Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Yahoo har fått en lång näsa!

Helgen som gått har varit lugn skön och givande. I lördags firade vi Jolly Bob, min Jack Russell hund. Han fyllde 16 år. Det är otroligt att han lever så länge. Han har haft ett fartfyllt liv med mycket lek och glädje. En intelligent vän som förstår många ord Ett litet energiknippe med andra ord. Jag är en lycklig husse som har honom i mitt liv. Microsoft ger upp och drar tillbaka Yahoobud. Microsofts VD Steve Ballmer skrev i helgen ett brev till Yahoos VD Jerry Young. ...

Börjar det bli kallt om baken?

Rubriken skriven med glimten i ögat förstås. Många står på sidlinjen och väntar otåligt på ett ras på börsen om man får tro chatsidor. Många verkar dessutom ha tagit negativa positioner som Xact Bear t.ex. Själv så funderar jag inte så mycket på börsutvecklingen utan investerar i företag och ligger alltid fullinvesterad precis som min favoritguru Peter Lynch. Det är också han som myntade uttrycket att han inte ville stå med byxorna nere när börsen går upp trots att alla tyckare säger att den ska gå ner…;-) Visst finns det mycket att oroa sig för, USA, valutan, räntor, konjunkturen, oljan, krig, sjukdomar mm. Som Lynch också sagt: Det finns alltid något att oroa sig för… Jag säger inte att börsen inte kan gå ner för det kan den men en sak som är säker är att det är svårt om inte omöjligt att pricka bottnar. ...

Ännu dyrare oljan på Sommaren

Oljan kan rädda miljön eftersom den stiger ofta och detta kan medföra att bilister måste dra ner på bilkörningen. Efterfrågan från emerging markets och industrin väntas förbli stark framöver. många stora länder är ute på jakt efter oljan. De borrar oftare. Min gissning är att oljan slår $135 på 2 månaders-sikt. många kan tro att oljan är dyr men hur man kan vara säker på detta påstående? Lite svårt läge men efterfrågan driver upp priset och kanske lite spekulation är också inbakad i priset. Men inte så mcyket. Motivering är att det har visat sig på fredag att oljapriset steg trots en starkare dollar i fredags än i torsdags. ...

Redbet, rätt ska vara rätt

Som framkommit i Sololja´s blogg och analys är Poker Redbet största intäktskälla. Sports verksamheten innehåller dessutom ingen bokmaking del utan kunderna spelar mot varan. Det gör att vi inte får de stora variationerna mellan kvartalen som vi kan se i Betting Promotion samt till viss del i Unibet. Q1 marginalen kan m.a.o. ses som långsiktigt stabil, och kommer att öka med ökad omsättning. Man har enligt Redeyes analys särskilda kostnader under Q4. ...

Pearl Exploration

I den här bloggen tänkte jag bl.a. lyfta fram Pearl Exploration som är ett av mina bolag under hårdbevakning för tillfället. Pearl är ett kanadensiskt tungoljebolag listat på First North med en extremt gynnsam risk/reward. I och med att oljepriset förväntas stiga samtidigt som lättolja blir allt svårare att hitta gör tungoljan till en värdeskapare på sikt. Huvuddelen av Pearls tillgångar finns i Kanada men man har även tillgångar i USA, konkurrensen om tungolja i regionen är till Pearls fördel begränsad. ...

Nu händer det

Countermine är på väg mot något riktigt riktigt stort. Idag kom ännu en bekräftelse. Man utökar personalstyrkan i Södertälje med c:a 40% och söker en svetsare, en mekaniker, en fordonselektriker och en produktplanerare. Det är uppenbart att man behöver få fram ett stort antal Oraclemaskiner så fort som möjligt. Extra intressant var arbetsbeskrivningen på produktplaneraren. Den lyder: Du kommer att arbeta i företagets verkstad i Södertälje som produktionsplanerare. Dina arbetsuppgifter är att hålla i kontakten med de externa verkstäder som CM anlitar, titta på ritningsunderlag och föra diskussionen med underleverantörerna angående hur man skall tillverka maskinerna på bästa sätt. Du kommer även att utföra beställningar och se till att få hem maskindetaljerna i rätt tid och ordning så produktionen av fordonen löper utan produktionsstopp samt utföra kvalitetskontroller och granska underleverantörer. ...

Kunskapen om okunskapen

I fredags loggade jag in på depån och insåg att Acap sjunkit ytterliggare 2,5 procent. Sammanlagt hade aktien gått ner 13,77 procent sedan jag införskaffade den för en knapp vecka sedan. Jag konstaterade bittert att jag inte har någon som helst kunskap om hur, den synnerligen märkliga aktiemarknaden, egentligen fungerar. För tre månader sedan, började jag för första gången i mitt liv engagera mig på riktigt i aktiemarknaden. Jag investerade halva kapitalet i fonder som fått en hög rate av morningstar, och som trots en osäker marknad såg ut att ha en god potential i mina ögon. Andra halvan började jag försiktigt placera i främst större aktier, men även några lite mindre som hade lovordats här på redeye. Dag efter dag möttes jag av röda siffror men intresset kvarstod. Jag fortsatte att läsa bloggar och analyser, försökte se mönster i dagskurserna för att hitta bottnar och toppar. Sakteligen började det vända. ...

Premiär här!

Då var det dags för mig att prova Redeyes bloggande som jag följt från sidan av under ett halvår med stort intresse. Tycker nivån här är riktigt bra och tänkte skriva lite här då och då, när jag tycker att jag har något att tillföra och eventuellt om jag gör egna analyser som är publicerbara. Skriver även på di.se “börssnack” med samma signatur, så några av er känner jag redan till. ...

På resande fot...

Inte helt enkelt att hänga med i alla svängar när man lämnar örnnästet några dagar. Laptopen under armen givetvis. Krångel med nätverk som är krypterade till förbannelse och tåg som går in i tunnlar och uppkopplingen försvinner, m.m..Oväntat stor ökning i maskinorder i Usa och börserna rusar och oljan med den. Dollarn har stärkts en del och då skall ju oljan ner enligt experterna. Icke sa nicke utan oljan rusade upp rejält efter statten … Win-win för oss som älskar olja. Tävlingsleken är slut och jag grattar naturligtvis segrarna med ett well done… 8 veckor är naturligtvis en alldeles för kort tid för att dra några som helst slutsatser om aktiernas vara eller inte. Titta till dom igen till hösten så kan det se helt annorlunda ut i tabellen. Aktiesparande generellt sett, skall ses på lång sikt och inte på några veckors utfall. Detta sagt av en trader. Dom stora vinnarna kanske finns lite längre ner på listan.. Tiden får utvisa.. ...

Bland tomtar och öl

Åland har ett eget öl, eller rättare sagt ett eget bryggeri som brygger ett antal olika ölsorter. Bryggeriet Stallhagen är litet och ligger i en naturskön omgivning på den åländska landsbygden. Stallhagen har nått snabb framgång och produktionen har inte klarat av att tillgodose den stora efterfrågan. Framgången beror givetvis på att ölet är gott och smakrikt men också för att det är exotiskt åländskt. Här på Åland säljs mellanölen Stallhagen Dark Lager (4,7%) och Stallhagen III (4,5%) i livsmedelsbutikerna runt om i landskapet. Ytterligare exporteras olika säsongsöl som bl.a. Stallhagen Julbock, Stallhagen Oktoberfestbier och Stallhagen Påskebrygd som även distribuerades till Systembolaget i Sverige under Påsken. Efterfrågan i Sverige var minst sagt brutal och hyllorna blev snabbt tomma. ...