Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Festen forsätter ...

Dagligen når priset på råolja nya rekordnoteringar. De allra flesta, proffs som amatörer, tror på ett fortsatt stigande oljepris. Mina egna innehav i “den svarta branschen”, StatoilHydro, Petrobras och Anadarko Petroleum, slår kursrekord varje dag. Bara att tacka och ta emot. Men är uppgången varaktig? Oljepriset har stigit 20% i maj. Jag tror att vi närmar oss den tidpunkt då det är dags för en rekyl. Just nu är det hedge-fonder som med kort riskkapital pressar upp priset på råolja. Ingen vill stå utanför, alla “följer John”. ...

Svårt med nollorna ibland

Jag läser igår på Bloomberg att banksektorn i världen sedan juli förra året tagit in ca 270 miljarder USD i nytt kapital. Bara den närmaste tiden väntar nyemissioner på 20 miljarder USD i AIG, 24 miljarder i RBS, 16 miljarder i UBS, 8 miljarder i HBOS och 9 miljarder i Credit Agricole. Min första tanke var - det måste sätta likviditeten i marknaden i gungning! Så jag grävde reda på lite jämförelsetal: ...

Trends - olika åsikter gör en marknad.....

Jag har läst senaste utgåvan av Trends med intresse. Jag ser att man ska satsa mer på företagsbesök vilket jag tror är helt rätt. Genom att vara ute i verkligheten så får man en helt annan känsla än att bara läsa rapporter. Man kan se företagsledningen i ögonen och ställa frågor. Hoppas det kommer intressanta rapporter från dessa företagsbesök…! Jag noterar att den vanligtvis framgångsrika Trendsportföljen haft det motigt i år. Minus 13 procent mot index minus 6. Periodvis så kan resultatet givetvis variera och jag har själv haft det jobbigt mot index den senaste tiden efter några otroligt fina år. Det är bara att ta nya tag men jag är tveksam till bägge nykomlingarna i Trendsportföljen Peab och Mekonomen men det är ju olika åsikter som gör en marknad. Kanske är det företagsbesök där som jag inte gjort som är den avgörande skillnaden…? Framtiden får som alltid utvisa vad som är rätt. ...

George Constanza = jag (Ework)

Efter att ha varit på Eworks presentation hos Avanza och läst igenom prospektet bestämde jag mig för att inte teckna. Precis vad George Costanza skulle ha gjort. Efter att ha läst inläggen här sista teckningsdagen och läst artikeln i DI så bestämde jag mig för att trots allt teckna en liten post (för att ha som trisslott) inte en stor. George skulle inte tecknat en stor post. Nu hade jag dock så bråttom på morgonen till jobbet att jag av misstag skrev in mängden aktier jag ville ha där man tydligen skulle skriva antal poster. Återigen ett äkta Georgemisstag. ...

Akta Er för oljan!?

Kallers farsa skriver i dagens bloggfavorit att han inte alls håller med SEB’s chefsanalytiker när denne påstår att vi nu är mitt inne i en “oljebubbla”. Kalle kan säkerligen ha rätt när han påstår att efterfrågan på oljan är fortfarande hör och att vi förmodligen måste vänja oss vid höga råoljepriser även i fortsättningen. Samtidigt vill jag höja ett varningsfinger för alla oljebolagen på börsen som har gått väldigt starkt senaste månaden till största del beroende på oljepriset. Bland annat WSIB, ett bolag som inte tjänar så mycket mer pengar på ett högre oljepris då det mesta går till ryska staten i skatt, har stigit med nästan 50%. PARE och TYKS med flera har uppgångar kring 30% och storbolag som STATOIL nästan 20% upp. ...

Något på gång i Know IT?

Många faktorer talar för att Know IT kommer att vara en bra investering närmsta tiden och den uppfattningen verkar delas av en (?) kund i Den danske bank som senaste veckan slagit på stora dammsugaren och köpt närmare 2% av kapitalet, vilket hjälpt kursen något. Är det bara en motiverad uppvärdering som är på gång eller något annat också? Extremt låg värdering Aktien handlas till P/E 8.5 på 2008 års vinst med en tillväxt på närmare 30% och rörelsemarginal på över 10%, vilket gör Know IT till ett av de mest lönsamma bolagen i branschen. Lägg därtill närmare 5% direktavkastning och vi har ett klockrent köpcase. Dessutom är likviditeten i Know IT-aktien väldigt god sett till börsvärdet och tom. högre än i de större konkurrenterna Cybercom och HiQ. Detta underlättar för institutionella investerare vilket i sin tur ökar chansen till snabbare uppvärdering. ...

Så blir man framgångsrik!

Jag tänkte fortsätta med diskussionen om vilken strategi man ska använda sig av för att bli en framgångsrik investerare. Man måste ha en strategi, veta vad man ska göra vid olika tillfällen. Man kan göra som aktiestinsen och aldrig sälja, det är en strategi. Men är det den bästa? Han har blivit oerhört förmögen, men hans resultat har inte varit mycket bättre än index. Han har bara hållit på under en väldigt väldigt lång tid. Att vara en investerare handlar i stort sett om att fatta rätt beslut i så hög utsträckning som möjligt, och det är inte lätt. ...

Peak oil and peak consumption

Med oljan på 135 dollar fatet, känns det uppenbart att “Peak oil” kommer bli årets finansiella modeord i massmedia, efter “Subprime” 2007. Nätet är fullt av ordväxlingar mellan peak oilers, de som fokuserar på att oljeproduktionen nog toppat, och peak oil “debunkers”, de som antingen bestrider att oljeproduktionen toppat eller tror att oljekonsumtionen också toppat. Själv tror jag inte att jag har så mycket att bidra med i debatten, mer än en neutral observation att de flesta bull markets går till överdrift över tiden och slutar i en “brusten bubbla” - men också att även om något i efterhand är en bubbla, kan det ta många år av extrem bull market och därför vara en extremt bra “long”(köp) idé, och en extremt “short”(blanka) idé. Dessutom måste man skilja på vad som händer, och vad marknaden tror händer. Det spelar ingen roll om det är peak oil eller inte, om alla i marknaden tror att det är peak oil - man kan gråta hela vägen till banken över att ha haft fel. ...

135$ per fat räcker inte!

Raset i dollarn skadar Sverige mycket. Vi märker det först i q2. Riksbanken är förtvivlad över det onda samspelet mellan oljan o dollarn. Men man skall inte tro o hoppas att oljepriset kommer att sjunka framöver. Detta argument köper jag inte. Priset på olja är forsatt för lågt, en liten vattenflaska kostar 20 kr, jämfört med priset på vatten som säljs på ica eller hemköp handlas olja relativt grattis. Arabländerna ska inte frukta en konjunkturnedgång i världen, för den inte sker. Vi har andra länder som driver ut USA ur världsekonomins centrum. BRIC länder, Turkiet, övriga sydasien och sydamerika kommer att ta mer o mer andel från vår kaka. Detta först visar sig i utrikeshandel. Överskottet i EMU området krymper mycket fort. Arabländerna köper in sig på många jättor såsom Citibank. ...

Norsk spelpolitik som angår Betsson, Unibet mfl

Hej allihop. Jag skall försöka att fatta mig kort. Har precis blivit pappa och har inte all världens tid att sitta framför datorn. Ladbrokes har dragit upp Norsk Tipping inför rätten i Norge. Det är ett dubbelsidigt uppslag i tisdagens Dagens Næringsliv(norge) om detta. Det mest anmärkningsvärda är att Trond Giske (Kulturministern i Norge) jämför spel med droger. Han säger att vi vill inte förbjuda poker, vi vill bara göra det svårare för folk att kunna betala in till spelbolagen. ...