Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dåld bomb i Betssons resultat

Betssons rapport ser vid första anblicken ut som en liten besvikelse med ett resultat på 1,36/aktie, men den innehåller en stor portion torrt krut. Under kvartalet har man medvetet satsat starkt på kundtillväxt och lyckats exceptionellt bra. Om vi rensar Betssons resultat för under Q1 extraordinära marknadsförings kostnader får vi Extra mf kostnader i relation till omsättningen jfr Q107 80,6 – 43,4*1,54 = 13,7 ger rörelse resultat på 70,5 miljoner, marginal 30,9% och res efter skatt på 1,66/aktie. ...

Tisdag: rätt dag att rapportblogga

Hallå alla bloggare, Vi på redaktionen tycker givetvis att det är jättekul att bloggandet här på sajten fortfarande är frekvent och på en hög nivå. Så till dagens utmaning. Idag är det rapportdagen med stort D för det mindre bolagen på börsen. Och det är här ni är som bäst som bekant. Om det är någon eller några som kan de mindre bolagen så är det ni. Låt oss testa följande. Uppenbart är att någon av er är rejält insatt i något av varje rapporterande bolag idag (åtminstone nästan). Låt oss se hur många bolag vi tillsammans klarar av att “rapportblogga”. Först till kvarn gäller och skrivs det två bloggar på samma bolag så må det vara hänt. Inga priser delas ut den här gången, men det vore intressant att se hur bra detta kan bli. Just att dela bra information och kunskap med varandra är ju lite av poängen redeye.se. Så om du verkligen gillar att blogga på redeye.se…. Passa i så fall på att göra det idag. ...

Afri-Can Marine Minerals - ny presentation

finns på http://www.afri-can.com/files/AFA-2008.pdf Rekommenderas för intresserade ! Aktiekursen har pressats ungefär 25-30 % sedan tidsfördröjningen till sept/okt 2008 av samplingen med det nya fartyget meddelades ganska nyligen, mot förmodade april/maj, dvs motsvarande ett årligt avkastningskrav på sisådär (1/0.75 till 1/0.70 )upphöjt till 12 mån/5mån = ca 1.99 till 2.35 dvs motsvarande 99 - 135 % :-) Det är till att vara otålig på Kanadabörsen ! -—————————— Ur presentationen : " Recent 43-101 report estimates diamond potential content to up to 1.8 million carats on one of the mineralized areas in Block J." ...

Ingen bra dag.

Har det varit idag. Till trots för att Guideline har stigit med en femtioöring idag så har det för egen del inte varit en bra dag. En säljturbo blev knockad och en relativ stor förlust blev det. Jag sitter även med samma känsla som många Countermineanhängare gör nu för tiden, men det känns som jag sitter relativt ensam i min båt. Det gäller Rayclinic som trots för en lysande start av verksamheten och även utökar verksamheten direkt då efterfrågan på bolagets “produkt” har varit så stor enbart rör sig söderut på börsen. ...

Countermine-blir inte klok...

…på aktien och dess rörelser. Nu är kursen tillbaka på nivåer den var på innan bolaget fick sitt efterlängtade genombrottsavtal som genererar intäkter i häradet 300 Mkr och det troligtvis i sin helhet under 2008. Bolaget har ca 92 Mst aktier och jag får det till ett MCAP på 258 Mkr på kurs 2,80. Med mina estimat för marginaler och omsättning 2008…se tävlingsbidrag…borde kursen upp till 14 kr med p/e-tal 15. ...

Premiär på Redeye

Jaha, då var man medlem i Redeye. Något jag funderat på att bli länge. Kanske hinner jag också skriva en del nu när jag har bytt arbete… Men det blir säkert lika mycket att göra ändå. Tycker dock att Redeye sida och form tilltalar mig och jag har sett att kvaliten på mycket som skrivs är hög vilket är kul. idag har jag suttit och studerat Redbet och orderdjupet (eller bristen på orderdjup). Har inte hänt något under hela dagen förutom att någon mystisk mäklare PRX vräkte ut några tusen aktier och AVA låg med dolda köpordrar och fångade upp samtliga dessa aktier… ...

Carnegie Q1 och framtidsutsikter

Carnegies Q1 kom in ca 30% under analytikernas förväntningar i fredags, ändå stiger kursen ca 2% idag till hög omsättning. Detta är ett solklart tecken till att marknaden väntade sig ett kasst resultat och att aktien är väldigt pessimistiskt värderad. Nästa utdeling lär landa på minst 8 kronor, dvs minst ca 10% i direktavkastning. Årets Q1 var i linje med förra årets. Q1 brukar vara det sämsta av de fyra kvartalen för CAR, och därför bör de övriga vinsterna landa betydligt högre. Den nya VDn Mikael Ericson har tillträtt och kommer se över kostnaderna, främja fler synergier mellan MM och CAR genom korsförsäljning och kostnader. I-bankdelen var riktigt trist i Q1, i princip +-0 resultat. Trillar ett par uppdrag in så sticker vinsten iväg. Positivt i Q1-rapporten var Asset Managements nettoinflöde på 4 mdr och stigande vinst, samt MMs stigande omsättning och vinst. Jag tror det kan bli riktigt bra riskjusterad avkastning i aktien, nedsidan är mkt begränsad. Bra tankningsläge. ...

Racer-Par hittar mer olja på Didonfältet

…och höjer produktionen där. I vart fall tolkar jag det nyss inkomna pressmeddelandet så : “5:13 PA RESOURCES: PA RESOURCES PILOTBRUNN PÅVISAR EN STÖRRE OLJEKOLUMN ÄN VÄNTAT PÅ DIDON-FÄLTET Olje- och gaskoncernen PA Resources har färdigställt borrandet av en pilotbrunn som en del av utbyggnaden av nya produktionsbrunnar på Didon-fältet i Tunisien. Pilotbrunnen påvisade mycket goda reservoaregenskaper och en större vertikal oljekolumn än väntat. Pilotbrunnen har borrats med jack-up riggen Ensco 85 från Didon-plattformen, ...

Racerolja

Det kanske skulle stå oljerace..Oljebolagen drar på bra idag .Såg att OPECS ordf Chakib Khelil inte utesluter att oljan kan landa uppåt 200 Usd/fat. Han ville dock inte ange en tidshorisont. 200 Usd/fat !!! Kan det vara möjligt tro ? Nja, han passade samtidigt på att betona dollarns betydelse för det höga priset och om bara dollarn steg med 10 % så kunde man anta att oljan sjunker med 40 Usd/fat.. Det skulle då landa på 80 Usd/fat.. Tänk om dollarn stiger med 20 % , ja då har vi ju helt plötsligt oljan nere på 40 Usd/fat… Tanken svindlar om dollarn av någon outgrundlig anledning stiger med 30 % dom närmaste 18 månaderna, ja då blir oljan helt plötsigt gratis… Tänk er 34 % upp och vi får betalt för att tanka..Helt otroligt.. Det hade smakat det…… ...

Chicken-race på aktiemarknaden

Historiskt har det visat sig att aktier är den bästa sparformen, är ett vanligt påstående. Och sen brukar det fortsätta med bevis som understryker påståendet, formuleringar som “sju år av tio går index upp”, “medelavkastningen de senaste tio åren har varit …” etc. Man brukar visserligen få höra/läsa en brasklapp om hur lång tid det tog för index att återhämta sig i USA efter börskraschen 1929, men i stort sett bara bevis för aktiesparandet som överlägsen sparform. ...