Bakgrund
Jag började med aktiehandel med några enstaka små köp ca 1982-1983 och första aktieinnehavet blev Fortia (senare Pharmacia). Det var efter att ha läst SvDs börskrönikor i något år eller så, och jag planerade redan då att försöka leva på aktier i stället för arbete, näringsverksamhet eller dylikt “slit och släp”, eftersom livsstilen som löpare hade passat mig mycket bra i flera år.
I det läget hade jag redan börjat sälja av den finaste och största privatperson-ägda svenska Kalle Anka-samlingen och gjorde så i flera år till. Planen var att det kapitalet bl a skulle användas för successiva aktieköp. Mitt “koncept” blev länge som tänkt dvs att jag på morgnarna bekvämt i sängen läste SvD:s näringslivssidor och Dagens Industri, ofta de flesta artiklar eller nästan alla, och därefter kl 10, då börsen öppnade, fattade beslut om dagens eventuella köp eller sälj på ofta enkel fundamental grund och ringde in ordern eller orderna till SEB. Placeringarna blev ofta rätt kortsiktiga och många. SEB tjänade nog en hel del på courtaget och deklarationssidorna blev många. Sedan var dagen fri för bl a huvudsysslan löpträning. Jag började även stundtals läsa Affärsvärlden, Veckans Affärer, Börsveckan och Aktiespararen och oftast lyssna på börsnoteringarna som kom rätt sent på dagen då, dessbättre. Dessutom lyssnade jag ofta på Ekonomiska klubben i P1 där jag bl a gillade Leif Vindevågs oftast glasklara logiska resonemang. På slutet av 1980-talet skaffade jag Videotex där man kunde få färska aktiekurser, nyheter m m via telenätet. Senare kom även Text-TV som en enkel informationskälla.
...