Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Countermine Rapportkommentar

Rapportkommentar Q1-rapport 2008-04-29 Först nu har jag haft tid att läsa igenom rapporten ordentligt och här kommer mina kommentarer. Resultatet var något sämre än väntat. Det berodde på att jag inte riktigt tänkt på att Countermine PLC:S kostnader nu konsoliderats in i bolaget. Nu till det riktigt intressanta: I bokslutsrapporten skrev Christer Bergquist: ”Jag känner en stor tillförsikt inför våra affärsmöjligheter redan på kort sikt i Libyen och tror att vi snart kan teckna viktiga minröjningsavtal.” Vi vet alla vad som följde, storordern i Libyen med ett ordervärde på flera hundra miljoner kronor. I Q1-rapporten skriver han: ”Mot denna bakgrund känner jag stor tillförsikt inför våra affärsmöjligheter redan på kort sikt och tror att vi snart kommer att teckna nya, viktiga minröjningsavtal. Alltså ungefär samma men med det viktiga tillägget NYA Christer skriver här så gott som i klartext att minst en stor minröjningsorder till kommer den närmaste tiden. Jag gissar att den kommer från libyska staten och att vara utan aktien nu är som att spela rysk roulette. ...

30 minuter motion och 30 minuter CNBC

Min första blogg handlar helt enkelt om mitt liv… Trots valborgsmässoafton var min dag precis som den varit de senaste 2 åren. dvs jobb. hem och byta om för dagens träningspass. 30 minuter på motionscykel. alltid samma rutin, cykling framför CNBC. Alltid samma program på cykeln och alltid samma program på TV:n, Alltid lika intressant. Varje gång jag når nivå 6 på cykeln så sitter jag och hoppas på att något intressant inslag på tvn skall fånga uppmärksamheten och ta bort smärtan från låren och vaderna. ...

Hur skapar man ett alias?

Jag hittar det inte och kan därför inte svara på kommentarer… någon? mvh SV

Teknisk analys

Jag de senaste veckorna forsokt fa igang en diskussion med Dawid Myslinski angaende hans tekniska analys-artiklar i DI och har pa Redeye. Jag har skrivit flera kommentarer som lamnats obesvarade. Jag ar mycket intresserad av teknisk analys och tror mycket pa det. Men vad jag har har erfarenhet av ar att teknisk analys ar mycket besvarlig att tolka just i den tid vi ar inne i nu. Dawid Myslinski har genomgaende i ar varit mycket positiv i sin tekniska analys hela varen. Inte minst i den analys som publiceras i dag i DI och pa Redeye ar genomgaende mycket positiv. ...

Mail kontakt med VD i Redbet samt lite övriga funderingar

idag publicerades min analys. ser rätt ok ut men man upptäcker en massa som man glömt och som man skulle ha skrivit annorlunda. som vanligt med andra ord… kommer att redigera och skicka ut mer information om ett antal punkter. exempelvis saknas det en del om riskerna att bolaget marginal kommer att variera mycket över tiden. det saknas också en mer utförlig info om att marginalen kan öka mycket mer på sista raden eftersom jag är mycket konservativ när jag estimerar kostnaderna. dvs jag tar i ordentligt på kostnadssidan. får uppdatera detta senare. det finns också några luckor när det gäller en del annan information. mycket beror på att denna information inte finns tillgänglig. ...

PVEs årsredovisning vidhåller

…att omsättningsmålen från sept 2007 dvs att sälja motsvarande 30 MW 2008 och sedan dubbla både 2009 och 2010 kvarstår. De har inte uttryckligen kommenterat 2009 och 2010 vad jag minns sedan “vinstvarningen” för Q4 2007 i februari. Vidare om lönsamheten : “Vi lämnar inga mål för bruttomarginal eller marginal på rörelsenivå men vår bedömning är att vår verksamhet på sikt kommer att bli väl så lönsam som våra konkurrenters.” http://www.pv-enterprise.com/pv/document/PV_ArsRed.pdf ...

SAS kämpar och kämpar!

Flygbolaget SAS redovisade en rapport som inte klarade marknadens förväntningarna. Deras förlust för första kvartalet uppgick till 872 miljoner kronor. Aktien tappade sex procent i värde. Marknadsvärdet i SAS har rasat med 60 procent under de 12 månaderna, och därmed har SAS passerat Austrian som sämsta aktien i Europa. Nu verkar SAS ha stora problem. Men värst ute just nu är som bekant det italienska flygbolaget Alitalia som balanserar på ruinens brant. De har haft stora problem med lönsamheten. Det finns många aktier inom flygbolaget har tappat från tredje del till mer än hälften av värdet det senste året. ...

Countermines bolagsstämma

Bolagsstämma i Countermine 29/4 2008 En härlig försommardag var det dags för Countermines bolagsstämma på Brännarevägen i Södertälje. Jag var tidig dit och kunde direkt konstatera att den andra Oracle II-maskinen fortfarande stod kvar på gården så jag tog mig en god stund att beundra vår ”frälsare”. Kunde konstatera att den var ännu större än vad jag trodde, speciellt själva ”fräsen”. Inga småsaker och man förstår att de behöver en mycket listig hydraullösning för att kunna driva den. Småpratade lite med aktiespararnas representant och kunde upplysa honom om grundidén att Oracle ska slå sönder minorna INNAN de hinner explodera. ...

I flygande fläng.

X 2000 och internet fungerar, hyfsat i alla fall. På väg till huvudstaden och gårdagens rapporttsunami ska smälta in. Såg att Kim fick grundkänning med Rabt och själv fastnade jag lite hårdare på samma grund med Broström, samtidigt som SAS kraschlandade. Dåligt Q1 och 6 miljoner på sista raden är naturligtvis alldeles för klent, men det var inte helt oväntat. Volatiliteten i fraktraterna är som sagt enorma. Dock sprang Broström inte läck och den långsiktiga stategin gäller. VD:n betonade i går att dom obalanser som finns vad gäller raffinaderiverksamheten kontra var konsumtionen av oljeprodukterna kommer att öka i framtiden, asien, gör att det kommer att bli fler och längre transporter över världshaven. Detta kommer att gynna ett rederi som Broström. Verksamheten i asien går mycket bra (25% av flottan) och kommer att växa .. Aktien har fått för mycket stryk och det är ett bra köpläge för den långsiktige. Utdelningen blir fina 3 kr… ...

Omviktning i portföljen

PAR har nu stigit över 20 % i år och detta efter en väldigt stor upphämtning sedan januariraset, men har trots det fortsatt mycket bra potential. PVE har däremot fallit ganska kraftigt och även efter vändningen upp efter Q1-rapporten “släpar de efter " PAR betydligt nu, t ex mätt som avståndet till respektive akties fundamentala målkursintervall. PVE blev efter den senaste rekylen från ca 54 kr intraday i fredags till ca 47-48 kr nu, och PARs uppgång, åter snäppet mindre i portföljen. Därför är en omviktning motiverad nu, dvs viss vinsthemtagning i PAR och ökning i PVE. PVEs värdering nu är en smärre gåta, indikerande knappt 2.5 % vinstmarginalförväntan uthålligt när t o m redan årets prognos bör ligga kring 5-7 % vinstmarginal. ...