Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bure - goda nyheter från Academedia

Academedia, som Bure äger till ca 40%, rapporterar idag starka siffror och höjer prognosen för helåret till en omsättning som “klart kommer överstiga” MSEK 600 och ett rörelseresultat som har “goda förutsättningar” att överträffa MSEK 65-75. Det beror på stark tillväxt i gymnasieskoleverksamheten, där antalet elever förväntas växa med runt 30% per år både 2008 och 2009. Att Academedia, eller för den delen Bures restverksamhet, fortsätter värderas under omsättningen är sett helt isolerat fullständigt felaktigt. Friskoleverksamheten är konjunkturoberoende och binder inte mycket kapital och Academedia visar att man kan prestera stark organisk tillväxt och mycket bra marginaler samtidigt. ...

Dejlig eller dårlig, episod VI: DanVentures

I den här serien expanderar jag Redeyes allseende öga till kontinenten - a.k.a. Danmark. Jag har börjat i aktiemarknadens svar på Christiania, First North, och går i klassiskt svenskt manér igenom listan i bokstavsordning och sätter betyget “dejlig” eller “dårlig”, som är min svensk-danska tolkning av “hot or not”. Efter inte mindre än fem “dårlig” i rad kan man ju undra om det är fel på First North, eller om jag bara är en “dumme svenske”. Tyvärr gör inte nästa aktie på listan saken bättre: DanVentures. ...

Fel om solcellsbolag i DIs pappersupplaga 13 maj

Det berättas om tidigare krisdrabbade Conergy, som uppges ha vänt till en rörelsevinst på 320 Mkr under Q1 2008 på en omsättning av 1.9 Mdr kr. Pga mycket stora lån och därmed räntekostnader uppges de ändå gått med förlust på nära 400 Mkr. DI har dock missuppfattat rapporten. Det är bruttovinsten som blev 320 Mkr, motsvarande en bruttomarginal på knappt 16 %. Den ligger f ö i paritet med PVEs. ...

Nya tag i Sigges portfölj...

2004 fram till hösten 2007 var en fantastiskt tid när det bara stämde hela vägen. En tid som man väl aldrig får uppleva igen. Först Unibet och sedan över till Borg därefter till Betsson och Odd M. bara vinnare hela vägen. Det sista halvåret har det varit tyngre och man har kommit tillbaka till verkligheten och fått “slita” för att klara index. Man brukar säga att man inte kan leva på gamla lagrar men i detta fall så kan jag det…;-) Nu är det dock nya tag som gäller och jag har rumsterat om lite i portföljen: ...

Rayclinic - tråkig men köpvärd

Medans börsen senaste månaden har gått upp med närmare 5% har Rayclinic klivit nedåt med nästan 10%. Tyvärr har en nyhetstorka inträffat i bolaget och en allerede tråkig aktie med låg omsättning mår inte riktig bra av att omsättningen minskar ytterligare. En genomsnittlig omsättning/dag på knappa 80000 SEK senaste månaden är inte direkt en lysande facit. För oss långsiktiga Rayclinicägare anser jag att ett perfekt köpläge nu uppstår i bolaget. Bolaget kan med dagens utrustning och en hyfsad beläggning nå en omsättning kring 50 mijloner med höga bruttomarginaler. Bolaget värderas idag till enbart ca 80 miljoner vilket är lågt med hänsyn till förväntat vinst när verksamheten är fullt utbyggt i Knivsta. ...

Sengångaren Artimplant

Jag måste erkänna att jag är rätt försiktig till nya teknologier. Det brukar således dröja ett tag innan jag övertygar mig själv att jag behöver den oftast så revolutionerande produkten. Med ett stort intresse för börsen och samtidigt ett arbete som sjöman samt lite bloggabstinens har jag nu dock tagit mitt förnuft till fånga och investerat i ett 3G-abonnemang. Och givetvis känns upplevelsen euforisk även fastän surfandet av kostnadsskäl är begränsat till min vistelse i Finland. ...

löparn - the true story del 1

Bakgrund Jag började med aktiehandel med några enstaka små köp ca 1982-1983 och första aktieinnehavet blev Fortia (senare Pharmacia). Det var efter att ha läst SvDs börskrönikor i något år eller så, och jag planerade redan då att försöka leva på aktier i stället för arbete, näringsverksamhet eller dylikt “slit och släp”, eftersom livsstilen som löpare hade passat mig mycket bra i flera år. I det läget hade jag redan börjat sälja av den finaste och största privatperson-ägda svenska Kalle Anka-samlingen och gjorde så i flera år till. Planen var att det kapitalet bl a skulle användas för successiva aktieköp. Mitt “koncept” blev länge som tänkt dvs att jag på morgnarna bekvämt i sängen läste SvD:s näringslivssidor och Dagens Industri, ofta de flesta artiklar eller nästan alla, och därefter kl 10, då börsen öppnade, fattade beslut om dagens eventuella köp eller sälj på ofta enkel fundamental grund och ringde in ordern eller orderna till SEB. Placeringarna blev ofta rätt kortsiktiga och många. SEB tjänade nog en hel del på courtaget och deklarationssidorna blev många. Sedan var dagen fri för bl a huvudsysslan löpträning. Jag började även stundtals läsa Affärsvärlden, Veckans Affärer, Börsveckan och Aktiespararen och oftast lyssna på börsnoteringarna som kom rätt sent på dagen då, dessbättre. Dessutom lyssnade jag ofta på Ekonomiska klubben i P1 där jag bl a gillade Leif Vindevågs oftast glasklara logiska resonemang. På slutet av 1980-talet skaffade jag Videotex där man kunde få färska aktiekurser, nyheter m m via telenätet. Senare kom även Text-TV som en enkel informationskälla. ...

So is it all over?

Det ar en fraga som alla investerare brottas med nu. Jag ar den forsta att saga NEJ, NEJ, NEJ. Financial Times av mig uppskattade kronikor Gillian Tett ar lika forvanad som jag over optimismen. Six weeks ago the financial system was beset with gloom as it reeled from the credit turmoil. But now the sun is shinning - equities are rallying, credit speads have tightened and investors are gobbling up new bonds. ...

Deja vu ..

Läser att våra miljöteknikbolag (cleantech) har minskat sina vinster mellan 2006 och 2007 med 232 miljoner . Dom få bolag som nu gör vinst. Man får en känsla av att man har sett o hört detta för inte så länge sedan. Lite Deja vu över det hela. År 2000 var det våra IT bolag som gjorde en liknande resa ner i den mörkaste av alla avgrunder. Ni har väl inte glömt Icon medialab, Framtidsfabriken m.fl …. Det skulle byggas omsättning och förvärven haglade med hjälp av nyemissioner, och vinsterna som började efterfrågas, ja dom skulle komma senare. Mycket senare…… ...

Dejlig eller dårlig - episod V: Danfold

I den här serien expanderar jag Redeyes allseende öga till kontinenten - a.k.a. Danmark. Jag har börjat i aktiemarknadens svar på Christiania, First North, och går i klassiskt svenskt manér igenom listan i bokstavsordning och sätter betyget “dejlig” eller “dårlig”, som är min svensk-danska tolkning av “hot or not”. Även om resultaten hittills varit nedslående, söker jag vidare efter pärlor bland vrak och minor, och hamnar hos bolaget med börsens mest nischade affärsidé - lådtillverkaren Danfold. ...