Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SJR / Önskefoto

Jag fick en vänlig påminnelse att jag inte kommenterat följebolaget SJR:s kvartalsrapport. Det stämmer och det beror på att lusten att skriva kommer i vågor. Ibland tänker man sluta skriva men det är samtidigt ganska roligt att formulera sig lite mellan tradingen. Det är dessutom bra för en själv att skriva ner sina tankar och som någon sa: “Det var först när jag såg det på pränt som jag förstod vad jag menade”…. ...

Vårkänslor för Ericsson

Jag trodde, av någon anledning, att Ericsson skulle leverera en “bra” rapport. “Bra” är ett relativt begrepp, och betyder i detta sammanhang något som är över analytikers förväntan. Under gårdagen läste jag ord som rusar, chockrusning, rally. Om ett tillväxtföretag rusar på börsen då och då, på rykten, “genombrott” av något slag, eller bra rapporter är en sak, där handlar det om förhoppningar, folk vill “vara med” från början, gå in vid rätt tidpunkt för att följa med på den som de hoppas fantastiska resan. Det är begripligt. I någon mening i alla fall. Det är vanligen svårt att använda ord som aktiekurs och begriplig i samma mening. ...

Dagbok 25 april

Portföljen noterade, troligen ganska oberoende av Stockholmsbörsens hausse, den högsta procentuella uppgången i år med ca 6 %, visserligen från fortfarande nedtryckt nivå. Det var förstås det tunga PVE-innehavet, med ca 12 % uppgång efter fler mycket bra nyheter, som var “värst” idag, men kanadensiska “guldfyndet” PLE steg 11 %, dock från upplevt väldigt låga nivåer efter att tidigare i år varit kursvinnare en kort period. Den politiska situationen i deras relativt sett mindre intressanta område i Ecuador verkar förbättras igen efter att flera bolag träffat eller ska träffa de styrande. Kanske vågar nu fler speka i PLE inför en möjlig överenskommelse som förhoppningsvis tillstyrks i den stundande lokala omröstningen om PLEs mycket spännande peruanska “äventyr” i Bolsa del Diablo (f ö liktydigt med Djävulens Börs på spanska ! - åsyftas Kanadabörsen tro ? ;-) ). ...

Prepare for Prevas

Wow, vilken dag! Det är inte alla dagar som Ericsson placerar sig på vinnarlistan med en uppgång över 15 procent. Har det månne vänt nu för telekomjätten? Tack vare den överraskande rapporten från bolaget drog givetvis också Ericsson till sig det mesta av intresset på börsen och en liten gloria kunde åter skönas på Svanbergs huvud, dock fortfarande svagt blinkande men inte helt strömlös. Det som även hände denna lite smått historiska dag var att det lilla IT-bolaget Prevas levererade en urstark rapport. Visserligen steg aktien med hela 16 procent, men sett till resultatet så kom rapporten sannolikt ändå i skymundan tack vare att Ericsson briljerade på börsen. Men när fler under helgen har tid att studera även Prevas fantastiska resultatutveckling under kvartalet finns det en stor chans för att aktien kan få en fortsatt riktigt fartfylld resa de kommande veckorna. ...

Det närmar sig...

Det närmar sig Q1 rapport (och årsstämma) på tisdag för min favorit ACAP. Jag tror att Q1-08 jämförelse med Q1-07 blir bra med anledning av att Disab tillkommer med 1 månad, SONO´s två komp.förvärv med ca 80 mkr i oms/år samt TPS. Dessutom VD:s skrivningar om fulla orderböcker… Q1-07 tjänade man 2,12 per aktie. Jag försöker dessutom att höja blicken lite från kvartalsnojan och på ett par års sikt så har jag svårt att se att ACAP inte är en vinnare från den här låga värderingen och med den bevisat kompetenta ledningen. Bolaget kommer givetvis succesivt att köpa in intressanta bolag och göra kompletteringsförvärv med utrymmet efter fastighetsaffärerna. Det är givetvis inte riskfritt men från den här nivån känns caset nästan så… Tillsvidare belastas resultatet med ca 25 öre per kvartal netto då man istället hyr lokalerna som avyttrats. Ledningen har sagt att om man lyckat lika bra med att köpa in företag för det nya utrymmet efter fastighetsförsäljningarna så kommer det att kunna ge ett tillskott på netto 5-6 kr per aktie/år…. bara att låta ligga i byrålådan och växa alltså. Ledningen kompetens är svårt att vara negativ till då under deras ledning så har kursen gått upp över 800 % på drygt 3 år…. ...

Äntligen fredag, igen..

En märklig vecka är snart till ända och rusningen i Ericsson går väl till historien. Det viktiga för egen del var att Pearl sålde en del av sina s.k non-core assets till ett mycket bra pris. Jag kände mig nödd o tvungen att handla idag så nu består min långa portfölj av Tanganyika oil, Pearl och Morphic. Rapporterna som dyker in är av blandad karaktär..Många av oss kommer in helt fel, andra lite bättre, och det visar att det inte är helt lätt det här med prognoser. Kolla väderprognoserna bara … Nu ser jag fram emot oljebolagens rapporter med förtjusning. Jag förväntar mig kassaflöden av stora mått och rejäla nettovinster på sista raden. Den första månaden i Q2 har ju också börjat strålande. Jag ska försöka mig på lite prognser på Tanganyika när vi närmar oss rapportdatum. Har hyfsad koll på den….Titta gärna på Pearl en gång till för den är billig.. ...

Uniflex - tankad, "packad" och klar

Såsom Kenneth & The Knutters sjunger så har jag nu tankat klart i Uniflex och kan bara sitta och hoppas på att rapporten på måndag är lika fin som mina kalkyler visar. Jag räknar med en fortsatt kraftig tillväxt vad gäller både omsättning och vinst. Omsättningen tror jag landar mellan 235 och 240 Mkr, en tillväxt på ca. 56%. Vinsten är lite svårare att prognosticera, men en VPA på 2:25 tycker jag skall ligga inom det möjligas ram, vilket innebär en vinsttillväxt på över 200%. ...

2017-05-30 11:21 · henk

Ericsson, TV, optioner

Jag har sett pa utlandsk TV under morgonen och dagen. Stor nyhet ar att Sverige ar gladjeamne pa europeiska borsmarknanden. Det ar beroende pa Ericsson med uppgangen med 25 procent. Under hela morgonen har det talats om att uppgangen beror pa den fina vinst Ericsson gjort. Forst nu pa mot slutet av borsdagen har nagra borjat vakna. Det kommer upp skyltar (Bloombergs) att Ericsson inte gjort nagon stor vinst utan en minskning pa 55 procent gentemot bade senaste kvartalet och motsvarande kvartal ett ar tidigare. ...

Eniro - efter Q1

Eniros rapport kom in betydligt svagare än förväntat, och aktien faller på börsen. Efter att ha lyssnat på rapportpresentationen är jag dock mer positiv än siffrorna anger och ser ett bra tillfälle över den närmaste veckan fram till utdelningen att ta in Eniro billigt. Rapporten i korthet Omsättningen blev MSEK 1 376 (SME: 1390) och EBITDA MSEK 301 (SME: 339, lägsta estimat 309). Resultatet efter skatt blev MSEK 43. I rapporten sänkte man också sin guidning för helårets EBITDA till MSEK 2050-2100 (tidigare 2200) inkl. en avsättning för extra reklamskatter på MSEK 55 men exklusive omstruktureringar. Omstruktureringar som hittills utannonserats är MSEK 28, och gäller ett call center i Sverige och Din Pris, Eniros prisjämförelsesajt. ...

Eniro - fortsatt köpvärd turn-around case

Något överraskande så kommer Eniro med en sänkt vinstprognos idag vid presentationen av Q1. Eniro motiverar sin sänkta vinstprognos bland annat med att svenskt domstolsbeslut avseende reklamskatt i Sverige förväntas påverka ebitda-resultatet negativt med cirka 55 miljoner kronor under det andra kvartalet 2008 jämfört med samma kvartal föregående år. Detta är vad jag kallar för “kreativ” bokföring och jag sätter ett stort frågetecken runt det agerandet som enligt min syn ligger lite i utkanten av vad som få anses att vara “god bokföring”. ...