Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Min bästa vän Jolly Bob - inflationen

Molnen tornar upp sig Igår satt jag och läste SvD om “Molnen tornar upp sig” med caffe latte i handen. Det är en intressant artikel av Leif Petersen. Det handlar om stigande oljepriser och dyrare livsmedel som har drivit upp inflationen i Sverige. Petersen skrev “inflation är ordet på allas läppar”. Ordet har fått mig intressera för att studera inflationshotet. Jag tänker på börsmarknaden sommaren 2007. Det var en positiv börsmarknad och många företag höjde sina prognoser. Det var därför Christer Gardell som talade om “superkonjunkturen”. Några veckor senare mottogs marknaden en negativ statistik - den amerikanska sysselsättningen rasade totalt. Då har den internationella riskbilden ändrats successivt i samband med den tilltagande oron på de finansiella marknaderna. ...

Countermine - En milstolpe

för företaget nås idag när två st Oracle II-maskiner rullar av i hamnen i Marsa El Brega, Libyen. Nu väntar någon mils landtransport, hopmontering, test och utbildning innan man äntligen kan påbörja storskalig maskinell minröjning i slutet av juni. Inom ett fåtal veckor kan man säga, går Countermine från förhoppningsbolag till vinstdrivande bolag. Det räcker inte för att visa vinst redan i Q2, eftersom högst ett fåtal dagars röjning hinns med innan vi har nytt kvartal, men från och med Q3 ska vi ha ett rejält överskott. ...

Böckerna stängs

I DI:s sommarradio där Urban Ekelund, Simon Blecher och Peter Benson ger råd sades följande: - Den 30 maj stängde hedge-fonderna böckerna för andra kvartalet. Jag trodde det var vid halvårsskiftet. Men om det är så här så innebär det att det fanns många aktörer som hade ett stort intresse att kursen på de olika aktierna på de olika svenska aktierna inte var för låg. Det kan medverka till att Stockholms-börsen från och med måndag mer borjar gå på tomgång. ...

Epicept till observationslistan

Epicept som länge så ut att gå emot en lysande framtid med ett preparat som enligt bolagets ledning skulle godkännas av den europeiska läkemedelskommitéen i mars/april har nu blivit flyttad till obs-listan av Stockholmsbörsen. Även en avnotering på Nasdaqbörsen är nära förestående för bolaget. Anledningen till observationen i Stockholm är att bolaget är i en prekär ekonomisk situation och behöver tillskott i kassan inom några veckor. Detta har inte varit något nytt för bolaget dom senaste åren, men då fanns helt andra förutsättningar med Ceplene. Frågan nu är om det finns investerare som är intresserat av att sasta ytterligare kapital i ett allerede sargat bolag med en mycket tveksam framtid framför sig. Många har under en längre tid, undertecknat inkluderat, varit positiva till bolaget och spått ett kommande läkemedel på marknaden. ...

Carl Lamm - extrautdelningen, ett sätt att tömma bolaget?

Aktiespararna menar att man skall protestera, genom att säga nej till extrautdelningen. De anser att det bästa för företaget är att pengarna stannar i kassan. Mellan raderna läser jag att de fruktar att ledningen i Carl Lamm kommer att plocka pengar ur företaget på detta sätt. Om mer än 5% av aktieägarna protesterar, så går inte förslaget igenom. Blir det så kommer kursen att falla, eftersom att de flesta som nu äger aktien hoppas på jätteutdelningen. ...

Dagbok 30 maj

Vid den “officiella” mätningen kl 22 hade portföljindexet stigit till +1 % 2008 efter att PLE stigit knappt 10 % och BVT drygt 7 %. OMXS30 var samtidigt på -7 % 2008. -—————————– För andra månaden i rad slutade portföljindexet klart på plus. PVE stängde idag på dagshögsta vilket iofs säger föga på en såpass låg värderingsnivå. Så fort insiderförsäljningarna från huvudägaren ebbat ut borde säljtrycket vändas till dess motsats. ...

Sigges börsresa - del 3

Fortsättning på tidigare bloggar “Sigges börsresa del 1“: http://www.redeye.se/aktiebloggen/2188/sigges-borsresa-del-1 och “Sigges börsresa del 2” http://www.redeye.se/aktiebloggen/2247/sigges-borsresa-del-2 Sigges börsresa - del 3 OK säger vän av ordning har inte solen några fläckar du måste gjort många misstag med… Visst är det så även om man försöker förtränga dem…;-) Man kan givetvis inte ha rätt jämt och som Lynch säger det gäller bara att göra mer rätt än fel så blir det bra. Det som är viktigt är att snabbt rätta till när man förstår att analysen inte håller och ibland kan man inte säga att analysen varit fel utan någon oförutsett hänt (det senare försöker man ju intala sig förstås..;-). Lynch säger att man ska rycka upp ogräset och vattna blommorna och inte tvärt om. Några case på senare år där jag kommit helt fel är Insplanet, Electra, Medcap och NSP där dock stendumpningar av innehaven efter svaga siffror minskat förlusterna och med facit i hand så var det rätt att ta förlusten och lämna. När jag nu tittar på dessa case så är de samtliga helt iskalla trots att de sjunkit rejält och man är glad man är ur “ogräset”. Efteråt så ser man ju allt klart med facit i hand…. I Insplanet höll inte affärsmodellen med delvis ändrade marknadsförutsättningar och dessutom verkar bolaget ha dålig kostnadskontroll. Electra kämpar i motvind i stenhård konkurrens och verkar sitta på den stora kassan i väntan på ännu sämre tider. Medcap lyckades inte dela upp företaget som förutspåddes och verkar nu ha problem med lönsamheten även i rörelsedelen. I NSP pratade VD vitt och brett om kommande lönsamhetsförbättringar understödd av sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar men detta har vi inte sett något av. Man får som alltid lära sig av misstagen och gå vidare och vara glad att dumpningarna gjorde att förlusten i dessa innehav minimerades. ...

Idag skrevs svensk spelhistoria

klockan 12 idag slog Betsson upp dörrarna för sin spelbutik ett stenkast från Medborgarplatsen i Stockholm. Jag var där en stund innan och följde dramatiken. vid 11.30 stod jag tryckte mot en vägg för att följa utvecklingen av spektaklet. Moderaterna ungdomsförbund dök upp runt 11.40 med banderoller som: Tack Betsson!, nej till monopol mm. Senare dök ett antal journalister från Di.se, tv4 mfl upp och en massa fotografer. VD i Betsson stod lite i skymundan vid sidan om ingången till butiken. ...

När jag tittar på mitt sätt på kloner

Jag ser på aktier som de datatrades de är. Att de sedan ägs av andras intressen ja det är ju bara att beklaga. Men det finns alltså ett finskt papper som jag inte får eller bör röra. Men får man ha en åsikt om det? Då det påminner mig så mkt om ngt annat som gått samma väg som Cision & saligt avsomnade Sala så ansr jag att finska FSecure har sin eklut att prestera. ...

Förändring i Portföljen

En ökning av en aktie i portföljen Eniro Nu ser det positivt ut en ny Vd, En duktig en också Svenska spels gamla Vd, otrolig billig aktie plus otrolig hög utdelning, Känns som de bara kan gå upp nu plus att framtiden ligger ju i internet och det är där Eniro håller hus sen feb har Eniro tappat 30 % Jag spår om han lyckas bra i början vd och en eller två bra nyheter kommer så lär Eniro vara över 60 kr snart så jag sätter 60 kr som riktkurs och rek köp på Eniro ...