Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Lågkonjunkturen kräver att få blomma ut

Svenska och amerikanska börsen är nu rejält på väg neråt. Det har den varit sedan augusti 2007. Men FED har hela tiden försökt stoppa dess väg neråt. FED vill vara trollkarlar som skall rädda oss från lågkonjuktur. Det är väl ingen vågad gissning förutspå att om USA-börsen dyker i kväll eller inom den närmaste tiden så kommer en räntesäkning från amerikanska Riksbanken som ett brev på posten, som det brukar heta. ...

Om svanar och grisar (kalkoner) - recension

Det var en gång en liten griskulting, som levde på en gård. Kultingen hade ett mycket enkelt, men behagligt liv: varje dag fick den mat tre gånger - morgon, middag och kväll - i tid och precis så mycket den önskade. Kultingen njöt och växte, och eftersom detta var en ovanligt matematiskt begåvad kulting, insåg den snart att dess vikt utvecklades väldigt linjärt - nästan ett kilo varje dag. Härligt, tänkte kultingen - i den här takten kommer jag att vara en stor och fin gris om bara ett år! Och tiden gick, och kultingen blev allt stoltare - faktum var att den redan kände sig som en stor gris, fastän den inte var så gammal och bara vägde knappt 100 kg ännu. Enligt grisens fina graf skulle det dock bara ta ytterligare 2 år, +- 1 månad, innan den nådde den ansenliga vikten av 250 kg och därmed nått sitt mål om att bli en gris att räkna med. ...

Bankbonus krisanledning

Bankernas bonussystem troligen är orsaken till den kreditkris världen nu upplever. Det säger Nout Wellink, centralbankschef i Nederländerna och ledamot i ECB-rådet, i en intervju med tidningen Het Financieele Dagblad, enligt Bloomberg News. (svensk publicering Afv 26/5 2008). Han sade att han kommer att “intervenera” i företagens ersättningssystem om han skulle finna att detta också har varit fallet i Nederländerna. - Vi kommer att kontrollera nederländska företag mer än vi har gjort för att se om kompensationssystemet ger impulser till större risktagande, sade Nout Wellink. ...

Triggers

Triggers är något vi placerare gillar. Det betyder att något kan hända ganska snart och det går lätt att måla upp och tro på ett positivt scenario. I klädbolagen saknas nu triggers helt. I Odd Molly t.ex så lär inget kunna hända förrän orderapporten i oktober och för Björn Borg så tog VD:s insiderförsäljning bort den lilla optimism som fanns efter senaste rapporten. Rapporter om minskad konsumtion trycker även de andra klädbolagen. WeSC t.ex verkar nu ha flaxat färdigt över den uppblåsta introduktionkursen och är nu ner ordentligt. T.o.m H&M verkar trött och fet och har nog sin framtid bakom sig och är numera en trogen kämpe som Lynch säger…;-) ...

Ännu mera svart..

Tanganyika oil levererar rejält med 17.000 fat/dag, and rising… Det kommer att bli nödvändigt med en uppjustering av produktionen för i år och även framöver som det ser ut nu. Strong buy gäller.. Måste börja räkna på detta i veckan..Ytterligare en rigg är ju dessutom på gång.. På knappt fem månader har man nu ökat produktionen från 10.200 (Dec 07) fat/dag till 17.000 fat/dag… Snittproduktionen för årets fem första månader ligger redan på 14.700 fat/dag så att komma upp till snittet 17.500 fat/dag för 2008 ser ut att bli en munsbit…. ...

Köp Acap Invest

Idag dubblade jag mitt innehav i Acap Invest. Bolaget är hittills mycket välskött och har gett en bättre avkastning än index sedan de introducerades. Vinstillväxten är högre än för det genomsnittliga börsbolaget samtidigt som värdering är betydligt lägre. Nu kan man köpa bolaget så billigt som till kurs 104kr. På min vinstprognos för 2008 (13,5kr vpa) handlas aktien till ett p/e tal på 7,7. En mer normal värdering skulle vara p/e 12. ...

Det största (?) hotet mot långsiktigt mycket höga oljepriser

Den finansiella spekulationen i olja har säkerligen snabbat på och kortsiktigt förstärkt oljepriset. Men det är ju bara i tider av nettoökande sådana positioner som det påverkas uppåt. Förr eller senare minskar de igen med prisnedgång som följd, men från vilken och till vilken nivå är svårförutsägbart. Läget var likartat för 3 år sedan, men då på ungefär halva prisnivån. Gissningsvis kan man ändå med nuvarande förutsättningar kalkylera med ett långsiktigt genomsnittligt oljepris över 100 USD/fat. ...

Min portfölj

Under de senaste dagarnas lite svagare börs har nu likviderna placerats i 3 st mycket spännande papper som ser heta ut på till en början 6-12 veckors sikt, men det kan bli längre än så om allt går som jag tror. Jag tror på en lugn och svagt positiv börs i sommar, och ser möjligheter till uppvärderingar i ett par småbolag under perioden. Placeringarna i storleksordning är (de två första lika stora): ...

Dagbok 26 maj

Portföljindexet gick tidvis t o m strax över 0-nivån idag - dock bara på “decimalnivå” :-) . Det var ca 2 1/2 månad sedan senast det inträffade, främst pga PVEs kräftgång senaste månaderna. Framför allt PAR och PLE bidrog uppgången. PAR satte nytt ATH med 75.75 kr men är som t ex min analys http://www.redeye.se/aktiebloggen/2231/pa-resources-uppdaterad-analys visar fortfarande mycket billig med uthålliga oljepriser t ex från 100 USD/fat och uppåt. Dagens nyhet ...

I källaren med en spade?

Nu snart efter ett helt år av konstant börsfrossa kan man ställa sig en fråga. Är detta botten? Det spekuleras vilt på varenda finanssida, forum och lunchrum om det här i hela världen i dagsläget. Frågan man bör ställa sig är istället: VAD är rimligt? Nyligen publicerade finanstidningen Affärsvärlden en nätbaserad artikel som menade att börsen idag har nedsida på ytterligare 26%, och hänvisade till tidigare börskurvor samt kopplingar till företagens vinster. Tex menade tidningen i fråga att börsen 2002 bottnade först när företagens vinster låg i botten samtidigt. ...