Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagbok 8 maj

Så här långt i år är det endast PAR som stigit av de aktier jag haft sedan årsskiftet. De är upp med fina 26 % på svag börs, efter ren omvärdering i kombination med stigande oljepriser. Eftersom de varit ett av de två största innehaven har de i någon mån “räddat” portföljen så här långt. De största besvikelserna är PVE och BVT som är ned 20 % resp 28 %, även om PVE bör gå bra de kommande kvartalen om de fortsätter på samma fundamentala (läs bruttomarginal) väg som under Q1. Den märligt höga risk/reward (dvs låga värdering) som varit i BVT kommer tydligen bestå ända tills borresultaten kommer, eftersom inte ens dagens “case-stärkande” nyheter kunde lyfta kursen. Den mycket tunna aktiehandeln innebär dock att kursen nu inte säger så mycket annat än att avvaktan råder… ...

Borg: Tacka Holland för den rapporten.

Efter att ha analyserat försäljningsiffrorna från Borg så är det bara att inse. Det är Holland som gör jobbet. Utan den fortsatt starka tillväxten där skulle tillväxten gå mot noll. Den totala varumärkesförsäljningen (försäljningen av Borg-prylar i butik), vilken inte skall blandas ihop med nettoomsättningen, ökade från 513 till 689 MKr. En ökning med 34%, vilket i mina ögon är fantastiskt bra, och visar att det rullar på i bra takt. Att nettoomsättningen “bara” ökar med 17% beror ju på att Björn Borg inte äger “hela värdekedjan” utanför Sverige. Ökade kostnader för de nya satsningarna samt utspädning drar ner vinsttillväxten av VPA till (för Borg) låga 12%. ...

2017-05-30 11:23 · henk

Många nya kunder kan leda till framgångsrik sommar!

Alla här inne vet att skaffa nya kunder är ett bra sätt att öka sin omsätting. De flesta vet säkert att Betssons aktiva kunder ökade med 43 % Q1 jämfört med kvartalet innan. Nu är de 153000 st. Men hur kommer det sig att det ökade så mycket och vad kommer det att betyda framöver? Att jämföra olika kvartals omsättningar och resultat är alltid nyttigt men om man vill “se in i framtiden” tror jag att jämföra antalet kunder kan vara bättre. Med tanke på att de aktiva kunderna ökade UNDER första kvartalet så han många av de 46 000 kunderna (153 000 - (153 000 / 1.43)) inte spelade mer än en till två månader. Detta kommer förmodligen visa sig i kommande kvartal, framför allt i Q2. ...

Förväntningar på Swedol.

Efter min rek. på Swedol för drygt 6 månader sedan har aktien backat 20%. Inte så lyckat med andra ord. Bara att ställa sig i skamvrån, och om det är någon tröst för någon så sitter jag kvar i aktien och räknar med en comeback. Vinsten ifjol steg med hyggliga 33% och min prognos för 2009 är att vinsttillväxten blir något liknande. Detta innebär en vinst strax under 3 kronor vilket ger ett p/e-tal på ca. 13. Ett mycket aptitligt p/e-tal jämfört med när aktien stod i 50 kr och p/e-talet var över 20. ...

2017-05-30 11:23 · henk

Heart of Brands rapport

Idag kom rapporten från HoB och en del frågetecken blev besvarade och en del kvarstår obesvarande. Försäljningen för POUR Q1 var 3,4 miljoner. Vi får hoppas att Q1 brukar vara ett dårligt kvartal för bolaget om inte omsättningen skall minska. Enligt rapporten så har antalet grundorders ökat med 5% sedan 2007. En motsvarande ökning på helåret skulle medföra en omsättning kring 18 miljoner för 2008 vilket är i underkant av vad mina analys på 20 miljoner är. ...

Swedols årsredovisning + tankar om rapporten imorgon

Kollade igenom swedols årsredovisning som kom idag på posten. Har varit lite tveksam till bolaget p.g.a. bolaets relativt höga p/e-tal men nu ser jag återigen vilken hög kvalitet företaget har. Bolaget handlas nu till p/e 18 på 2007 års resultat vilket är högt men de har många år kvar av fin tillväxt i Sverige. Bolaget är mkt välskött och årsredovisningen känns som den tar upp både positiva och negativa saker som kan hända. ...

Phonera - Rapportkommentar

Phonera kom idag med sin rapport för första kvartalet, och det var blandande reslutat som VD Henric Wiklund presenterade. Omsättningen hamnade strax under mina estimat på 100 miljoner (94,6), och rörelsemarginalen vart klart sämre än mina förhoppningar på 7,5-8,5% (6,5%). Glädjeämnet var telefoni som visade en EBIT-marginal på ca 17% vilket är anmärkningsvärt högt, men detta tyngdes av fortsatta struktureringskostnader i Manages Sevices som dock visar upp en mycket stark tillväxt. Enligt VD så tror man dock att marginalen inom MS kommer att stärkas löpande under 2008, och det är ju faktiskt i MS man hoppas på de riktigt fina marginalerna (mål om bruttomarginal på 70%) längre fram. Han skriver om MS: ...

En helt vanlig dag

Har börsen vänt ? Ingen vet. Fortfarande finns många mörka moln på himlen men kanske har man nu börjat se slutet på allt elände. För egen del så har en stor del av portföljen försvunnit, eller närmare 20% sedan årsskiftet. Dålig timing och affärer som jag inte ens läst på om har gjort att värdet urholkats en aning. Dock så måste ju allt jämföras och med tanke på två tidigare år med nästan tresiffrig avkastning så får man vara nöjd. ...

BVT - borrningsnyheter från K9 idag

BVT har borrat 25 hål (av 38) och sammanlagt 4229 meter av planerade 10 000 meter med djup på 150 meter på K9 i denna omgång. I längdriktningen täcks tydligen 2 km av 7 km, vilket är en betydande del av urankorridoren. Kärninnehållet i dagens news release : “Surface radioactive zones show continuity with depth, from surface to 125 m vertical depth, with spiky radioactive zones that can be correlated with uranium-bearing radiometric highs recorded in up-dip surface outcrops, thus adding to the three-dimensional picture of the K9 Uranium Corridor. Even though radioactivity can be derived from uranium, thorium, potassium and rare earth elements in any combination, surface samples from 2007 taken to 0.5 m depth have demonstrated the presence of higher levels of uranium with radioactive signatures similar to those observed in drill core and during down hole scintillometer surveying.” ...

Spännande för IFS i framtiden

Solen skiner över Stockholm för fullt. Molnstackarna börjar skingras småningom. Det blir varmare väder till helgen. Vi ser fram emot helgen för att njuta mycket av sol och värme. Hittade en kort analys från Börsveckan. Börsveckan skrev: IFS har kommit med två rätt bleka rapporter i rad nu, samtidigt som nya och mer ambitiösa mål lanserats. I stort sett kvarstår dock Börsveckans argument för att köpa aktien eftersom bolaget har en förbättringspotential i verksamheten som värderingen inte tar höjd för. Börsveckan behåller således köp men medger att det är mer den låga värderingen än bolagets kvaliteter som övertygar, och tillägger att det kanske vore det bästa om IFS köptes upp av en större aktör. ...