Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Brentoljan 130 USD/fat => köpte mer PAR

Såg att Brent stigit ännu mer nu http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/brent.php En del av likvididen från PVE-minskningen utnyttjade jag nyss för att öka i PAR. Visserligen är det sannolikt mycket spek inbyggt i oljepriset nu och det kanske därför är lite farligt, men det var det även för 3 år sedan när oljan nådde 70 USD/fat. Börsen riskerar dessutom rekylera nedåt efter att ha varit stark en tid, så det är ett lite vanskligt läge nu. ...

Eniro på väg mot "omvänd målkurs"

Eniro, som tillsammans med SAS och Stora Enso toppar listan på OMX Large Caps minst älskade aktier, fortsätter sin väg neråt. Jag skrev efter Q1-rapporten att “Eniro är fortsatt rejält köpvärt på 2-3 års sikt, och faktiskt en bra hedge mot konjunkturen i rimliga mängder. Långsiktiga köper den närmaste veckan, medan den som vill ha bäst utväxling på kapitalet kan försöka vänta till efter utdelningen skiljts av, då jag räknat med att man kan fiska upp Eniro neråt 30kr.” ...

PVE - kortsiktigt spek (?)

PVE har fortsatt gått väldigt trögt trots den bra rapporten 22 april + bra nyheter 25 april, med Nordea som fortsatt nettokurspressare. Kanske är det insiders som minskar igen ? Nordea har t o m nyss sålt ned på köpnivån 44 kr lite väl aggressivt. Det är iofs möjligt att de har ett säljuppdrag under viss begränsad tid och då kanske det är rimligt att skötas så här ? Detta ser jag inte som någon fundamentalt nämnvärd risk, eftersom det oftast är helt naturligt att mycket stora innehav minskas lite för helt andra privata utgifter. Men försäljningsmönsteraktigt ser inte så snyggt ut, och det skapar viss oro hos kortsiktiga som “hänger på”. ...

Ifrågasatta favoritrekar

Nu är det väl risk att man får ruttna ägg och tomater kastade på sig när man ifrågasätter placeringar i några av börsens riktiga favoriter. Ett bolag som ständigt rekas nästan slentrianmässigt är H&M. H&M är en fantastisk framgångssaga och ett fantastiskt företag men har inte bolaget nått en sådan storlek att det är svårt att växa så speciellt mycket? De sista tre åren har kursen gått upp ca 35 % (enl AVA diagram) och det är väl knappast så mycket att hoppa jämfota för… P/e ca 18 på prognos 08 nu vad jag förstår frågan är om det inte finns bättre alternativ… Warren Buffet brukar säga att alla fantastiska företag blir efter ett tag mediokra… Mot detta kan man ställa att bra bolag har en tendens att fortsätta vara bra längre än man tror och tvärtom. Visst de kan växa i Asien och Ryssland t.ex men med deras storlek så är det svårt att se att det ska göra så stora avtryck. Ska vi hoppas på 35 % kommande tre år också…? ...

Sista chansen!

Jag skrev om Nobia för några dagar sedan och att det var ett kap för 44 kr. Igår var den uppe i 46 kr. Nu dyker det upp en andra chans för er som missade tillfället senast. Jag tror starkt på detta case och att aktien snabbt vänder upp. Idag står den i 44 kr åter igen.

Daytrading

Som daytrader så finns det förmodligen lika många “arbetssätt” som det finns daytraders. Många väljer att enbart dagshandla och stänga alla positioner innan börsen stänger. En del väljer att ligga “all in” mest hela tiden och bevaka sina positioner. Man sätter upp ett mål där aktien ska säljas . Både uppåt och nedåt. En del använder sig av stoploss för att minimera ev kursras…… I mitt fall så använder jag både hängslen och livrem. Man kan väl närmast jämföra det med en villägare som räntegarderar sig med hälften bundet och hälften i rörligt. Jag har ju valt att ligga lång med c:a halva kapitalet och trada med resten. Varför gör jag så ? Jo, det finns ju en trygghet i detta. Man är inte alls lika sårbar som när man ligger all in.. När börserna rasar så är det sannolikt att portföljen tappar i värde, men om man inte har likvider i sådana tillfällen så blir det ju inga affärer. Man missar godbitarna.. Tråkigt…. ...

Svar till baissaren Staffan

Baissaren Staffan Kjellin frågar i en som vanligt välskriven blogg vem det är som köper aktier nu? Svar: Jag är en av de som köper för att jag vet att aktier över tid är det bästa stället att ha sina pengar. Jag tycker att aktier nu är billiga då många tror att det ska gå ner och står på sidan om eller blankar. Jag vet också att det är så lätt att trampa fel i makron… Visst kommer det svängar neråt men om man har pengarna i fina tillväxtföretag (som nu värderas på rekordlåga multiplar) och är försiktig med belåning så är det lugnt, det kommer igen. Det här att försöka pricka toppar och bottnar tror jag inte på utan där är det mest frågan om tur. Jag skulle vara mer orolig om jag köpte på alltime high…och det är bevisligen svårare över tid att vara negativ till börsen än positiv… Angående din säljrekommendationer Staffan så för att skoja till det lite: Hoppas du är bättre i foten som Fed sköt i med sina räntesänkningar…;-) ...

Vem handlar?

Det handlades for 18 miljarder pa Stockholmsborsen i dag (19/5 2008). Det ar inte mycket. Det har varit lika dant varje dag under sex dagars uppgang. Urusel omsattning! Som jag skrivit tidigare ar en uppgang inte bekraftad om den inte atfoljs av standigt stigande omsattning. President Busch upprepade i kvall igen pa amerikansk TV de tuffa ekonomiska tider som USA kommer att behova ga igenom. I Bloombergs var det en lang intervju i dag med den australienske ekonomiprofessorn Steve Keen. ...

Portföljuppdatering

God kväll Vill med denna lilla blogg följa exemplet tilll fler här inne och redovisar min portfölj. Dels har jag en lång portfölj som jag inte så ofta rotar i, men lite då och då ändrar. Denna består idag av: Aztra Zeneca 15%. Tycker bolaget är lågt värderat och oförtjänt nedtryckt. Björn Borg 10%. Har varit med sedan 5,- och kommer finnas kvar länge. Eniro 5%. Uppköpskandidat och högavkastare, men samtidigt förmodligen aktien som åker ut vid nästa byte. ...

Vi närmar oss slutet...

… av Redeyes analystävling och spänningen är olidlig. Otroligt kul med så hög kvalitet på analyserna, konkurrensen är stenhård. Förutom att det har varit otroligt utvecklande att skriva de två analyserna som är mina bidrag i tävlingen, har det varit intressant att se på hur analyserna skiljer sig från varandra. Både innehållsmässigt och strukturmässigt. Jag själv valde att försöka ge en bred bild av HQ och ta med sådant som jag själv vill ha reda på när jag tittar på ett nytt investeringsuppslag. Resultatet blev en väldigt lång analys, som jag försökte göra så lättsält som möjligt genom att göra den välstrukturerad. Jag hoppas att jag lyckades… ...