Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Byta jobb eller inte?

Fyra frågor att svara på huruvida man skall byta jobb eller inte. Om man är pensionär svarar frågorna på hur och var man skall tillbringa sin tid. Det ar gamle General Electric-chefen Jack Welch som tillsammans med sin hustru, Suzy Welch (tidigare chefredaktör för Harward Business Reveu) som varje vecka svarar pa läsarbrev i BusinessWeek. Här är svaret 12 november 2007. Fråga: Skall jag stanna eller byta jobb? Vilka frågor skall användas for att komma fram till ett personligt beslut. ...

Sälja eller ej?

Varför sitter aktieägaren kvar i aktien i en nedgång så länge att det blir för sent att sälja den. Det är Martin Guenny som ställer frågan.(blogg 24 maj 01.59). Det beror pa känslor och det beror på skatteeffekten, Jag har ett klipp från Aktiesparen 5/2004. Den ar skriven av Carl-Gustav Gyllenram, författare om aktier med flera böcker utgivna och portföljförvaltare och analytiker på SEB. Sammanfattning av hans artikel: Köp rätt aktie, köp den billigt och sälj den dyrt. Varför ar det så svårt? ...

Trend is your friend

Jag har funderat mycket på varför jag suttit kvar i båten i ena depån när det började blåsa kraftigt i början på året. Den har halverats på 1 år. Känns lite bittert, ändå bestämmer jag mig för att sitta kvar här, ty det är ändå för sent att hoppa av. I en annan depå hos Nordnet har jag försökt vara kortsiktig, har hängt med i trenden. Där har jag lyckats bättre med en uppgång på 30% i år. Men iofs till skillnad från förlustdepån (där jag tänkte spara långsiktigt) är den här fullbelånad vid vissa tillfällen. Mycket riskbenägen är jag. Därför har jag gått all in när jag väl funnit en undervärderad aktie. Aktiemarknaden har en tendens att överreagera, ex. i fallet med Nobia och Axis efter senaste rapporten, där gick jag in vid 39 kr resp. 90 kr och senast med Redbet vid 90 kr. Jag har precis släppt dem idag för att gå all in i PA Resource, med full belåning. Redbet tror jag fortfarande ha mycket potential kvar, men att kursen inte kommer att gå upp mycket mer förrän nästa rapport. ...

EMU måste agera!

EMU måste intervenera på valutamarknaden för att förstärka dollarn. Man skall inte vänta att smärtgränsen passeras först därefter kommer action! wrong! I mitt tycke skall man agera innan det händer! För Sveriges del råder det bara osäkerhet kring valutakurser, BNP, Inflation o Arbetslöshet. RB skulle inte höjt räntan till.4,25 punkter. Detaljhandel kommer lida av det här. Hur vet jag ? Det är bara att gå in i en butik o jämföra dagens kundaktivitet med förra årets! Det märks direkt att folk köper så lite som möjligt. När utlåningsräntorna på marknaden är upp med 2% sedan ett år tillbaka så skall man inte vara förvånad över låg ativitet i detaljhandeln. Ett enkelt ex: anta att Max har lånat 1 miljon utav sin bank för att köpa en bostadsrätt före årsskiftet. Räntan har stigit med över 1.5% sedan dess. Vilket innebär att han måste numera betala en extra räntekostnad på 15000 per år eller 1250 kr per månad. Vad betyder detta? Detta betyder att man drar ner på konsumtionen: man köper inte märkesvaror nu längre. Lägg till prisökningar på mat o bensin! Konsumenter närmar sig till smärtgränsen! ...

Dagbok 23 maj

Igår fick portföljen en liten köpsignal när “motståndet” vid -3 % 2008 passerades med en procentenhet. Idag såg det länge ut att ha varit en “falsk” signal, men “guldfyndet” PLE började lyfta och stängde på hela +27 %, efter att ha börjat “rycka” lite redan i förrgår. Förhoppningvis är goda nyheter om Bolsa del Diablo-projektet äntligen på gång. Trots (små) rekyler i PAR och PVE lyckades portföljindexet stiga ytterligare en (avrundad) enhet idag till -1 % 2008 och ligger plötsligt klart före OMXS30 som står på -8 %. ...

Glömde nästan ..

att blogga idag. Ser att en del jämför oljeracet med IT -yran och det stämmer liksom inte riktigt. Oljebolagen tjänar nämligen ohemult med pengar idag och lång tid framöver. Även om det är en bubbla så kommer oljebolagen fortfarande att tjäna stora pengar. När det begav sig, runt 2000-02 , så tjänade IT-bolagen inga pengar alls . En viss skillnad när vi nu värderar vad som finns i pandoras ask när vi nu öppnat den. End of story so far… ...

Skall vi be kulturdepartementet om lön

Kvällens blogg kanske inte är direkt aktierelaterad, men den nyheten fick plats på Privata Affärers nyhetssida idag och nu när fredagskvällen kommer kanske det finns utrymme för lite mer kuriosbloggar. Läser i PA nättidning att två bloggare i Norge anser sig vara berittigade till lön på samma sätt som konstnärslöner. Motiveringarna är som följer: “Den ena bloggaren skriver att hon behöver en inkomst för att kunna sköta sitt alltmer betungande arbete. Hon har nämligen över har 150 besökare i veckan på sin blogg och antalet bara ökar, skriver norska NBT.” ...

Skrev 2 bloggar som försvann

Trist när överheter direkt censurerar vad man skrivit. Här ska inte skrivas några mer bloggar om sånt ska vara vardag! De som sitter här o tjänar fattar inte att marknaden består av en massa växlingar av en så feg mäklarkår att marknaden börjar o slutar med din depå! Vet skäms lilla datorbundna maffia! ni har återigen bevisat er flagranta roll i sammanhangen! Hur i grunden fega är ni egentligen?

Sigges börsresa - del 2

Fortsättning från del 1: http://www.redeye.se/aktiebloggen/2188/sigges-borsresa-del-1 Hittills har “del 1” haft över 1300 läsare! Mycket kul och jag hoppas att del 2 ska vara lite trevlig läsning. Sigges börsresa - del 2 Likviden vid försäljningen av Borgaktier åkte in i Betsson där jag såg en hisnande tillväxt som värderades lågt. Betsson där har jag sedan successivt sålt av mellan 70 och 80 är min näst bästa placering någonsin i kronor räknat då man även fick Net Entertainment som en avknoppning. Odd Molly var sedan ett annat fint case där jag gick in på drygt 60 och sålde det mesta när kursen rusade mot 200 ett halvår senare. Därefter har jag köpt tillbaka Odd Mollyaktierna och ligger lite back i dagsläget i den senaste vändan. Odd Mollys rörelsemarginal var 14,2% för 2007 och omsättningen 130,3 miljoner. Med lite extra leveranser som brukar komma i december bör bolagets omsättning kunna bli dubbelt upp för 2008 när ordervärdet är 253 miljoner. Med favoriten Björn Borgs härliga marginalexpansion när skalbarheten slår igenom i minnet så kan vi nog räkna med drygt 20 % i rörelsemarginal. Med t.ex. 23 % så blir vinsten per aktie cirka 7,50 kr för 2008 och med nuvarande kurs ett p/e på under 12! Det är lågt för en sådan här duktig snabbväxtare med duktig ledning även om moderisken inte ska underskattas. Bolaget har tidigare sagt att sortimentet ska breddas och man ska bland annat börja med glasögon. I Sverige har man nog nått taket men jag tror att den drivna ledningen kommer att använda den fina plattform som de 1600 återförsäljarna i 38 länder ger för att fortsätta expansionen utomlands. Men det är inga triggers nu i i Odd Molly innan orderrapporten i höst men det finns heller knappast fallhöjd från den här nivån. Bättre tider kommer och det är bara att ligga lång och fiska billigt de närmaste månaderna och detsamma gäller nog Borg. Jag tror Borgaktien nu har bottnat efter den sista rapporten. Nu bör marknaden ha prisat in den lägre tillväxttakten i väntan på att de nya marknaderna tar fart och nu har jag börjat plocka tillbaka Borgaktier… kul att få dem nära 60 % billigare…;-) För Borgs del kan det hända någon affär med den stora kassan på över 200 miljoner när man minst anar det. Dessutom så ska ju tennisspelaren bara ska ha royalty i sisådär 8 år till och sedan snyggas nyckeltalen till avsevärt…;-) Jag kan inte tolka dagens meddelande om insiderförsäljning av VD Nils Vinberg på annat sätt än att han är på väg ut från företaget. Bolaget går in i en ny fas nu med de nya marknaderna och Nils har gjort ett fantasiskt arbete men kanske känner att det behövs nya krafter. Jag minns att han i samband med stämman sa att man inte skulle övertolka insiderförsäljningar då det kan ha så många anledningar. ...

Aj aj.. Björn Borg!

Björn Borgs VD Nils Vinberg sålde ut 400.000 aktier till en kurs på 67 kr. Det motsvarar 1/3 av hela hans innehav och motivet ska vara av “privatekonomiska skäl”. Detta ger ett riktigt “klirr” i kassan (27,1 miljoner kronor).. tills skatteverket plundrar honom ;) Efter att VD säljer ut på så låga nivåer kan man inte tolka på något annat sätt än att han inte tror på bolagets nya marknader om än kortsiktigt samtidigt som Björn Borg stagnerat på “hemmaplan”. ...