Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Analytiker har ofta fel (Boliden)

De flesta analytiker brukar få smäll på näsan angående estimat av EPS. Man har tappat förtroende för de flesta analytiker på Wall Street efter kvartalsrapporter från banker tror jag. Samma problem här hemma. Igår betalade man 78kr per aktie idag säljer man till 69kr per aktien efter en utdeling på 4. Men aktien föll med 8.75kr vad är det här? Ingen ny information. Men varför föll aktien så mycket? Jag pratar om Boliden. SEB, HSB har sålt medan Goldman sachs och Lehman Brothers har tankat. Vi får se vem har rätt. Jag har lärt mig en sak: den som sitter på bankens kontor och gör analyser på bolag är inte bättre än dig. därför var stolt över dig själv. ...

På tal om analytiker....

Diskussionen om analytiker och kvaliten på deras analyser är ett intressant ämne där nu Urban och Staffan bloggat. Vi ska väl komma ihåg att analytiker bara är människor av kött och blod precis som vi amatörer… I samband med en företagspresentaion på Penser för ett tag sedan hade jag förmånen vid efterföljande middagen att diskutera med några av “denna art”. Jag kastade fram påståendet att vi amatörer tidigare hade ett klart informationsunderläge gentemot proffsanalytikerna men att detta är borta nu i och med internet och det ökade informationsflödet. Analytikerna höll inte med mig utan sa att: “Ni amatörer har ofta ett överläge nu för ni kan koncentrera er på ett fåtal favoritbolag som sedan följs i detalj. Vi analytikerna får ofta tilldelat ett antal bolag av våra arbetsigvare som vi sedan ska analysera”. Kontentan av detta måste vara att inte ta dessa analytikers analyser för hårt utan bara som en del i beslutunderlaget. Den egna undersökningen via internet, företagsbesök och andra informationmöjligheter är trots allt det viktigaste underlaget för placeringsbeslutet. Jag tvivlar på att dessa analytiker har ett bättre utfall på sina vinstprognoser än vi amatörer och dessutom tar ju dessa analytiker ofta betalt för sina tjänster ja ok de måste ju leva också försås….;-) Warren Buffet lär ha sagt: “Wall Street is the only place that people ride to in a Rolls Royce to get advice from those who take the subway”. ..;-) ...

PV Enterprise - kommentar till kursutvecklingen sedan inköpet

När jag började köpa in mig i PVE på ca 66 kr i slutet av 2007, räknade jag med att vinstmarginalen uthålligt skulle kunna bli omkring 8-10 %, vilket var rimligt med den information som fanns då. Kursen svängde en hel del därefter mellan ungefär 56 och 70 kr, och låg nära den övre gränsen i början på februari när den oväntade vinstvarningen för Q4 2007 kom. Oväntad för att prognosen var några kvartalsrapporter gammal och borde varit överspelad, och dessutom mindre intressant eftersom bolagets (initialt kostsamma) expansionsplaner accentuerades efter flera nya stororder. Jag räknade f ö själv innan med att Q4 troligen skulle ge en viss förlust. ...

Dagens bloggfavorit...

Så enkelt är det att bli det dagens blogg. Skämt åsido, för vi känner väl alla igen oss när en analys blir “bulls eye” eller går rätt ner i källaren. Klang o jubelföreställning alt tandagnisslan. Det handlar ju om kvalificerade antaganden/gissningar och det är väldigt många parametrar som ska slå in för att det ska bli rätt. Det viktiga för en hemmasnickare som jag själv, är ju att det blir mera rätt än fel. Numera ligger träffprocenten betydligt högre än vad fallet var för 10-15 år sedan. Hormonbalansen i hjärnan är numera mera välbalanserad och under kontroll … Testosteronet i alla fall… ...

Hur fel får analytiker ha?

Det är ovansteånde fråga jag vill besvara i den här bloggen. Svaret är: hur fel som helst. Återkommer till det senare. Upprinnelsen är den blogg som Staffan Kjellin skrev igår. Han belyser en rad intressanta frågor i bloggen kring vad ”marknadens” förväntningar verkligen är för något. Jag tänkte försöka mig på att ge lite svar svar: 1, Vilka är analytikerna som lämnar förhandsprognos? Svar: Normalt handlar det 5-15 analytiker på banker och fondkommissionärer som lämnar in sina prognoser i förväg till sammanställningsföretaget SME Direkt (en verksamhetsgren inom Nyhetsbyrån Direkt). 2, Hur väljs de (analytikerna) ut? Svar: Det gör de inte i praktiken. Om analysfirman, banken anses tillräckligt seriös så får den vara med. Men det är klart, banken vill nog inte släppa iväg prognoser från en nyanställd junioranalytiker som kom direkt från universitetet. 3, Har allmänheten möjlighet att få ta del av estimaten i sin helhet? Svar: Normalt nej. Inte kostnadsfritt i alla fall. Hos vissa nätmäklare får du dock tillgång till en del av tjänsten om du är inloggad kund. Den fullskaliga tjänsten kan du köpa via terminallösningar eller också över nätet. Så gott som samtliga professionella aktörer köper dock in tjänsten via SIX, Reuters eller andra återförsäljare. 4, Äger analytikerna aktier i de bolag som de skickar in offentliga prognoser på? Olika analysfirmor har olika regler. Vissa analytiker får inte äga aktier i de bolag de följer, andra får det. Så gott som alla följer Fondhandlarföreningens riktlinjer där enmånadsregeln gäller, dvs man får inte köpa en aktie och sälja den med vinst inom loppet av en månad. Sälja med förlust går dock bra. 5, Gör de optionsaffärer i eget eller annans namn? Samma regel (se ovan) gäller för optioner som för aktier, i eget eller annans namn. Vad som förekommer i praktiken är kanske en annan femma. På senare år är det dock min uppfattning att finansmarknaden skärpt till sig rejält vad gäller etiken. Normalt finns det klausuler i anställningsavtalet som säger att brott mot dessa regler ligger till grund för uppsägning. Här på Redeye måste alla anställdas aktieaffärer anmälas till arbetsgivaren – en självklarhet. 6, Har de insider-status hos OMS Stockholmsbörsen? Nej. En analytiker får per definition inte vara insider. Skulle analytikern av misstag bli insider, dvs komma över information kring bolaget av väsentlig betydelse som inte är allmänt känt, blir analytikern förbjuden att agera rådgivare i aktien. Brott mot insiderlagen kan ge fängelse. 7, När började det här systemet att ett kvartalsresultat inte längre skall jämföras med tidigare kvartal utan med ett estimat? Svar: Det började för cirka tre år sedan. Detta eftersom nyhetsbyråerna ansåg det mer relevant att snabbt ge marknaden resultat-utfallet i förhållande till förväntningarna. Helt rätt enligt min mening. 8, Är det journalister som ingår i analytiker-gruppen. Blandas dessa med bankanlytiker? Svar: Nej. Inga journalister ingår i SME-sammanställningarna. Slutligen åter till frågan ”hur fel en analytiker kan ha”. En analytiker bör jämföras med en meteorolog. En meteorolog kan ha hur fel som helst gällande morgondagens väder. Har han eller hon fel tillräckligt många gånger så slutar man att lyssna på just den metrologen, TV-kanalen eller vad det nu kan vara. Det är samma sak med en analytiker. Jobbet som analytiker handlar om att lägga pussel – att samla in så mycket information kring bolaget som det går (utan att bli insider) och därefter försöka förutse händelseutvecklingen i bolaget. Svårare än så är det inte. Men för oss som försöker varje dag kan jag ärligt säga att det är väldigt svårt. Lyssna gärna på en analytiker för att bilda dig en uppfattning och lägg därefter ditt eget pussel. Det är ditt eget investeringsbeslut. ...

Boliden is very hot!

mycket mycket låg värdering i aktien kommer att skapa en incitament för stora aktörer att ta över bolaget. Rapporten var mycket starkare än väntat och den avsljöar en hel del om framtida utsikter. snart nedgången i basmetaller når botten enligt många bedömare. Därefter vänder priserna uppåt. Jag tror inte att dollarn försvager ytterligare, den blir dyrare framöver pgv inflationsrisken i USA. Fed sänker inte räntan vid nästa mötet. En starkare dollar talar gott för boliden. ...

PAR - produktionsrapporten för april

Marknaden(s kortsiktigaste) reagerade något negativt på denna rapport. Den hade tydligen förväntat sig något högre produktion. Det är främst återställandet av Didonproduktionen som återstår för att höja produktionen så att årsprognosen på mellan 16 och 21 000 fat/dag ska kunna infrias. Utfallet blir högst sannolikt i den lägre delen av intervallet. Merparten gick till lokal försäljning denna gång, men det erhållna snittpriset 99 USD/fat duger hyggligt ändå med det i åtanke… ...

Putte Kock tippar

Under flera artioenden satt forbollslegandaren Putte Kock i TV och gissade om lordagens tips. Manga kommer ihag nar han en gang fick 13 fel (!) pa tipset. Det blev en liten cermoni med datidens populare nyhetsankare Olle Bjorklund. (Jag ar medveten om att majoriteten av Redeyes lasare ar unga och inte har en aning om vad jag skriver om nu). I varje fall fick Putte Kock en blomma av Olle Bjorklund i rutan. Det ansags namligen att det var lika svart och kanske svarare att fa 13 fel pa tipset an att fa lika manga ratt. Ingen vet nagot om framtiden. Putte Kock kunde aldrig fa till det med matcherna. Men det var underhallande och stimulerande. Det ar val samma med spekulation i press, TV och web om var kursen skall ta vagen. Ingen vet. Sedan kan man ha mer eller mindre valgrundande gissningar, mer eller mindre talang. Jag tycker om nar Sigge Portfolj gar till angrepp mot min negativa syn pa borsens framtid. Det far mig att fundera och leta argument. Jag har i en kommentar tidigare till Sigge Portfolj (bloggen ”Bluff och analytiker”) skrivit att just nu sa ar det 23 procent av pengarna pa XACT som ar satta pa bull och hela 77 som ar satta pa bear. Har tror majoriteten pa en ”harlig” nedgang. Det ar mycket pengar satsade. Men pa Redeye ar alla optimister. Snart vet vi hur det gick. Nagra kommer att forlora pengar och andra att vinna. Men nu vassar jag argumenten med anteckningar fran april manad: 1 april Handelsbankens analytiker Mats Kindwall sager i TV: Svar ekonomisk kris kommer 8 april SEB-chefen Annika Falkengren (tidigare mycket optimistisk) sager ”Det blir varre”. 14 april Politiker pa G 7-mote i New York varnar for svalt och hogre matpriser i varden. 16 april Premiarminister Gordon Brown aker till USA och vill tvinga USA:s banker att offentligen redovisa sina kreditforluster 17 april HQ-bank. Forsta kvartalet daligt. 23 april Kritiskt for New Wave med stor kritik mot for hogt varderat varulager 25 april Ericssons kvartalsrapport som i alla fall jag bedomer som mycket dalig 29 april SCA, Sandvik och SAS med daliga kvartalsrapporter ...

Intellect gets a wing on the Web

Jon Jonsson kommer att bli ny mäklarchef på Carnegie och blir därmed den som efterträder Eggert Mörling, om Silly förstått saker och ting rätt. Jonsson har tidigare arbetat på Goldman Sachs. Ovanstaende klipp ar fran Affarsvarldens internetsida. Jag har tidigare inte vetat vem Jon Jonsson var. Men av doma av kommentarerna pa finansblogg.com sa ar det han som statt bakom denna underbara blogg-sida. Det har varit stimulerande och underbart att kunna lasa inlaggen och kommentarna pa denna initierade websida. ...

Svar till baissaren Staffan

Intressant att Redeye igen anser att Staffan Kjellins blogg är dagens bloggfavorit. Staffan negativa syn på marknaden kanske överenstämmer med redaktörens…;-) Staffan är en duktig skribent och har ju givetvis rätt att ha sin åsikt och det är ju olika åsikter som gör en marknad. Men jag kan inte låta bli att kommentera med att: Javisst är det jobbigt Staffan när marknaden inte går som man trott och det börjar dra lite kallt om baken….;-) Marknaden har ju alltid fel när den inte går som man tror eller…;-) Förlåt Staffan men jag tycker att du börjar bli riktigt underhållande med dina baissningar med olika ingångar. Själv har jag sedan länge gett upp att försöka spå de kortsiktiga svängningarna och ligger långsiktigt precis som min “kompis” Lynch… Lynch poäng är att det är svårt att pricka börsen rörelser som styrs av så mycket olika saker. Det är nog svårt köpa bra bolag. Han visar i exempel att det är bättre att ligga fullinvesterad över tid än att leka makroexpert hoppa ur och in. Det kan räcka med att stå med byxorna nere en gång och missa en uppgångsfas så blir utfallet mycket sämre och vem kan pricka upp och nedgångar varje gång utan tur? Ja alla sk experter som uttalar sig efterhand förstås glömde det…;-) Var och en gör som den vill och känner för men jag följer min Lynch…;-) ...