Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bluff och analytiker

Nu ar jag saker pa att det nagot bluff med hur kvartalsrapporterna presenteras. Ericsson och Boliden slar ju alla rekord i konstigheter. Nagot sadant har har aldrig setts pa marknaden tidigare. I dag presenterar Boliden sin rapport. Den ar betydligt samre an kvartal tidigare. Vad hander? Boliden gar upp 12 procent. Pa en dalig rapport som tydligen enligt referat i tidningen innehaller tveksam lagerpost. Vad jag jag reagerar pa ar att enda anledningen att rapporten gar upp ar att en sammanstallning av vad anlytiker lamnat lag samre an vad resultatet blev. ...

Kraft i Probi och Pearl

Då kom dom första produkterna från den amerikanska livsmedelsjätten Kraft foods, som omsätter 37 musd per år, med Probis probiotika LP299v . Allt enligt avtalet som skrevs under i april . Man lanserar tre olika muslikakor under namnet Liveactive och det är en rikstäckande lansering. Fler produkter är att vänta, och den andra stora jätten, Nextfood, kommer också ut med nya rikstäckande produkter inom kort. Ruljansen i USA har börjat riktigt bra och det kommer att öka succesivt när dom båda förtagen lanserar nya produkter efter hand. Kina och Indien är också på gång.. ...

NAXS - fortfarande pengar kvar på bordet

Jag ser att någon på EPF fick syn på “pengarna på bordet” i NAXS igår, och beslutade sig för att ta bort 35% av den obefogade substansrabatten. Fortfarande handlas dock fonden med drygt 20% substansrabatt, eller drygt 25% “bonusavkastning” jämfört med dess innehav. För att visa det orimliga i detta kan vi jämföra med ett av de faktiska alternativen: Coeli Private Equity (www.coelipe.se). Det är ett bolag som liksom NAXS har som affärsidé att erbjuda fond-i-fonder inom private equity, främst buyout-inriktade. ...

Done - rapportkommentar.

Dones kvartalsrapport kom idag: Omsättningen för perioden uppgick till 21,3 miljoner kronor (23,7). Resultatet (EBITA) för perioden uppgick till 2,4 miljoner kronor (2,7). Rörelsemarginal (EBITA) om 11 procent (11). Periodens resultat efter skatt uppgick till 0,5 miljoner kronor (1,3). Resultat per aktie uppgick till 0,06 kronor (0,38) före utspädning. Ser man till första raden eller sista raden kan utvecklingen framstå som oroande. Men det är just poängen med Done, marknaden (aka mestadels aktieägare via Avanza) missförstår utvecklingen och ser mer på relativa tal än den absoluta värderingen. ...

Skattefordran..

Några av “mina” bolag , Probi och Sintercast har i sina Q1 rapporter aktiverat s. k - Uppskjuten Skattefordran- (US) i resultaträkningarna. Vad är nu det då ? En US uppstår p.g.a tillfälliga, temporära skillnader, skattemässiga underskottsavdrag, och andra icke uttnyttjade skatteavdrag . Varför gör man på det sättet då ? Jo, bolagen tar fram dom , US, när man bedömer att det är troligt med ett skattepliktigt, läs inkomster, resultat fro.m aktiveringsperioden och framåt. ...

Den absurda värderingen av börshandlade PE-fonder

Igår publicerade jag en analys av NAXS - Nordic Access Buyout Fund, en börshandlad fond-i-fond som investerar i private equity/buyout-fonder typ Apax och Nordic Capital. Slutsatsen är i korthet att bolaget är intressant i sig, men när man dessutom får en substansrabatt på nära 33%, blir det gratispengar. Idag står det i Dagens Industri om fondens största innehav, Nordic Capital VII, som gjort sin första affär. Man köper ut ConvaTec, inom sårvård från Bristol-Myers Squibb för 25 miljarder kr som ett led i BMS renodling. Belåningen är ca 50%, lägre än de hysteriska nivåer som funnits några år i branschen. ...

PPM fondbyte

Personligen är undertecknade av uppfattningen att systemet med PPM där den enskilde individen själv kan placera en del av sitt pensionssystem en utmärkt idé, men nästan som vanligt när det gäller statlig och kommunal verksamhet är det tungrott och mödosamt när något skall ändras. Följande pressmeddelande finns nu på PPM´s hemsida: “Pengarna placeras på ditt konto enligt din senast valda fondfördelning och handeln sätts igång 9 maj. I normalfallet pågår fondhandel sedan 3-5 handelsdagar. Det betyder att fondhandeln för de allra flesta är avslutad den 16 maj. ...

PA Resources i intressanta affärer i Nordsjön

Dagens Industri har ännu en bra och informativ artikel om PAR i morgondagens pappersutgåva. Bl a behandlas att bolaget avser att under år 2009 genomföra den enligt VD “mest spektakulära” borrningen på en dansk licens de nu äger till 64 %, vilken visat seismik i paritet med ett känt oljefält där det hittades ca 500 M fat, dvs flera gånger mer än PARs nuvarande reserver. PAR ämnar överlåta andelar av denna och andra licenser i Nordsjön till partners som får finansiera borrningarna. ...

Starbreeze lyfter

För någon vecka sedan så menade jag att Starbreeze i mitt tycke skulle uppvärderas. Sedan dess har aktien gått upp från 0,27 till dagens stängningskurs på 0,32. En rätt bra uppgång. Det är även intressant och se lite på mäklarstatistiken vad gäller Star. Idag var SWB inne och köpte närmare 800 000 aktier. Det är möjligt vi får se någon uppflaggning i Star om detta fortsätter. Tror inte det är någon vanlig swing- eller daytrader som handlar detta via SWB. ...

Tanganyika ångar vidare...

Har plöjt igenom en lunta från Tanganyikas annual meeting anno 2008. Verksamheten “ångar på” på enligt plan eller t.o.m bättre än plan… 3+3 riggar jobbar och man borrar en del nya prospekteringsbrunnar också som ligger strax utanför dom kända reservområdena. Det ser lovande ut och vi kan nog förvänta oss ytterligare reserver i år. Oljeproduktionen ökar med c:a 800-1200 fat/dag och månad i nuvarande takt och bolaget prognostiserar att man kommer att landa på det övre intervallet om 20-27.000 fat/dag i slutet av 2008 . Mitt estimat låg på c:a 22.000 fat/dag vid årsskiftet 2008. Det kommer att finnas anledning att skruva upp prognoserna rejält vad gäller produktion och vinst för helåret och även framöver, men first things first… ...