Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

KF: Avanza tillåter vissa derivat numera

Jag har sedan jag skaffade min KF för några år sedan försökt tagit reda på det mesta om vad som gäller både civilrättsligt, men även framförallt skatterättsligt. Har skrivit enormt mycket på BS vad som gäller skatterättsligt och i den frågan tänkte jag återkomma med ytterligare nyheter snart, då de första förfrågningarna på försäljningar av KF inkomståret 2007, tax-2008, börjat dyka upp… …det intressanta nu rör civilrätten och det är att Avanza sedan denna veckan tillåter vissa derivat i sin KF. ...

Pyramidspel

Läser att SEB:s chefsanalytiker Henrik Mitelman menar att oljepriset är ett pyramidspel och att det självklart är en oljebubbla. Det jag undrar över är vad Mitelman ser som inte alla andra ser ?? Jämförelsen med ett pyramidspel liknar den när man jämför äpplen och päron..Det haltar å det grövsta.. Efterfrågetillväxten i Kina minskar säger han. Han kunde lika gärna ha sagt att den gigantiska efterfrågeboomen i Kina nu bara är enormt stor…Han får det att låta som om Kinas efterfrågan avtar kraftigt vilket den ju inte gör. Sedan har vi ju Indien…plus resten av världen… ...

IEA inser nu att oljeutbudet kommer öka avsevärt långsammare

Enligt SIX idag : " Olja: IEA varnar för produktionssvårigheter - WSJ 08:51 (SIX) International Energy Agency, IEA, förbereder en skarp nedrevidering av dess prognos över oljeutbudet. Organisationen genomför sitt första försök att fastställa tillståndet i världens främsta 400 oljefält. Det skriver The Wall Street Journal. " Peak Oil-föreskpåkarna har varnat i flera år för samma sak, och tror dessutom att peak oil dvs produktionstoppen är mycket nära i tiden. Så mycket lär IEA inte nedrevidera utbudsprognosen, men de trodde tydligen på 116 miljoner fat/dag år 2030 vilket alltså lär nedrevideras AVSEVÄRT… Nuvarande är kring 87 miljoner fat/dag. ...

PA Resources uppdaterad analys

PA Resources - målkurs 122-172 kr 2008 (givet oljepris 100-130 USD/fat) enligt denna kassaflödesanalys INLEDNING PA Resources är ett snabbt växande svenskt oljebolag som förvärvar upp till 100 % andel i relativt små oljeproducerande fält och prospekterar i potentiella sådana. Dessa fält och fyndigheter är ofta av mindre intresse för de stora oljebolagen. Bolaget har oljetillgångar och/eller explorationslicenser i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorial-Guinea, Norge, Storbritannien, Holland, Grönland och Danmark. Bolaget har dessutom infrastruktur i Tunisien bl a i form av en 75 % andel i en pipeline på land till hamn och en mikrodrill borrigg. ...

Ökat i Heart of Brands

Har idag ökat på i Heart of Brands med förhoppning att dagens nedgång med relativ hög omsättning var “botten” i aktien. Aktiekursen har blivit ordentligt nedtryck efter nyemissionen och i brist på positiva nyheter. Bolaget med varumärken som POUR, Gul & Blå samt rättigheterna till bland annat ELLÈ och Nini Ricci värderas idag till låga 48 miljoner. Enbart dom egna varumärken kommer 2008 omsätta ca 35 miljoner. Får bolaget fart på varumärkesförsäljningen och kan sälja in egna märken på fler marknader finns en stor potential i bolaget. ...

Dagbok 21 maj

Nu är det i alla fall lite fart på de två tunga svenska portföljaktierna som vände “på steken” gentemot börsindexen :-) PAR som är klart största innehav var stark på slutet av dagen och stängde på årshögsta. Om nuvarande oljepriser står sig uthålligt är kursen närmast ett skämt mot fundamentalt motiverat värde trots uppgång 43 % i år. ATH bör ryka inom kort. Nytt Didon-strul är nog det enda hotet på kortare sikt. ...

Eniro - chansen för uppköp liten

Enligt en färsk analys från Glitnir är Eniro bland de lägst värderade bolagen på Stockholmsbörsen, men ändå inte en uppköpskandidat: “I sin genomgång har Glitnir även rankat bolagen utifrån värdering, där listan toppas av Eniro med ett p/e-tal på 6,0 och en direktavkastning på drygt 11 procent. Bolaget förekommer då i samband med uppköpsspekulationer men Glitnir ser inte detta som särskilt troligt. Ägarbilden domineras av utländska institutioner som i många fall köpt in sig till kurser klart över dagens.” “‘Ett bud på bolaget kanske därför kräver en budpremie på uppemot 100 procent för att gå igenom. Ett sådant pris förefaller det mindre sannolikt att någon skulle vilja lägga innan bolaget bevisat att dess strategi att gå från off-line till on-line-tjänster är framgångsrik. Bolagets skuldsättning minskar också utrymmet att lägga en större uppköpspremie’, skriver Glitnirs analytiker.” (Nyhetsbyrån Direkt, 20 maj) ...

Juryns utfall i analystävlingen

Så var det dags för analystävlingens jury att lämna sina röster avseende finalisternas analysbidrag. Juryn har bestått av Urban Ekelund (analyschef redeye.se), Greger Johansson (analyschef Redeye Institutional) och Anders Brenner (VD Redeye AB). Till och början med vill vi poängtera att årets analystävling överträffat våra förväntningar. Det gäller både antalet inskickade analyser men framför allt kvalitén i dessa. För oss som driver sajten innebär det mycket energi-tillskott för att fortsätta utveckla tjänster och driva fler liknande tävlingar framöver. ...

Är FED klara med sina räntesänkningar?

Jag blickar tillbaka på Federal Reserves räntepolitik. Många har tidigare diskuterat om hur Bernanke & Co tänkt agera med räntepolitiken. På den aktuella tiden har marknaden fått en chock reaktion över sysselsättningsiffrorna som blev rekordsvagt. Marknaden skrek efter en stor räntesänkning med 50 punkter. Det tog tid för FED att agera med räntesänkningen. Det fanns negativa signaler från finansbolag om sämre likvid men många FED-ledamöter har olika syn på utvecklingen, och avvaktade utvecklingen. Men vad som hände med räntan? ...

Dejlig eller dårlig, episod VIII: DLVS

I den här serien expanderar jag Redeyes allseende öga till kontinenten - a.k.a. Danmark. Jag har börjat i aktiemarknadens svar på Christiania, First North, och går i klassiskt svenskt manér igenom listan i bokstavsordning och sätter betyget “dejlig” eller “dårlig”, som är min svensk-danska tolkning av “hot or not”. Efter inte mindre än sju sura “dårlig”-rekommendationer, kan man ju undra om det är fel på mig eller danska First North. ...