Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Förlåt

Dels vill jag be om förlåt för att jag just nu har 3 st bloggar på framsidan här, men mest vill jag be om förlåt till alla som lyssnade p åmig när jag rekade Epicept på grunnlag av bland annat Ceplene. Aktien rasar just nu i USA med över 25%. Det verkar även som Epicept just nu är ett korthus på väg att rasa. Kassan tar slut om ca 1 månad och ledningen vet inte riktigt hur man skall skaffa nytt kapital, utan hoppas att någon gammal investerare vill skjuta till pengar. ...

Satsa på Africa

Börsen i SydAfrika har gått starkt sedan årsskiftet med en uppgång på över 10%. Tyvärr läser jag i Privata affärers nättidning idag att dom svenskregistrerade afrikafonderna tyvärr inte riktigt har hängt med i detta race. Simplicity Africa har sedan årskiftet backat 0,3% FIM Sahara har legat kring nollstrecket och Robur Afrikafond och HQ Afrika har backat över 5%. Inte direkt en lysande utveckling med tanke på att den sydafrikanska börsen är en av få där det går att investera på i Afrika. ...

Utförsäljningar i Systematisk Kapitalförvaltning

Från toppen vid kurs över 30 öre har kursen nu gått ner till 18 öre. Vid toppen började Push Developpnent att sälja konvertibler och troligtvis aktier via ETS. Sista dagarna har ETS vräkt ut aktier före stängning. Jag tror att aktierna som säljs härstammar från ersättningar med aktier från årsstämman enligt nedan. “Stämman beslöt - utifrån tidigare gjort ställningstagande av styrelsen ¿ att erbjuda innehavaren av villkorat aktieägartillskott om 2,5 MSEK att erhålla likvid i form av 20.833.333 nyemitterade aktier samt erbjuda fordringsägare med fordringar om 2.257.161,12 kr att erhålla likvid i form av 18.809.676 nyemitterade aktier.” ...

Redbet: Min tolkning av intervjun med VD

Med risk för att bli tjatig men jag gillar tillväxtbolag skarpt. Redbet offentliggjorde igår ett samarbete med Goal Ventures. Jag tänkte kommentera den intervju som gjordes med VD Jonas Sundvall i samband med att samarbetet publicerades. Att samarbetet är stort går inte att ta miste på när man läser nedanstående: Citat 1: ”Redbet meddelade igår att man ingått ett samarbete med irländska Goal Ventures som driver Goal.com, en sajt för fotbollsintresserade med 8 miljoner unika besökare per månad (enligt Alexa.com). Som en jämförelse kan nämnas att di.se har cirka 700 000 unika besökare i veckan (enligt Kia Index).” ...

När tillväxten avtar... (H&M)

Läste i DI om hur priset på stockholms golfklubbars spelrätter (aktier) har rasat senaste 3 åren. Kungsängens GKs aktier har tappat nästan 80% i pris sedan 2005, för att nämna ett exempel. I artikeln fanns också en liten bild på hur tillväxten av antalet aktiva golfare i Sverige har sett ut senaste 100 åren. Det var en stabilt stigande kurva fram till 2005 då den började sjunka; inte en kraftig nedgång, utan en svag. ...

Slopa credits!

Sandlådedebatten fortsätter här på Redeye och vad jag har förstått så är det väldigt viktigt för vissa skribenter med credits. Kanske kan man bara ta bort dessa ganska löjliga (ursäkta men jag tycker faktiskt det) credits helt och hållet då dom bevisligen för med sig mer ont än gott? Personligen är jag av den åsikten att alla får skriva, tänka och tycka precis som dom vill och är man inte intresserad av en bloggare så är det väl inte svårare än så att man inte läser dom? ...

Det Pearlar i bäcken

Det är tjock olja som sipprar och segar sig upp och det rinner slutligen rätt ner i aktieägarnas fickor. Pearl levererar ett mycket starkt resultat för Q1- 08 där förlusten minskar dramatiskt till -5,3 mcad (-13,8) Nettoresultatet blev -3,8 mcad (17,6 mcad) Intäkterna ökade till 44 mcad (19 mcad) = Kanadadollar… Pearl fick ett 50% högre pris för oljan Q1 -08 än man fick 2007. 63 usd/fat mot tidigare 41,5 usd/fat. Priset har sedan dess stigit ytterligare med 23% vilket kommer att visa sig vid Q2 rapporten.. ...

Rayclinic satsar i Ryssland

Ser på Rayclinics hemsida att en översättning av deras hemsida snart skall lanseras på ryska. Att översättning till fler språk är ganska väntat och inte direkt någon “meganyhet” är klart, men just översättningen till ryska gör att förväntningarna på fler nyheter växer för mig iallafall. Sedan att satsa på “nyrika” patienter från Ryssland verkar vara helt rätt strategi från bolagets sida. Dels är cancervården i Östeuropa inte utbyggd tillräckligt för patientunderlaget som finns, del är Sverige ett känt land för ryssar och avståndet från bl.a. St. Petersburg till Stockholm en kort avstånd. ...

Redaktionens svar på tal

Bästa bloggare och alla andra läsare på redeye.se. De senaste veckorna har de dykt upp en besvärlig men också lärorik diskussion kring redeye.se. Det har kommit vår redaktion till del att vissa bloggare och användaranalytiker kan ha manipulerat vårt credit-system. Som vi tidigare förmedlat genom vår PM-funktion till profiler så utreder vi just nu situationen kring detta. Vänligen beakta att vi är en liten redaktion med begränsade resurser, men vi kommer att få klarhet i den eventuella snedfördelningen av credits. Vi är på god väg och resultatet kommer att presenteras inom kort. ...

Entraction - rapportkommentarer

Måste säga att jag är klart besviken på rapporten i sin helhet. Jag hade mycket högre förväntningar på denna rapport. Entractions målsättning – 10% rörelsemarginal VDs skrev i Q4an såhär “Vi kan se att antalet aktiva spelare ökar och att intäkterna i januari och februari följer den positiva trenden från Q4 och ligger i linje med vår målsättning för Q1 2008.” Enligt deras Årsredovisning är målsättning att ha en rörelsemarginal på 10%, och ligger man i linje med sin målsättning tycker jag man borde i vilket fall ligga i närheten av sitt uppsatta mål att ha en rörelsemarginal på 10%. ...