Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Några noteringar - Uppdaterad kl 13.00

WeSC eller som man inte får kalla bolaget “Väsk” fortsätter ner som väntat och är nu ca 10 % under introduktionskursen. En del som tecknade hade väl missat tidigare klädrace och hoppades på revanch. Ska säkert ner några kronor till. Tror inte detta bolag har samma starka management som klädkamraterna Borg och Odd Molly fast man är ju part i målet förstås… Ett av mina kärninnehav ACAP-invest fick en köprek i Affärldsvärlden i dag. “En börssuccé. Så kan man beskriva Acap Invest fram till sommaren 2007. Men sedan dess har kursgrafen fått en trist vinkel åt söder. Ett tråkigt första kvartal har gjort att aktien fallit oförtjänt mycket. Det har skapat ett köpläge. KÖP” skriver tidningen bl.a. Själv är jag färdig med min hyvling av innehavet. Likviderna från dels ACAP och även Betssonförsäljning har gått till mitt nya case Redbet samt att fylla på i de i mitt tycke nedpressade klädfavoriterna Borg och Odd Molly. ...

NAXS - intervju med VD

Jag har tidigare skrivit i flera bloggar om NAXS - Nordic Access Buyout Fund - på First North, ett bolag som investerar i private equity-fonder och därför närmast liknar en fond-i-fond inom private equity. Caset i huvudsak har två punkter: 1) Private equity (“PE”) är ett allt mer uppmärksammat komplement till aktier och “public equity”-fonder, därför att PE buyout-fonder historiskt har utpresterat börsen, med en avkastning på ca 20% för nordiska fonder senaste 10 åren, tenderar att ge bättre avkastning om de startas i lågkonjunktur, och har trender i avkastningen där duktiga förvaltare fortsätter att leverera bra resultat över åren. ...

PVE - återköpte

…en del PVE billigare, efter att det äntligen kommit till klarhet att det “bara” är största ägaren som lättat på innehavet. I år har han netto sålt omkring 5 %, inte mycket att bråka om… Synd som sagt att det sker under sådana former, och inga fonder tar aktierna direkt i mäkling…

Dagbok 20 maj

Som jag, iofs halvt på skämt, anade i förra dagboksanteckningen 14 maj befarade jag ett “tekniskt motstånd” på portföljindexnivån -3 %. Sett i backspegeln tycks det ha stämt tyvärr… Portföljindexet har backat till -7 % 2008 (OMXS30 -6 %). PVE får åter vara “syndabock”. PAR är dock fortsatt starka och gynnas av det alltmer stigande oljepriset och tillsammans med nya köp senast idag utgör nu PAR hela 32 % av portföljvärdet. Värderingen är fortfarande yttterst låg, se annan blogg idag, relativt nuvarande oljeprisnivå trots kurslyft på 35 % i år, och ett nytt ATH inom kort är ganska sannolikt. Kursen borde kunna fortsätta upp till 80-90 kr och ändå innebära en låg värdering. ...

SVAGT POSITIV - BÖRSEN

Under senare tid har positiv makrostatistik kommit in som kanske har förändrat förutsättningarna till det bättre i USA? Om det är en förändring till det bättre är svårt att säga. Men faktum är statistiken kommit in bättre än väntat. Det som oroar är de höga råvarupriserna som kan driva på inflationsförväntningarna. Förutom oron för inflationen ser det betydligt bättre ut än vad pessimisterna har förväntat sig och förhoppningsvis är det en mjuklandning i USA. Men riskerna är väldigt stora och osäkerheten om det blir en mjuklandning är stor. En annan sak som oroar är att inflationsrelaterad statistik varit blandad den senaste tiden. Vilket spär på osäkerheten och kanske ökar risken för att temat med oro för stagflation tilltar och därmed lägre börskurser. Enligt mig så är den positiva vågskålen något tyngre för tillfället och det grunder jag, framförallt på den senaste tidens positiva statistik från USA, bra drag i Asiens ekonomier och positiva uttalanden från FED om ekonomin samt en enkätundersökning om att den amerikanska ekonomin kommer att ta fart i slutet av året. Om det blir så är svårt att säga. Det ända man kan säga är att aktier historiskt sätt alltid varit en bra investering och eftersom ingen makroanalytiker kan spå i framtiden är det bara långsiktighet eller trading som gäller om man håller på med aktier! ...

ONGC Videsh - Tanganyika Oil - Pearl Exploration

Så kom då det väntade ryktet att “ett medelstort kanadensiskt oljebolag noterat i Kanada och Stockholm” spekuleras bli uppköpta av ett indiskt bolag (ONGC Videsh). Nyheterna kommer ifrån en respekterad indisk tidning (The Economic Times). Tanganyika Oil passar in i den beskrivningen som handen i handsken men även Pearl Explorationgör det till viss del. Det är märkligt att varken Tanganyika Oil, Pearl Exploration eller ONGC Videsh kommenterat detta mer än att IR-ansvarig på Tanganyika Oil gått ut med någonting i stil med “jag vet ingenting”. IR-ansvarig innebär ofta daglig kontakt med företagsledningen men hans kommentarer väger inte speciellt tungt i dessa sammanhang. ...

Finally Back !

Hej ! Vill börja med att hälsa mig själv tillbaka till hetrummet igen efter mycket jobb med skola och arbete. Funderar bara på när man skall hinna planera in en semester?! Äntligen får man i lugn och ro reflektera över börsen och min egna portfölj som det har ruskats om ordentligt i. Ganska direkt efter MAN köpte Investors post i Scania, det man väntat på i tre månader äntligen får utdelning :). Därfefter har jag sålt av på vägen och nytt har kommit in. Ett av mina nya större innehav är Funcom på den norska börsen, köpte runt 25 NOK. En rejäl rekyl kom för någon vecka sedan när det äntligen var klart att deras efterlängtade online spel AGE OF CONAN har fått ett datum och genombrottet var ett faktum. Tro det eller ej men redan efter de första dagarna när nyheten släppts hade det anmälts över 1 miljon användare! Resan har bara börjat, det spås bli det nästa World of Warcraft. Analys att vänta, ha tålamod. ...

Sololjas portfölj

OK gott folk. Ställer in mig i ledet och redovisar min portfölj… :) Aktierna redovisas i storleksordning. Har den senaste tiden sålt en del bolag och minskat i andra. Men så här ser den ut i dagsläget. Portföljens stomme består av flertalet större bolag med god direktavkastning för att få en viss stabilitet. Detta ger mig den trygghet jag behöver för att våga mig in i företag som befinner sig i ett tidigt skede i utvecklingen och därmed också har en högre risk. ...

Märklig dag i PVE - lite panik på slutet

Aktien föll drygt 7 % och stängde på dagslägsta 42.90 kr - dessutom i callen där Glitnir-kund(-er?) ville ut med typ 4000 aktier nästan till varje pris. Jag hängde på o minskade samtidigt något lite ytterligare, knäppt nog kan man tycka :-) . Innehavet lyckades sjunka ytterligare till något under 15 % av portföljvärdet därmed. Underlig dag… Omsättningen på en bit under 5 Mkr var ovanligt stor vilket är tråkigt vid kursfall, och Nordea och Glitnir var överlägset största säljare med ca 2/3 av alla nettosålda. ...

djn´s portfölj

Efter att jag klagade över öppenheten här på Redeye så har det varit glädjande och intressant att ta del av diverse skribeters portföljuppdateringar. Jag tänkte följa efter mina föregångare och göra detsamma. Egentligen förespråkar jag en så fokuserad portfölj som möjligt men mitt “problem” i år har varit att jag hittat flera fina “case”. Jag är mer insatt i dom mindre bolag i portföljen då dom stora “får klara sig själva”. Min placeringsfilosofi går ut på att hitta “små guldkorn” med stor uppsida. Därefter återinvesterar jag eventuella vinster i stora säkra bolag för att på så sätt minimera risken att vad jag kallar det “falla från toppen av ett isberg”. ...