Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Förändring i Portföljen

Idag blev det en ökning och en nykomling - eWork Scandinavia ( köp ) - Betsson ( köp ) Ework. Spännande ny aktie som är en chansning köpte den när den tecknades och ökade idag rikt kursen sätter jag på 50 Betsson sommarens akite nu med fotbolls Em och OS och snart öppnar första butiken kan bara gå upp en STARK rek på denna aktie rikt kursen blir 90

Nyårsportföljens raketfärd

Kom idag på att jag den sista december ifjol skrev ihop en nyårsportfölj med 13 bolag. Inspirerad av affärstidningarnas portföljer sattes tankemössan på huvudet och för att göra det riktigt “seriöst” så lämnade jag medvetet bort förhoppningsbolagen samt de bolag som jag vid dåvarande tidpunkt hade i min egen portfölj. För att få reda på hur det hade gått scrollade jag idag ivrigt ner bland tidigare blogginlägg tills jag hittade portföljen och jag måste erkänna att jag blev rätt förvånad över utfallet. ...

Dagbok 28 maj

De senaste två dagarna har portföljindexet rekylerat ned tillbaka mot “utbrottet” uppåt nyligen vid -3 % 2008 till som högst 0 % i förrgår. “Stödet” ska alltså testas nu :-) PAR föll tillbaka främst pga rekylen nedåt i oljepriset. Sedermera har dock oljan vänt upp igen, så PAR har god chans att stiga igen redan i morgon och är givetvis mycket billiga fortfarande. Två små daytrades i PAR i går och idag gav f ö båda viss mindre vinst, dvs tillsammans ca 1/4 % på portföljindexet - alltid något :-) . Under andra halvan av 2005 när PAR var överlägset största innehav daytrade jag mycket ofta för att höja avkastningen när jag ändå följde aktien. ...

Acap Invest - Remiums kapitalmarknadsdag

Thomas Bolmgren vd för Acap Invest meddelade idag att man öppnar dörren för förvärv på Remiums kapitalmarknadsdag. Det gav aktien ett “glädjeskutt” med 6,7% och blev en av dagens stora vinnare. Flera intressanta affärsmöjligheter inom nya affärsområden men även tilläggsförvärv inom befintliga affärsområden. Sono-gruppen som sysslar med inredning ser ut att gå bra och än så länge verkar inte konjukturen tagit ut sin rätt i bolaget, ingen avmattning i maj alltså. ...

Kolsvart

Börsläget är kolsvart , rent tekniskt, enligt Ingmar Carlsson den gamle DI skribenten..Inget ljus i grottan på länge och vi gör bäst i att hålla fingrarna från köpknappen. Nedången i mars som sedan följdes av en rejäl uppgång , förklarar han med att det såldes ut massivt av vissa fonder och då såg andra köpläge. Men det är att lura sig själv menar han..I nästa mening så är Eniro köpvärd just p.g.a av det har sålts av stora mängder och då ser andra köplägen ….Hm.. Marianergraven är väl de mörkaste och kallaste jag kan komma på just nu. 11.000 meter rakt ner. Kan det vara så illa ? Nä, tror inte det. USA kämpar och kämpar för att hålla igång verksamheten samtidigt som vi andra ger flankstöd från Europa och Asien, och Sydamerika.. Det löser sig alltid… Köp lite oljeaktier vet ja.. Finns många billiga just nu som t.ex Pearl, Tanganyika, PA resources och Malka oil för att nu nämna några… ...

Ska man köpa Redbet?

Jag har som hastigast tittat på Redbet och min första reaktion är väl att det ser bra ut. Men inte jättebra.. Låt oss säga att Redbets tillväxt stannar av runt Q1 nivån och bara ökar något. Då kan resultatet landa på 30 miljoner efter skatt. Satt i relation till börsvärdet på 300 Mkr så blir det p/e 10 för 2008. Jag räknar med att Betsson gör en vinst på 6,5 per aktie, alltså samma relation. Det är billigt! ...

Mästerligt Betsson!

På fredag öppnar Betsson en spelbutik i Stockholm mitt på Götgatan i “spelnästets” Sverige. Detta sker alltså två veckor innan EM-slutspelet har premiär i Österrike/Schweiz. En provocerande PR-kupp och spektakulär timing av världsklass uppslängt rätt i ansiktet hos Lotteriinspektionen, Svenska Spel och ATG (svenska staten). Samtidigt som kundmassan har växt med 43% sedan Q4 och sportbettingens intäkter nu ökat till 18% gör detta till ett genidrag av vd Pontus Lindwall som satt Betsson i “pole position”. Man har helt enkelt satt sig i ett vinnande läge hur man än vänder och vrider på det. Lotteriinspektionen kommer att göra allt i sin makt för att stänga igen butiken men Betsson har stöd i EG rätten som står över svensk lagstiftning. Skulle man mot all förmodan lyckas har Betsson ändå vunnit mark genom en PR-kupp media mässigt, redan idag har det fått enormt stort utrymme i media. ...

Eschelon - Men vad är detta?

Såg att på Redeye’s hemsida så görs reklam för ett nytt bemanningsföretag. Efter som jag studerat branschen blev jag lite intresserad av hur/varför ett bemmaningsföretag går till börsen just nu när p/e-talen är körda i botten. För något år sedan var värdering närmast den dubbla och företag som Arena Personal och Resurs CNC gjorde entré. Med facit i hand cashade ägarna in vid rätt tilfälle. Arena har handlats ned från 7 till 5 kr, medans Resurs har fallit konstant från noteringsdagens 10 kr till 3,80 kr. Inga lysande investeringar med andra ord. Etablerade bemmaningsbolag som SJR och Uniflex handlas idag till p/e-tal under 10 på 12-månaders rullande vinst (historiskt sätt låga multipler). Då ställer sig vän av ordning, vem går till börsen med sitt bemanningsföretag idag?? ...

2017-05-30 11:27 · henk

Portföljförändringar högriskportföljen

Har idag sålt ut resterande aktier i Guideline från högriskportföljen. Tycker rapporten lämanr många frågetecken efter sig med både en eventuell tvistefråga som kan uppstå med Malåägare, sparkad VD i Malå. Försenade tester med Tesco lämnar också ett antal obesvarade frågor efter sig. Har även jsterat ned nivåen i Rayclinic lite, mest för att skapa en bättre balans i portföljen. Har idag istället ökat i Heart of Brands där jag tycker nivåerna nu känns väldigt låga jämfört med både risk och möjligheter. ...

Kurser ska behandlas kryptiskt eller hamna i kryptan själv

Jag accepterar inte denna marknaden för dess face value. Jag accepterar inte att ett bolag är komplett fristående från resten av börsen och resten av världen när samma metod att köpa sälja ett instrument skriver denna blogg. Jag värderar om hela börsens prislägen nuförtiden. De signaler man skickar genom att intressera sig för eller tala om en aktie används för att “skapa” en marknad. Digitaliseringen är total och ibland verkar 13 dagar helt bortkastade tills man förstår att det är mäklarnas bästa som gäller och att de tänker blöda ihjäl alla utom deras egna ägare. ...