Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PVE - kursen lyfter efter säkrade solceller och Spanienorder

“PV ENTERPRISE: PV ENTERPRISE SWEDEN SÄKRAR YTTERLIGARE SOLCELLER GENOM AVTAL MED SOLAR POWER INDUSTRIES SAMT VINNER STÖRRE ORDER PÅ SOLPANELER TILL SPANIEN PV Enterprise har tecknat avtal med Solar Power Industries om köp av solceller fram till och med 2011. Volymen är ca 50 MW under avtalsperioden. Samtidigt meddelas att bolaget tecknat ett försäljningsavtal med en spansk kund på ca 2,7 MW med leverans under andra och tredje kvartalet 2008. ...

Det Pärlar i bäcken

Äntligen kom det goda nyheter från tungoljebolaget Pearl exploration . Man har då sålt en av sina non-core assets för det facila priset av 75 Musd, 450 Mkr. Det motsvarar 10 % av Pearls 2P reserver och 3 % av 3P reserverna. Kassan är välfylld och det kommer väl till pass nu när man expanderar verksamheten på sina kärninnehav. Priset för reserverna visar än en gång att den tyngre oljans roll i sektorn ökar i betydelse . Var och en kan lätt räkna ut att Pearls totala tillgångar 3P som innan affären var 194 miljoner fat, är kraftigt undervärderade, och jag tror att vi som håller på Pearl, kommer att få våran rättmätiga revanch. ...

Ericsson ej bra

Resultatet per aktie blev 17 ore. Motsvarande forsta kvartal 2007 var 37 ore. Senaste kvartelet Ericsson redovisade var fjarde 2007. Da var vinsten 35 ore. Vinstnedgang bade sedan fjarde kvartalet 2007 och forsta kvartalet 2007 med 50 procent. Dagen Industri toppar sin internetsida med “Starkt Ericsson!”. Da har man inte stora krav pa bra resultat. Ericssons ledning varnar for stora risker under aret 1) Den okade andelen av forsaljning som avser det nya segmentet Mulitmedia kan leda till okad volatilitet i redovisade forsaljning mellan individuella kvartal. ...

Starbreeze

God morgon Efter Darkness lanseringen och en bland många spekulanter inte riktigt uppnådda förväntingar kring försäljning av Darknessproduktionen så har intresset för bolaget och framförallt aktien svalnat betydligt det senaste halvåret. Aktien var uppe och toppade runt 0,65 kroner innan lanseringen av Darkness. Efter ett bakslag i därpå kommande rapport och utebliven royalty för produktionen dalande kursen snabbt ned till nivåer kring 0,25 - 0,30. I mina ögon bör Starbreeze uppvärderas. Bolaget har fortfarande en stabil bas med produktioner, Riddick 2 pågår för fullt och ett riktigt stort utvecklingsuppdrag med EA games pågår för fullt. Bolaget växer även fortfarande och söker ständigt ny personal. ...

Glamrock för Duroc

Jag hade höga förväntningar på Duroc:s kvartalsrapport. När sedan VD Erik Albinson äntligen vid lunchtid tog plats på scenen, vred upp volymen på Marshallförstärkaren och krängde V-gitarren över axeln för att leverera liknande speedmetal som under Q4, ja då sprack gitarrsträngen…“pjoiing”…och det enda som hördes ur högtalaren var ljummen glamrock. Nej, det blev varken “Hard as a Rock” eller någon “Ozzfest” av Duroc:s rapport, det blev en besvikelse, dock innehållande vissa glädjeämnen. ...

Dagbok 24 april

Kursmässigt har inte så mycket hänt senaste veckan för portföljaktierna, åtminstone i snitt sett över hela perioden… PVE har dock genom en lovande Q1-rapport visat att mina resultatförväntningar för 2008 har varit klart rimliga. Den kortsiktigare kursrisken har minskat kraftigt och den fundamentala underbyggnaden stärkts. Ett p/e-tal nu på ca 11-15 för 2008 (givet att inget “netto” dramatiskt sker med bruttomarginalen) är toklågt relativt marknadens långsiktiga, och PVEs väntade tillväxt 2008 och även 2009. Se vidare övriga PVE-bloggar senaste veckan. Senast efter Q2-rapporten nästan “måste” PVE-kursen ha lyft rejält från nulägets skamnivåer. ...

Affärsförslag och Dollarfallet

för 2 dagar sedan skrev jag om att dollarn måste upp, vilket har skett idag. Em mer stabil dollar hjälper ekonomin här hemma och i EMU-området. Dollar kommer att dämpa inflationstakten i EMU och andra länder utanför. Jag tror att Fed låter räntan vara oförändrad denna gång. Rapporter av USA-Bolag är i stort sett bra tom bättre än väntat. därför Nasdaq stiger idag tror jag. Här hemma måste RB sänka räntan redan under H2. SEB och Nordea har samma uppfattning. Dagens rapporter visade att dollarfallet straffar storabolagen. ...

Det ar synd om Ragnhild Wiborg

Denna svenska fondforvaltare har teoretiskt gjort allting ratt. Hon var forst med att se kommande ekonomisk kris och nedgang. Hon vidtog matt och steg for att skydda sig mot det. Anda har hennes fond forlorat en miljard. Detta beror pa att FED gjort ingrepp pa ingrepp i marknaden och omojligort normal marknadshandel. Kritiken mot FED blir allt starkare utomlands. Det talas om att chocksakningen av rantan inte lost nagra problem. Allt alla penning-injektionerna inte lost nagra problem. ...

Dejlig eller dårlig, episod I : AdServing International

Visserligen är RedEyes tagline “Aktieanalys av svenska aktier”, men man kan inte leva på falukorv, surströmming och gelehallon hela tiden, kan man? Ibland sitter det helt enkelt finare med pilsner och smörrebröd. Därför tänkte jag styra kosan mot den danska aktiemarknaden i en serie bloggar, för att se vad som gömmer sig “over there”, dejligt (hot) liksom dårligt (not). Jag börjar i aktiemarknadens Christiania, där storslagna visioner blandas med fattigdom, utslagenhet och ren kriminalitet: First North. ...

AddNode och Know IT

Vi är några stycken, inklusive mig, som under en tid har talat oss varma för de två IT-konsluterna AddNode och Know IT. Båda dessa bolag har nu kommit med rapporter som minst sagt imponerar och framtidsutsikterna ser enormt ljusa ut. Know It har sin styrka i långa ramavtal med säkra kunder tillsammans med fina marginaler. För Addnodes del är man påväg att göra en turn-around efter nedläggningen av affärsområdet media och tillväxten imponerar. Man talar i Q1 rapporten om en snabb rekryteringstakt men även flertalet förvärv under 2008. Jag räknar med att Know It under 2008 kommer att tjäna ca 7,5 kr per aktie och att motsvarande siffra för Addnode kommer att vara 3,8. Det ger P/e tal på 7-8 vilket känns minst sagt aptitligt. Kul! ...