Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Henk's portfölj

Efter att Sigge och Silicon valley presenterat sina portföljer tänkte jag göra detsamma. Min portfölj har hittils haft ett tungt år 2008, efter ett par kanonår där jag bl.a. prickat in SSAB, Nordnet, Swedol och framför allt Borg. Totalt ligger jag back cirka 20% back i förhållande till mitt eget ATH. Främsta orsaken är Borg där jag började tanka allderless för tidigt, på kurser mellan 100 och 113. Slog därför till rätt hårt när Borg fortsatte ner till 65. Dessutom har Swedol tappat cirka 25% från ATH, vilket inte heller det har förbättrat läget. Nu till portföljen, %=andel av portföljen: ...

2017-05-30 11:25 · henk

boliden is very hot

Bolidens värdering är för låg jämfört med Lumi o andra aktörer på världsmarknaden. Jag blir förvånad när det är ingen som lägger bud på boliden eftersom det är riktigt stor rea på bolaget. Om vi antar att bolaget intjäner 12-13 kr detta år i värsta fall o lika mycket nästa år då bör värderingen öka med minst 50 % på medel sikt om bolaget värderas rättvisst. Ta vilken värderin modell som helst visar det sig att boliden är billigt. ...

Hotet mot Borevind - Kinesisk solenergi

Cleantech-bolagen i väst får se upp - en kines har nämligen kommit på ett enkelt sätt att tillvarata solens energi: ölflaskor. http://www.affarsvarlden.se/hem/graddfilen/article352130.ece Flera internationella medier rapporterar om Ma Yanjun från Shaanxiprovinsen som med hjälp av 66 ölflaskor skapat sin egen solpanel. Solen värmer upp vattnet i flaskorna som sedan strömmar in i badrummet där alla tre i familjen nu kan avnjuta en varm dusch varje dag. - Jag byggde detta för att min mamma ska kunna duscha varmt, säger Ma Yanjun. ...

löparn - the true story del 5

Det visade sig sedan att förväntningarna måste justeras ned även under år 2002. I början av året lutade prognosmakarna åt att konjunkturen skulle återhämta sig igen hösten 2002. Spänningen i Mellanöstern ökade i och med USA m fl:s ökade press på Irak och Saddam Hussein efter terrordåden 2001. Detta verkade fortsatt hämmande på ekonomierna och börserna. Den politiska osäkerheten och hot om Irakkrig, bidrog till en helt utebliven återhämtning i konjunkturen inkl IT-investeringarna under andra halvan av 2002. ...

Secken vecka..

Oljan rusar och jag med den. Claes Folkmar på tidningen E24 har hittat en oljeaktie han uppenbarligen gillar :O)..Gissa vilken ? Flera stora investmentbanker har skruvat upp oljeprisprognoserna för 2008 och 2009 rejält.. UBS -Goldman&Sachs för att nämna några… Om man ska ge Tanganyika en rättvis värdering avseende olja i backen 2P, bevisade och troliga, så borde den värderas till ett minimum av 3 usd/fat och då ska aktien stå i 179,50 kr..Ett minimum .. Aktien är alltjämt köpvärd.. ...

Kanonläge i Nobia!

Jag kan delvis hålla med Silicon Valley om att Boliden ser intressant ut. Själv gick jag in på rapporten när aktien redan stuckit lite och sålde idag med en vinst på 11 %. Problemet är att man ska akta sig för aktier som stuckit 50 % på två månader. Den kan säkert gå några kronor till men risken nedåt på kort sikt är minst lika stor. Istället gick jag in i Nobia idag på 44 kr, där har vi ett riktigt kap! ...

Boliden riktigt intressant

Boliden är en aktie som historiskt sätt har rört sig snabbt både upp och ned. Det gäller att ligga inne i aktien när momentum är rätt. Dvs dollarn och råvarupriserna är på väg upp och produktionen går åt rätt håll(dvs upp) så kan rörselserna bli riktigt stora pga multipla faktorer verkar samtidigt. Personligen tycker jag att det ser riktigt bra ut för Boliden(Jag är inte bekymrad över rättsaken i spanien) ...

Borevind snabbanalys

Ser på RedEyes framsida att Borevind äntligen vänt sin långa nedgång, och det med besked. Tack vare löparns stora intresse för PV Enterprise, har jag följt marknaden lite på distans, och därmed även sneglat lite på Borevind. Borevind är i korthet ett investmentbolag inom förnyelsebara energikällor. Det grundades 1999 och arbetade då med vindkraft. Under 2006 noterades man på Aktietorget, men flyttade till First North 2007 i samband med en nyemission. ...

löparn - the true story del 4

Raset Under signaturen löparns “glansperiod” dvs hösten 1999 till hösten 2000, blev jag vid ett flertal tillfällen kontaktad av allt från några tiggare till en etablerad finansman som hade olika typer av propåer. Av de förstnämnda märktes särskilt en kvinna som ringde och tyckte att jag kunde betala henne några hundra tusen kronor eftersom hennes barn inte betalat tillbaka sina lån till henne. Den senare föreslog lunch, men jag svarade undvikande att jag löptränar mitt på dagen och det ingår inte riktigt i min livsstil med affärslunch på stan. En gång ringde det på dörren och en kille som hade rest långväga ifrån tog chansen att föreslå att jag skulle medverka i solkustföreläsningar om aktier för turister. Jag gillade det inte eftersom det skulle innebära inkomst från tjänst eller rörelse. Senare kom f ö Veckans Affärer med ett liknande förslag fast på fler avlägsna semesterorter vilket lät lite väl jobbigt dessutom. En annan föreslog att jag skulle formalisera min uppenbarligen mycket effektiva analys- och urvalsmetod av snabbväxande IT-bolag och sälja den vidare i någon programvaruform. Iofs framgick nog den redan ganska bra “indirekt"på min helt gratis analyssida. Några ville att jag skulle medverka i en löparnaktiefond. Vidare fanns reklamförslag om utländska kapitalförsäkringar på min hemsida från ett bolag med en lite halvskum representant. Jag ville visst ha en miljon för att upplåta min hemsida åt sådana betalda kapitalistiska kommersiella budskap, varvid samtalet dessbättre snabbt dog ut. Osv. ...

Redeyes Retailseminarium - en liten rapport

Trevligt att bli inbjuden till Redeyes Retaildag och träffa anställda och att få se deras lokaler. Jag trodde att var och en satt i egna rum och var neddränkta med årsredovisningar och rapporter när de skrev sina analyser. Men icke de satt ganska trångt i ett kontorlandskap. Först ut att presentera sig var WeSC och jag fick direkt lära mig att det inte heter “Väsk” utan att varje bokstav tas var för sig… vVD Hedman höll i presentationen och gick noga igenom hur bolaget är positionerat. Bolagets CFO drog siffrorna och man kunde snabbt konstatera att det inte blev så mycket kvar på sista raden… I en sektoranalys som vi fick av Jan Gléven på Redeye så står att WeSC säljs ut på ett p/e på 18 på prognos för 08/09. Ledsen för de som tecknat för det lär bli svettigt på måndag när aktien börjar noteras. Varför ska man betala p/e 18 för WeSC när man kan få bevisat duktiga bolag som Borg på p/e 14 och Odd Molly p/e 12 på 08… Nej jag blir förvånad om inte kursen börjar 10 - 15 % ner från introduktionspriset på 42 kr. Undrar om det går att blanka… ...