Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Know IT - Update

Såhär en vecka efter Q1-rapporten kan det vara läge komma med en liten uppdatering. Jag närvarade själv vid bolagsstämman och där fick man en hel del intressant information. 1. Enligt ordförande har diskussioner förts med industriella spelare som varit intresserade av att lägga bud på Know IT. Det hintadets dock om att det gällde större europeiska spelare och personligen tror jag Logica kan tänkas vara en trolig friare. Till skillnad från tex. Tieto Enator så gick inte Know IT ut med en exakt siffra på hur mycket den tidiga påsken belastade resultatet. Enligt min uppskattning är denna siffra ca 1.6 miljoner kr, dvs. utan tidig påsk så borde resultatet ha blivit ca 27 miljoner och VPA 2.1 kr. 3. Man konfirmerade även teorin att även om man inte märker av någon som helst avmattning idag så läggs mycket fokus på att trygga intjäningen i sämre tider genom ramavtal och många kunder i offentlig sektor. Dessutom anser man sig själv vara mindre utsatta än konkurrenter som tex. Cybercom och trodde även att en positiv effekt av en ev. lågkonjunktur är att man lätt får tag på kompetent personal när konkurrener (läs Cybercom och Teleca) måste varsla. ...

Årstämma i Rayclinic

I går var det dags för årstämman i Rayclinic. Hade tyvärr inte möjligheten att närvara personligen, men det mesta tyder på att inga större nyheter framkom på stämman. I korthet så omvaldes hela styrelsen och fortfarande relativt låga styrelsearvoden skall betalas ut. Totalt 200 000 kronor till hela styrelsen. Vettigt av bolaget att inte “strö” omkring sig med höga styrelsearvoden. Även bemyndigandet till nyemissioner blev beslutat. Totalt kan 1 miljoner aktier kan nyemiteras under perioden. ...

Dollarn måste ännu mer upp!

som jag skrev innan i mina föregående inlägg vill jag återigen betona att dollarraset kommer att pressa EMU länder och andra länder, Vilket kan innebära en nedgång i övriga världen än i USA. En stabil dollar hjälper mot ökningstakten i genomsnittliga priser som styrs i stort sett av olja och matvaror. Jag tror inte på ett vikande oljapris så länge dollarn förblir svag. RB bör sikta lite grann på tillväxten än bara på inflationen. ...

Billiga småbolag

Under de senaste 2-3 veckorna har vi äntligen fått ett lite lugnare börsklimat med en volatilitet som till och med ligger på normala nivåer. Sentimentet i marknaden är allt mer positivt även om en stor underliggande oro finns kvar, och det med rätta. Vi är nu en bra bit in i rapportsäsongen och jag är hittills imponerad av det jag sett. Trots en tidig påsk så visar den största delen av mina intressebolag mycket fina resultat med få undantag. Det bådar gott för framtiden och inte minst inför Q2 där siffrorna kommer att te sig starka mot tidigare år då påsken legat senare. Trots att vi har sett en viss generell uppvärdering under den senaste tiden så tycker jag att det finns en hanfull småbolag som inte alls har hängt med upp till normala värderingar och/eller är alldeles för billiga. Det går att köpa flertalet tillväxtbolag med fina marginaler till P/e 8-12 vilket känns riktigt spännande på många håll. ...

Eniro - inför Q1 på fredag

Man skall inte ha några större förhoppningar om en stark Q1 rapport från Eniro. Analytikerna spår EBITDA snitt resultat på 339 Mkr (högst: 374 Mkr, lägst: 309 Mkr). För egen del vill jag se: Att en ny VD presenteras. Att problemen i Norge är lösta Att tillväxten inom on-line fortsätter enligt plan.

Håll koll på Duroc

Idag presenterar industrikoncernen Duroc sin kvartalsrapport och aktiemarknadens intresse är som brukligt rätt sval, även om ett visst intresse setts de senaste dagarna. Industrin går fortfarande på högvarv och det kan definitivt vara värt att snegla lite extra på just Duroc som under fjolåret ökade omsättningen med närmare 200 procent. Under det sista kvartalet ifjol nådde koncernen ett rekordresultat och i förhållande till dagens börsvärde kan det finnas en betydande uppsida förutsatt att bolaget fortsätter prestera resultat likt det fjärde kvartalet ifjol. Samtliga av fjolårets förvärv är nu konsoliderade och det blir högintressant att se främst om affärsområdet industrihandel lyckats hålla ångan uppe över årsskiftet och om ett nytt rekordresultat är på väg att nås. ...

PVE - bra vinst redan under Q2 => sannolikt kurslyft

PVE Q2-första prognos : Omsättningen bör nu fortsätta öka successivt under resten av året. Jag skissar på 120 Mkr Q1, 180 Mkr Q2, 220 Mkr Q3 och 280 Mkr Q4, summa 800 Mkr. Q2 kan omsättningen alltså nå omkring 180 Mkr. Prognosen för bruttoresultatet med en något ökande bruttomarginal till 16 % blir då 28.8 Mkr. Efter övriga kostnader på omkring 18 Mkr återstår 10.8 Mkr i vinst. Q1 innehöll en del ovanligt höga externa kostnader enligt bolaget, men jag räknar således ändå totalt med lika stora övriga kostnader som under Q1. ...

Knähögt i rapportfloden

Efter torsdagens trötta inlägg känner jag mig mycket piggare idag, och tur är väl det när rapporterna väller in. Här flyger det resultat till höger och vänster, och det är inte helt lätt att reda ut vad som är bra och dåligt. Jag har försökt plocka ut en handfull intressanta rapporter Dagens large cap Blir lite oväntat Kinnevik. Hela veckan har gått i Stenbeck-sfärens tecken, och fortsätter så med Tele2 idag. Det blir allt mer tydligt att Kinnevik genom både onoterade och noterade bolag riktar sig bort från Sverige, mot tillväxtmarknader i Östeuropa, Latinamerika och Afrika - och lyckas bra med det. Dom noterade bolagen utvecklas väl, och man har också en del intressanta onoterade projekt. ...

Inga Probi-lem

Probi visar än en gång att bolaget ligger rätt för en kraftig expansion. Probis första kvartal var det starkaste någonsin med en omsättningsökning på hela 57 % till 14,8 Mkr ( 9,4 ) Resultatet efter skatt blev 1,3 Mkr (1,0 ). Testlanseringen av fruktdrycken , Verb good belly, av Nextfood i Usa har gått “över förväntan” och det kommer att lanseras ytterligare tre nya fruktdrycker i samband med den rikslansering som börjar inom kort. Intresset för probiotika i Usa är mycket stort och med tre avtal på kontinenten så kommer Probis produkter att nå lejonparten av befolkningen inom kort. Det ännu större livsmedelsbolaget Kraft food, kommer att börja sin försäljning av probiotika genom sortimentet Live active inom kort. En garanterad royalty från Nextfood om 10 Mkr kommer 2008-2009. ...

En glad överraskning på Realtid.se

Godmorgon på er! Igår fick jag mail från Redeye och de gratulerade mig för en intressant artikel om mig och mina bloggar. Det blev en härlig överraskning för mig att läsa artikeln på Realtid.se. Jag skrev och framförde mina synpunkter på bonusprogrammet som Investors styrelseordförande Jacob Wallenberg byggde upp, samt hans inställning till direktörlönerna. Här är länken till artikeln: www.realtid.se (kolla spalten till höger). Ni får gärna kommentera artikeln. Det vore roligt om ni kan dela era synpunkter. ...