Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dejlig eller dårlig episod IV: Athena IT-Group

I den här serien expanderar jag Redeyes allseende öga till kontinenten - a.k.a. Danmark. Jag har börjat i aktiemarknadens svar på Christiania, First North, och går i klassiskt svenskt manér igenom listan i bokstavsordning och sätter betyget “dejlig” eller “dårlig”, som är min svensk-danska tolkning av “hot or not”. Som bekant får man kyssa många grodor för att hitta en prins, och sökandet går vidare, den här gången med ett IT-konglomerat i miniatyr: Athena IT-Group. ...

Getupdated - Kort rapportkommentar

Getupdateds Q1-rapport har i vart fall till en början mottagits negativt av marknaden. Var rapporten så dålig? Svaret måste bli både ja och nej vid en snabb överblick. Vid en noggrannare genomgång blir svaret ett rungande nej! Omsättningen överraskade positivt genom att Q1, som är det säsongsmässigt svagaste kvartalet, överträffade det säsongsmässigt starkaste kvartalet Q4, även proforma. Omsättningen ökade till 88,3 Mkr jämfört med ca 85 Mkr proforma under Q4 och jämfört med 30,7 Mkr legalt Q1 föregående år. ...

2017-05-30 11:23 · hygg

Redbets omsättning för april

Idag publicerade redbet sin omsättningrapport för april. nedanstående är urklippt från bolagets pressmeddelande. det man kan konstatera är att omsättningen har ökat med hela 5,9 % jämfört med mars. omsättningen på årsbasis uppgår nu till 200 mkr. jag har i min analys utgått från 210 mkr på helåret. som det känns just nu så är detta estimat alldeles för lågt räknat. dagens siffror är extra roliga då vädret har varit bra i april och bolaget kan ändå öka omsättningen så pass mycket. Redbet går från klarhet till klarhet. idag väntar stämman och förhoppningsvis kan ytterligare nyttig information erhållas. ...

Sjöliv väntar

Så var det åter dags att resa iväg till mitt jobb på sjön. Ledigheten denna gång har varit hyfsat lyckosam. Min strategi att fylla portföljen med IT-konsulter har gett bra avkastning men några klavertramp har det givetvis blivit. Eniro är ett. För att sova lugnt på nätterna på sjön så har jag alltså köpt in en hel del IT-konsulter. Addnode och Prevas är mina favoriter och Modul 1 finns med som liten krydda. Att samtliga dessa är uppköpsobjekt vid nuvarande värdering är ju rätt självklart och med tanke på att samtliga räknar med ökad vinst och tillväxt framöver kan de närmaste månaderna bli lyckosamma. I jämförelsesiffran för Q2 så finns ju inte heller påsken med i år så resultatet kommer sannolikt att bli betydligt bättre än fjolåret. ...

Svar till Sigge

Jag tycker mycket om att lasa dina bloggar och laste den senaste 4/5 2008 “Borjar det bli kallt om baken”. Dar du ger en mycket positiv bild av framtiden och du ger radet att alla skall vara beredda att inte sta med byxorna ner om det hastigt skulle vanda i konjunktur och-borsmarknad. Darfor skall det bli intressant att hora om du har synpunkter pa detta 1) Samtliga uppgangar som skett sedan augusti 2007 har skett genom att FED sankt rantan (konstgjord stimulering). 2) FED och Europeiska Centralbanken har injecerat in tusentals miljarder i lan till USA och Europas banker under det senaste halvaret for att halla bankerna igang. 3) Oljepriset var for ett ar sedan 50 dollar per fat, i dag ligger det pa 120 dollar per fat. Det ar over hundra procent uppgang. Skall det inte markas i foretagens vinstprognoser aren fram over. 4) Kvartalsrapporterna har ju hittills varit en katastrof. Ericsson ner till 17 ore per aktie i jamforelse med det dubbla for ett ar sedan. 5) President Bush sa haromdagen att amerikanarna har en svar period framfor sig. 6) FED-chefen sa det samma for en vecka sedan nar han sankte rantan. 7) En av amerikas mest kanda debattorer tror att krisen kommer att halla pa till 2015. 8) Nedgangen 1929 var under aret innan kantat av ideliga rallys, arshogsta, och optimistiska tillrop. ...

Yahoo/Microsoft, Kanske Eniro kan bli en bra affär ändå på sikt?

Lyssna på ett längre inslag idag på P1 angående att yahoo tackade nej till budet från microsoft. Det som var intressant i detta repotage var anledningen till att Microsoft ville köpa yahoo för denna gigantiska summa pengar. Microsoft vill flytta fram sina positoner på nätet och tror mycket på att ha attraktiva webbplatser med stora volymer av besökare. Dom tror att all annonsering i framtiden kommer att ske på nätet och att ha bra positioner där kommer att ge utdelning i framtiden. ...

Dagbok 5 maj

Det fortsätter att småsega i portföljen totalt sett, och den slutade idag på ca -4 % per 2008 (OMXS30 -7 %) för 5:e börsdagen i rad (inkluderat 1 maj då Kanada var öppet). Det klart största innehavet PVE pressades ned något, men under fortsatt mycket låg omsättning. AFA och PLE däremot var något piggare med 4 % resp 8 % uppgång men även där under mycket låg omsättning. Som jag närmast tjatat om måste man ge dessa bolag tid att slå igenom mer med förhoppningsvis goda resultat i prospekteringen, eller försök till densamma i PLEs fall. ...

Borg rapport snart

Om ca 2 dygn smäller det snart för oss Borg fantaster. Då kommer rapporten för Q1 och åter igen börjar spekulationerna om hur det skall gå för företaget. Personligen är jag optimist när det gäller Björn Borg och förväntningarna på bolaget känns lågt ställda för tillfället. Vinberg har meddelat att bolaget har fått igång försäljningen bra på nya marknader som Spanien och England. Lanseringen i USA börjar ta fart och dom befintliga marknaderna som Norden och Holland går fortsatt bra. ...

Bonaventure Enterprises VD intervjuad

Nytillkomna och eventuella andra hugade aktiespekulanter i BVT har fått ytterligare respit att köpa in sig i den möjliga aktieraketen innan borresultaten offentliggörs. Nu tyder information från bolaget och dess IR-avdelning på att resultaten från K9 släpps kring månadsskiftet maj/juni eller ytterligare något senare, förhoppningsvis är väl bäst att tillägga. I den nedan länkade intervjun säger VDn att resultaten ska vara klara under Q2, dvs i juni. Med tanke på den enorma potentialen känns det lätt att rekommendera alla en liten chanspost, eftersom risk/reward verkar extremt gynnsamt, t ex enligt min analys publicerad här på Redeye tidigare, i synnerhet efter nyheten den 1 april (om den inte var något skämt) -se min blogg den dagen om att radioaktivet fanns också på djupet. ...

Gräsligt jobb..

Att klippa min gräsmatta alltså. Tradingen är ett drömjobb. Om man läser runt lite i tidningarna och på bloggen så är tongångarna lite mer positiva nu än för bara några månader sedan. Glömt black monday ? Fler o fler “experter” tycker sig se att Usa:s problem inte är fullt så stora som man tidigare har trott. Världen höll ju på att gå under ett tag..puh.. Recession light, verkar vara ordet för dagen. Maskinorder var mycket bättre än väntat och arbetslösheten bättre än väntat i Usa, och det kanske är så att fågel Fenix sakta men säkert , börjar resa sig ur askan. Huspriserna kan väl ändå inte falla så mycket mer och med en ränta på 2% så börjar nog en och annan amerikan titta sig om efter ett hus att köpa. Unga barnfamiljer t.ex.. Arbetslösheten är ju inte direkt hög jämfört med hur det har sett ut i Europa under dom senaste 20-30 åren. Den har väl legat dubbelt så högt i många av dom stora länderna som Tyskland o Frankrike. ...