Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nya uppgifter om Ericsson?

Det stod klart och tydligt i Ericssons kvartalsrapport att bruttomarginalen ej skulle vara uthallig. Nu far Svanberg kritik for att han ej varit tydlig med det. (Bruttomarginal, förhållandet mellan bruttovinst och omsättning. Källa: Nationalencyklopedin) Jag skrev redan mellan 8.00-8.30, en halvtimme efter rapporten kommit forra veckan att Ericsson “riskvarnar”. Jag lyfte da fram vad det stod i rapporten: 1) Den okade andelen av forsaljning som avser det nya segmentet Mulitmedia kan leda till okad volatilitet i redovisade forsaljning mellan individuella kvartal. ...

Ericsson & Alan Greenspan

Äntligen hausse på Stockholmsbörsen utom Ericsson som backar med 5 procent. Gårdagens Nasdaq steg kraftigt efter bra statistik som pekar att USA ekonomin befinner sig i en stabil utveckling. Men utesluter inte att faran är över än. Ericsson backade med över 5 procent med tanke på att Ericsson innan dagens öppning har gått över 28 procent efter rapporten. Det finns två orsaker till aktiens nedrekyl. Vinsthemtagningarna och nyheten om att Ericssons mobiltelefonverksamhet skulle göra en del justeringar i räkenskaper. Det har gått rykten om att de skulle justera om. Men Ericsson har gått med nyheten till marknaden att bolaget inte känner till det. ...

Bankavregleringen bra.

En tidigare centralbankschef i Storbritannien gar i dag till angrepp mot de engelska bankerna. - Vi gav dem frihet, stabilisering och bra villkor att arbeta efter. De missbrukade sin frihet. Bankerna och inga andra ar ansvariga for den kreditkris vi har i varlden i dag, ar hans barska och kritiska synpunkt. Fore detta riksbankschefen Willy Bergstrom skriver i en analys i Avanza.se att nu maste avregleringen bort. Han skriver: - De oreglerade marknaderna har resulterat i obskyra finansiella instrument, nya institutioner utan genomlysning och framtvingade räddningsaktioner med skattebetalarnas pengar för att hindra systemkollaps på finansmarknaderna. Northern Rock i Storbritannien och Bear Stearns i USA är ett par exempel, där statliga pengar satts in mot resultaten av marknadernas frihet. Tyska banker och andra banker i USA finns med på listan av haverier. ...

Dagbok 2 maj

Den senaste veckan har portföljindexet rört sig ytterst marginellt kring minus 3-4 % 2008. PVE har rekylerat även efter den andra goda nyheten på kort tid dvs förra fredagens besked om säkrade solceller till sjunkande prisnivåer på längre kontrakt och en större order på den heta Spanien-marknaden. Rekylen har dock avstannat på nästan 10 % högre nivå än efter Q1-rapportens initiala lyft och rekyl. Fundamentalt sett finns knappast någon annan möjlig kursriktning än uppåt, åtminstone till nästkommande pressrelease. ...

Redbet: mycket intressant samtal med CFO på Redbet

Hade ett samtal på 20 minuter med Olof Nord som är CFO i Redbet. Olof var mycket pratsam och mycket trevlig och uppskattar att vi aktieägare är intresserade av bolaget. Han tycker det är kul att Redeye har kommit ut med analyser och även att vi användare har börjat skriva kommentarer. han märker att intresset för bolaget har ökat den senaste tiden. Här kommer en summering av vårt samtal. Angående Q1 ...

Hur ser framtiden ut för JM?

I JM:s rapport framgick det att årets tre första månader börjat svagt. Byggstarterna var färre än väntat (politiska beslut har gjort det dyrare att bygga) och marknaden är nu orolig för försäljningen framöver. Analytikerna tyckte att rapporten andades en försvagning med bland annat sämre marginaler. Aktien har fallit med 25 procent den senaste månaden och med 56 procent sedan finanskrisen började. Men med tanke på bostadssituationen och att JM har sin marknad främst i Stockholm/Göteborg kommer jag att avvakta ett par månader och därefter gå in igen. ...

Betssons framgångsrika strategi

I tisdags släppte Betsson sin Q1 rapport och den mottogs inte väl av marknaden. ”Under första kvartalet har Betsson satsat målmedvetet på kundanskaffning. Jag kan med glädje konstatera att satsningen fallit väl ut och att vi därmed lagt en stabil grund för fortsatt stark utveckling under året.” säger Pontus Lindwall, Betssons VD och koncernschef. * Omsättningen ökade med 54 procent till 227,8 (148,1) mkr * Antalet aktiva kunder ökade till 153 000, en ökning med 43 procent jämfört med fjärde kvartalet 2007 ...

Öppettider

Stockholmsbörsen är stängd idag på grund av första maj firandet, därför tänkte jag förmedla en tanke som slog mig härom veckan. Jag vet att det här inte är aktierelaterat men det är likväl ekonomirelaterat. I fredagskväll runt 21.00 vandrade jag och min sambo längs en av Stockholm innerstads huvudgator, vi var på väg hem till våran lägenhet och överallt vimmlade det av glada människor. Det kändes verkligen i luften att sommaren var på väg med den relativa värmen för att vara Sverige en vårkväll. ...

Första maj och Riksbanken

Godmorgon! Det är första maj idag. Hela Sverige tågar med röda flaggor. Man undrar varför firar dom första maj? Vad betyder det? Det var 1889 bildades andra internationalen i Paris och den amerikanska delegationen kom då med förslaget att första maj 1890 borde bil en gemensam manifestationsdag för jordens alla arbetare. Ett intressant initiativ eller hur? Riksbanken verkar sitta löst när det gäller inflation och ränteutveckling. I Sverige har vi inte bara en ökande inflation, utan en inflation som accelerat under de senaste tre åren ganska kraftigt, och det är detta som gjort att Riksbanken tvingats höja räntan. ...

Redeye's vårtävling

Nu när kvalet är färdigspelat till Redeye’s vårtävling tänkte jag skriva några rader om resultatet. Först och främst STORT Grattis till de som gått vidare i båda kategorierna. Synnerligen välförtjänt. Tävlingen har lyft fram analyser på många företag som jag aldrig hört talas om, än mindre haft tid att analysera. Analyserna ger därför en bra grund att stå på när man själv väljer ut ett antal företag för egen analys. Redeye när det är som bäst. ...

2017-05-30 11:22 · henk