda ekonomin. ...

IFS rapporterar imorgon

I morgon rapporterar affärssystembolaget IFS sin Q1-rapport 2008. Det blir onekligen spännande att se vad IFS har åstadkommit med strategin under första kvartalet. Jag är fortfarande positiv till IFS av flera skäl. IFS har lyckats brotta ner problemet som belastade bolagets ekonomi under flera år. De har genomgått tunga omstruktrueringar i olika faser. Nu kan IFS vända blickarna framåt. De har lyckats genomföra strategiska förändringar för att bemöta lågkonjuktur, samtidigt har IFS lyckats hitta rätt medicinreceptet - Lönsamheten. ...

Eniro - inför Q1, nr 2

SME har publicerat förväntningarna på Eniro inför Q1. Omsättningsprognosen är 1390 MSEK, att jämföra med min prognos på 1415 MSEK (2% över) EBITDA-resultatet i snitt 339 MSEK (spann 309 - 374 MSEK), att jämföra med min prognos på 373 MSEK (10% över). Man får ju ha respekt för professionella analytiker med bättre tillgång till information och mer erfarenhet, och anta att jag ligger för högt på EBITDA-marginalen. Antagligen har jag antingen inte justerat tillräckligt på marginalen för förskjutningen i utgivningsdatum mellan kvartalen och fallet i Print i Norge (Q1 är ett stort Print-kvartal i Norge och det är möjligt att man inte hunnit kompensera för de fallande intäkterna), och jag borde också tagit hänsyn till kostnader i samband med VD-bytet. ...

Obducat

Rickards analys av Obducat bekräftar mina tankegångar. Jag har varit med sen 2000 som aktieägare och det är väldigt stora framsteg som bolaget gjort i år. Givetvis har jag haft förhoppningar att detta skulle ha varit uppnått redan för ett par år sedan, men nu är vi äntligen där! Jag ser nersidan från dagens kurs(1,51) som obefintlig, och skulle den tryckas tillbaka ytterligare så är det högst temporärt. Ser vi framåt så ser den teoretiska fundamentan väldigt bra ut. Det är mer som talar för att vi skall få svarta siffror på sista raden 2009 än tvärtom. Jag fortsätter att ligga kvar i min position och ökar när jag har tillfälle. ...

Intressanta företag

Lite funderingar kring bolag som jag äger eller bevakar: Formpipe Software tog i veckan andra kvartalets första större order då Lunds Universitet beställde W3D3 moduler till ett ordervärde på 2 MSEK. Nyhetsflödet de senaste månaderna tycker jag indikerar på att Formpipe går mycket bra och aktien kan komma att ta ny fart i samband med rappoten på onsdag. Tror på en omsättning på över 20 MSEK och rörelsemarginal överstigande 25%. ...

Mitt i Redbetan

Mitt i konjunktur nedgång och USA ressession slår Redbet till med ett Q1 resultat på 6,5 miljoner eller 3,13 per aktie, och då betalar man ändå för spelbolag en skyhög skattesats på ca 22%. Ojdå, bravo grabben mitt i planeten. Var kom den ifrån? Rörelseresultatet 07Q4 var -320 tkr, dock med godwill avskrivningar på 1,5 miljoner, 08Q1 var rörelseresultatet 8,4 miljoner med en rörelsemarginal på 19,1%. Det kan man kalla turn-a-round. Är det för bra för att vara sant? ...

dagbok 18 april

Ännu en börsvecka att lägga till handlingarna. Caterpillar, ett dopat amerikanskt exportföretag, kom med ett starkt Q1 - och svenska exportbolag följde med upp. Ibland är marknaden inte helt logisk. -——————————— Nya prisrekord på råoljan ikväll. Jag spekulerar i en snar tillfällig priskorrigering. Läser också att warranter med guld som underliggande tillgång är ett populärt spekulationsobjekt. Folk spekulerar i ett fallande guldpris - en marknadstro som jag också delar. -——————————- ...