Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

I begynnelsen...

I begynnelsen så skapades Kalles farsa, börsen å bärsen, anno 1961. När jag så muckade från militärtjänsten i början av 1980-talet så fick jag ett sommarvikariat som var av det längre slaget. Det varade i 16 långa år. Aktier vsste jag ingenting om då, utan som ung man investerade man det mesta av det lilla kapital man hade i vin, kvinnor, och sång. Resten slösade man bort..Långa och många resor runt jorden bl.a … På den statliga myndigheten jobbade c:a 60 personer och det var en (1) mellanchef som var aktieintresserad. Han hade aktier i ett rederi som hette Argonaut bl.a om jag inte minns helt fel. Han ville ofta och gärna berätta om sina aktier . Bara man orkade lyssna. Hans pedagogiska förmåga var obefintlig, minst sagt. Jag blev ett lätt byte för honom..Tack i efterhand… ...

En joker till Eniro

Eniro tillkännagav idag att man har valt Jesper Kärrbrink till ny VD. Känns som en relativt oväntad utnämning, men jag är försiktigt positiv: Hans tid på Svenska Spel har präglats av utveckling online, och mycket fokus på organisk tillväxt - helt fel i spelmonopolet, men precis vad jag tror Eniro behöver Kärrbrink har också erfarenhet av att arbeta med och utveckla “stela” kulturer mot mer marknadsorientering, vilket jag är rädd är ett av Eniros större “mjuka” problem Ska bli roligt att se marknadens reaktion; det bör bli upp (osäkerhet försvinner), men det skulle kunna bli en liten besvikelse i att det inte blev ett tyngre namn ändå. ...

Ökat i Starbreeze

Som väntat gjorde kursen i Starbreeze ett ryck nedåt idag efter rapporten. I mitt tycke var det en bra rapport. Omsättningen tredje qvartalet var 16,2 miljoner, bolagets största någonsin. Som väntat också en lite lägre vinst med anledning av flyttkostnader, vilket var väntat. Marginalen rensat för engångskostnader var ca 11% vilket kan ses som accepabelt. Det trevliga är att bolaget hela tiden växer organiskt och gör stabil vinst nästan varje kvartal numera (11 av 13 kvartal har visat positivt resultat) vilket bådar för framtida satsningar antigen på utdelningar eller egna spelutvecklingar. ...

PLE upp idag med som mest 29 %

tydligen i ökande optimism om att det blir en överenskommelse med lokalbefolkningen efter det möte som kommer ske om en dryg vecka. Ingenting nytt har kommit sedan pressreleasen om ATT det ska ske ett möte, men aktiekursen har alltså därefter lyft från ca 0.14-0.15 CAD och ca 50 % i första reaktion förra veckan och sedan rekyl några dagar innan dagens nya högsta nivå ytterligare en bit upp, som mest 0.245 CAD. ...

Konjunkturen från "insidan"

Konjunkturen diskuteras flitigt på både aktiesajter och i övrig media. Det finns en massa olika index som visar stämningen hos konsumenter och inköpschefers tro på framtiden och barometrar hit och barometrar dit. jag tänkte kommentera lite om vad jag hör dagligen ute i näringslivet. jag arbetade så sent som förra veckan som revisor (har nu bytt jobb) och har då haft förmånen att träffa ett 50-tal företag årligen under några års tid. Jag pratar med VD:ar och ekonomichefer dagligen inom diverse branscher med fokus främst på industri, konsumtion och tjänsteföretag. Jag följer månatligen utvecklingen för många av dessa bolag och ser rätt tydliga indikationer på hur det står till för tillfället. ...

Större fokus på IFS!

Marknaden börjar intressera för svenska affärssystembolaget IFS av flera skäl. Det är inte konstigt att flera tunga institutionella investerare via Enskilda Securities köpt flera hundra tusentals IFS-aktier i de senaste tiden. IFS-aktien är på väg att bryta igenom motståndslinjen 68.50 kronor av egen kraft. Aktien har varit där och nofsade för snart två veckor sedan. Nu har aktien samlat nya krafter för att bryta igenom 68.50 kronor för att fortsätta mot 80 kronor vilket motsvarar en uppstigning med 17%. ...

PVE - ettårs-potentialen kvarstår

Efter att PVE sedan rapporten lyft från drygt 40 kr till som mest 54 kr men sedan snabbt åter fallit tillbaka till ca 10 % över botten bara, är det lämpligt nu att köpa för nytillkomna långsiktiga spekulanter. I ett “status quo”-scenario för 2008 omsätter PVE ca 800 Mkr med ca 48 Mkr i vinst, dvs om bruttomarginalen antas oförändrad på 15 %liksom alla övriga kostnader på ca 18 Mkr per kvartal. ...

Undercover

Då blir det hemligare än hemligast på måndag vad gäller börshandeln. Deep deep, undercover.. Det spelar inte så stor roll egentligen då man kan vara ganska anonym redan idag. Dolda köp/sälj och när en storspelare handlar rejält så sker det ju via en mäklare . Mäklaren syns, men inte kunden.. Själv sitter man här och handlar och skriver relativt anonym…. Det som stör mig lite är ju min egen nyfikenhet. Vem köper ?? Vem säljer ?? Alla vill vi väl lite till mans se vem som står bakom volymerna. Eller hur ?? Avslutstickern och mäklarstatistiken blir oanvänd nu, fram till 18.00 i alla fall. Sen kan man glutta lite… ...

Dejlig eller dårlig, episod VIIII: EgnsInvest Tyskland

I den här serien expanderar jag Redeyes allseende öga till kontinenten - a.k.a. Danmark. Jag har börjat i aktiemarknadens svar på Christiania, First North, och går i klassiskt svenskt manér igenom listan i bokstavsordning och sätter betyget “dejlig” eller “dårlig”, som är min svensk-danska tolkning av “hot or not”. Efter inte mindre än sju “dårlig”-rekommendationer, drabbades jag så smått av vårkänslor och utnämnde DLVS, ett vaccineringsbolag, till dejlig! Upprymdenheten var så stark att jag kände att jag behövde ta en längre paus och “bara” skriva om annat - men nu får det räcka, dags att dra vidare och mot alla odds granska en fastighetsspekulant: EgnsInvest Tyskland. ...

Hemligt på börsen

Nu kommer det nästa vecka som OMX-börsen aviserat redan i vintras. Jag har skrivit om det för flera månader sedan. Det går inte från och med nästa vecka att se vilken mäklare som gör affaren. Anledningen är sägs det att i USA har visa aktiespekulanter gjort ett dataprogram som listar ut strategin för de olika mäklarhusen. Det här ar nog bara svepskäl. Anledningen till att vanliga småsparare i Avanza har kunnat sett att stockholmsbörsen sedan en längre tid gynnar vissa mäklare är just att de har kunnat fälja affärer efter affär. ...