Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PLE - viktiga nyheter från Peru

PLEs dotterbolag kommer att presentera ett samarbetsförslag till kommunen 8 juni och vars registerade medlemmar då kommer rösta om förslaget som bl a innebär att kommunen får royalty på kommersiell utvinning. Nyheten som uppenbarligen läckte i fredags då aktien rusade 27 %, räckte efter en kvarts handel idag till ytterligagare drygt 10 % uppgång till 0.21 CAD. Jag gissar att den fortsätter över 0.30 CAD i juni om förslaget röstas igenom 8 juni. ...

Ett svart hål till..

Malka oil borrade svart i ett hål och det innebär med största sannolikhet att dom två fälten ZL och LL i Tomsk är ett enda stort oljefält. Oljan påträffades mellan dom två fälten. Hur stort kan det vara ?? Ingen som vet, ingen som vet. VD:n är mycket positiv till resultatet och vi kan vänta oss reservuppdateringar inom kort. Malka oil känns lite som ett tidigt West Siberian oil och man har ju redan stora reserver som sannolikt kommer att öka rejält inom kort. ...

Oljan - peak consumption redan här?

Som jag skrev i min förra post är jag inte expert på oljemarknaden, men jag tycker det är viktigt att försöka förstå vad som sker och varför, eftersom det inte bara berör energisektorn utan även börshumöret som helhet. Tills vidare tror jag fortfarande att oljepriset kommer förbli högt, men om fakta ändrar sig, gäller det att ändra sin prognos. Därför tyckte jag det var mycket intressant att på mitt favorithak (bland nördiga ekonomibloggar i alla fall) CalculatedRisk hittta följande guldkorn: ...

Redbet inför Q2 samt en mindre ändring i min tidigare analys

Redbet kommer i augusti med sin rapport för Q2 om den nu inte tidigareläggs. Jag tänkte kort redovisa mina estimat inför Q2. Estimaten från min tidigare analys ligger fast både vad det gäller omsättning och resultat och ser ut enligt följande: Q2 Omsättning 48 mkr (vi vet att de omsatte knappt 17 mkr för april). Maj och juni kan bli något svagare så jag behåller 48 mkr. jag kan få justera upp omsättningen för Q2 när omsättningen för maj publiceras i början av juni. ...

Äntligen viktig order till IFS

Äntligen! IFS har tecknat ett avtal med schweiziska-österrikiska bolaget Doppelmayr och Garaventa avssende införande av IFS Applications. Här är länken: http://www.ifsworld.com/se/news_events/press_release_archive/2008-05-26_doppelmayr.asp?prcat=home Jag skrev tidigare att IFS är på rätt väg efter flera mödosamma år tack vare strategin som fick IFS koncentrera på deras aktiviteter på nyckelmarknader och utvalda branscher. Allt går i rätt riktning för affärssystembolaget. Tidigare kunde inte IFS kontrollera totalkostnaderna för affärssystem framförallt uppgraderingar och underhåll som skenade iväg. Men också det ger IFS en fördel gentemot konkurrenterna för att komma lite längre fram. ...

Zodiak - ett svart hål

Det var inte oväntat att det skulle dyka upp ett bud på produktionsbolaget Zodiak Television. I ett par års tid har bolaget varit ett uppköpsobjekt, främst tack vare Zodiaks starka position i Östeuropa via det snabbväxande dotterbolaget TeleAlliance. Marknaden har dock valt att undvika bolaget och den som köpte då aktien i februari handlades kring 21 kronor har nu fått en avkastning på nästan 100 procent, förutsatt att budet går igenom. De som passat på att tanka Zodiak under börsfrossan och som definitivt firar idag är Ålandsbanken och det är bara att gratulera till fin vinst. Noterar även att de räknar med att budet går igenom eftersom de säljer för fulla muggar. Det som grämer mig är att jag följt bolaget under relativt lång tid och jag har även känt mig övertygad om att VDn Patrick Svensk kommer att lyckas få bolaget att nå fullgod lönsamhet men just nu sitter jag givetvis på läktaren och ser aktien rusa i höjden, suck! ...

Jaha...

Första försök till blogg då… :) I portföljen: Impact Coatings, Eurocine Vaccines och Paradox Entertainment. Börsen verkar ha svårt att bestämma sig åt vilket håll den ska och pessimisterna verkar iaf för tillfället ha övertaget, men jag fortsätter att tro på en vändning. Särskilt så tror jag på ett “officiellt” genombrott för IMPC inom kort. Att aktiekursen står där den står idag är för mig ett stort frågetecken, men det är väl som med allt annat beroende på den stora amerikanska oron. För att det är väl så att IMPC kommer att kursa pga att jänkarna inte kan få ordning på sin ekonomi, eller? Hehe, nä precis… ...

PA Resouces - in i nytt stort licensområde

Ur dagens pressmeddelande : “PA Resources har tilldelats andelar i en prospekteringslicens i Block 8 offshore västra Grönland. Koncernen tar därmed steget in i ett nytt område med stor potential. Olje- och gaskoncernen PA Resources har av det Grönländska Landsstyret och den danska regeringen tilldelats andelar i en licens för att leta efter olja och gas i västra Grönland. Det tilldelade området, West Disko Block 8, ligger till havs i regionen Disko-Nuussuaq på västra Grönland och täcker en yta som är cirka 11 100 km2 stor. PA Resources licensandel uppgår till 87,5 procent och koncernen är utsedd till operatör för licensen” ...

Helg funderingar

Banksektorn har varit rejält pressad i och med finansoron och samtliga banker tycker jag ser riktigt billiga ut just nu. Swedbank har rent ut sagt blivit slaktade i år, mycket på grund av att marknaden oroat sig för ökande kreditförluster vad gäller bankens engagemang i Baltikum där dom baltiska valutorna kan sätta käppar i hjulet. Det är troligt att förlusterna kommer att öka men min tro är att marknaden inprisat ett allt för mörkt scenario. Stängningskursen i fredags på 146,50 kr ser väldigt attraktivt ut på sikt. ...

Sigges börsresa

På förekommen anledning: Sigges börsresa del 3 planerar jag att lägga ut på fredag efter börsens stängning. Kul med det stora intresset för de två första delarna: http://www.redeye.se/aktiebloggen/2188/sigges-borsresa-del-1 har nu haft över 1300 läsare! http://www.redeye.se/aktiebloggen/2247/sigges-borsresa-del-2 och fortsättning i del 2 över 1000 läsare. Jag fick frågan på Börssnack när jag länkade dit: “Som nybörjare ser jag fram emot del 3. Jag skulle även se fram emot att läsa vilket förhållningssätt du har till tradingen, funderar du kring det 24/7 eller 9-18? Vad triggar dig att djupanalysera ett nytt bolag etc etc.” ...