Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagbok 14 maj

PARs fortsatta uppgång och PVEs hyfsade återhämtning senaste dagarna (efter den obegripligt stora nedrekylen efter de goda nyheterna i slutet av april) har starkt bidragit till att portföljindexet segat sig upp till den högsta nivån sedan 14 mars, och nu tangerar nivån från i slutet av april. PAR har stigit över 30 % i år, och PVE har stigit över 20 % sedan rapporten 22 april - så hoppet finns kvar :-) . Det finns f ö fortfarande chans att klara mitt årliga portföljavkastningskrav på minst 20 %, men då krävs att PVE lyfter ordentligt i år och/eller att t ex BVT blir en succé. ...

Redaktionen MÅSTE agera.

Hör idag att en skribent på redeye åter igen har kopierat hela stycken och texter och gjort detta till sin egen text. Efter vad jag förstår så har detta hänt vid ett flertal tillfällen och upprepas till trots för påpekanden från dels andra bloggare dels påpekanden även från redaktionen. Personligen tycker jag detta är helt sanslöst att berörd skribent får fortsätta här om detta är sanning. Undertecknad kommer sluta på redeye om inte redaktionen går till botten med detta och stänger ute denna bloggare om detta är sanning. Jag hoppas jag inte blir ensam om så är fallet. ...

löparn - the true story del 3

“Dagshandlarnas okrönte konung” - men visst var det lätt att bli fartblind år 2000… 1999 hade börsens generalindex lyft med hela 67 % mycket tack vare Ericssons kraftiga uppgång. Dessförinnan var det 1983 generalindex lyfte ännu mer. Telekom- och IT-aktier steg sammantaget över 100 % 1999 . Så det var lätt att bli rik då, dvs sett i backspegeln om man ägt sådana aktier. Men förmodligen var det inte riktigt lika lätt att efter fundamental analys välja ut ett 10-tal aktier vilka långsiktigt borde stiga kraftigt, och som tillsammans, iofs med många omviktningar, resulterade i en årsavkastning på t ex 502 %, dock kraftigt över även min egen förväntan förstås. ...

Starbreeze upp 6%

Starbreeze verkar fortsätta sin resa mot nordliga breddgrader. Upp 6% idag till 0,35 kronor. Det roliga med dagens uppgång var även att omsättningen var över 3 miljoner aktier samt att stängningen var på dagshögsta. Fler spekulationer kring bolaget börjar även florera på olika aktiesidor vilket bidrar till ett ökat intresse. Vilket är spelet för EA games, hur går egentligen försäljningen av Darkness? Kommer spelet att ge Starbreeze royalties och hur mycket. ...

När och hur tänker redaktionen agera...

…i fallen med bloggar och inlägg som är rena plagiat och kopior från andras artiklar ? Senast i dag kom ytterligare ett flagrant och allvarligt misstag från aktuell skribent. Vi är många som undrar och undrar dessutom varför ni inte reagerar och agerar mer kraftfullt än att bara ta bort bloggarna/inläggen ? Känns ju knappast seriöst och motiverat längre och forumet tappar all sin respekt och status… …för att inte tala om vad berörda skribenter tiill de plankade artiklarna känner. ...

Redbets VD

Från intervju på dagens DI.se med Redbets VD med anledning av dagens avtal: “Det är väldigt svårt att prognosticera exakt vad det kommer att betyda för oss, men som affär är det oomtvistligt. Jag är övertygad om att det här kommer att vara extremt positivt för Redbet både vad gäller omsättning och vinst.” Vi har arbetat med den här affären i ett år och Goal Ventures ambition har hela tiden varit att kunna erbjuda spel under mästerskapet. Samtidigt är tjänsten inledningsvis begränsad och min bedömning är att vi bara har gått ut med 40 till 50 procent av vad affären kommer att omfatta i sin helhet" “Nu har vi gått från att vara en liten till en medelstor aktör och hade senast en marginal på 19 procent, en nivå som jag tror går att hålla.” ...

Uniflex - minskar på kassan, ökar på vinsten

Årets stämma gav styrelsen i Uniflex mandat för återköp av egna aktier, upp till 10% av det totala antalet aktier (3,69 miljoner). Styrelsen vilade inte på hanen utan har nu i två omgångar handlat 150.000 aktier per tillfälle. Totalt alltså 300.000 aktier till ett värde av c.a. 32,6 miljoner kronor. Detta innebär troligen att inga nya återköp är planerade i år, samt att de likvida medlen minskat till 20 miljoner. Det senare rimmar bra med bolagets nya finansiella mål om en soliditet över 15%. Tidigare 30-50%. Orsaken till det förändrade målet är att man funnit en bra affärsmodell för organisk tillväxt, och kan därför växla ut vinsten till aktieägarna istället för att köpa tillväxt. ...

2017-05-30 11:24 · henk

BVT - efter nyheten 8 maj : hur ska man NU tolka de stundande borresultaten på K9 ?

Den frågan bör aktieägaren åter ställa sig. 8 maj hade Bonaventure borrat klart 25 hål som täckte in 2 km av den 7 km långa urankorridoren. Därför kommer dessa resultat ihop kunna ge en betydligt större indikation på uranmängden på K9 än tidigare förväntat , då jag räknade med att utfallet av färre borrhåll skulle presenteras i början. Det är iofs möjligt att de släpper resultaten även av dessa första 25 hål successivt i stället för i ett enda pressmeddelande. ...

PA Resources - nyhet från Ekvatorial-Guinea

“PA RESOURCES: BORRNING AV AVGRÄNSNINGSBRUNN SLUTFÖRD I EKVATORIAL GUINEA 12:24 Borrningen av avgränsningsbrunnen I-5 på Benita-strukturen i Block I i Ekvatorial Guinea har slutförts. Brunnen har fastställt oljans nettozon till 13 meter och definierat läget för olja-vatten kontakten. Olje- och gaskoncernen PA Resources har 6 procents ägarandel i licensen. Operatören Noble Energy har slutfört borrningen av avgränsningsbrunnen I-5 på Benita-strukturen på Block I i Ekvatorial Guinea. Brunnen utformades för att fastställa reservoarens utbredning på djupet samt ge en möjlighet att flödestesta oljezonen. Syftet med brunnen var att värdera omfattningen av olje- och gasfynden som tidigare har gjorts i brunnarna I-1 och I-2 på Benita-strukturen. ...

What I learned at Yale

Yale är för de flesta svenskar mest känt som ett av USAs topp-universitet, en del av s.k. Ivy League. Kända alumni är bl.a. flera nobelpristagare, Pulitzer-pristagare och amerikanska presidenter och presidentkandidater, däribland Bill och Hillary Clinton, George Bush senior och junior (kanske inte derast stoltaste ögonblick). Men för oss som är intresserade av aktier och finans, finns det faktiskt en minst lika framgångsrik institution med namnet Yale - Yale Endowment. Och från Yale Endowment kan man faktiskt lära sig en hel del, utan att ha gått på Yale. ...