Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Norska Jotun valde IFS

Vilken tisdag på börsen! Efter en långtids avbrott på Stockholmsbörsen pga teknikstrulet hos Nasdaq OMX har fått många många banker och investerare rasa. Det nya handelssystemet Saxess som ingår i Nasdaq OMX är skandal med tanke på gårdagens börs som fick skjuta upp med 40 minuter. Idag blev det mycket värre. Avbrott i fem timmar! Man undrar varför har det en affär mellan Nasdaq och OMX samt Dubaibörsen. Det är affärer som styrde hela tiden. Regeringen med Mats Odell i spetsen valde Nasdaq som en ny seriös ägare till OMX i samarbete med Dubaibörsen. Vi har sett flera avbrott på Stockholmsbörsen tidigare. Men den här veckan har det blivit mycket värre. ...

Sluta gnället och njut av värmen istället

Vilket liv i luckan det blir från alla håll och kanter nu när börsen ligger nede. Dom flesta negativa ord har kommit ut idag som kaos, oacceptabelt, skandal mm mm. Det finns inga ord på hur dårligt det är just nu. Jag har ingen statisitk på hur ofta börsen har problem, men inte kan det vara ofta det händer och dom få gånger det har hänt så är dom flesta problemen löst på några minuter. Vad jag förstår så byts nu ett helt system ut. Finns det någon som har gjort detta på sina företag eller privat någon gång där det har fungerat smärtfritt och utan längre stopp och avbrott? Skall vi klaga på någon så kanske vi skulle klagat på IT-leverantören istället. ...

Derivathandeln pågår

Det är två mystiska saker som händer i skuggan av börsstrulet. Derivathandeln som bygger på OMX-index pågår för fullt. Hur kan det komma sig. OMX-indexet bygger ju på handeln i aktier. Hur kan OMX-indexet leva sitt eget liv. OMX-optionerna SÄLJ har upp med 25 procent. Det tyder ju på att i avsaknad av aktiehandeln så bedömmer optionshandlarna hur indexet skulle ha gått om handel hade pågått. Terminen senast 991, högst 994 och lägst 984 ...

Epilog

Efter bloggen om min börsresa så sitter man nu här och lever som daytrader sedan 8 år tillbaka. Jag har aldrig gått någon aktieutbildning eller kurs , utan jag har vandrat den långa vägen. Läsa, läsa, läsa… Misstagen i början var många och långa men enveten som jag är så fortsatte jag på den inslagna banan. Börsen är utan tvekan den bästa platsen att förvalta sitt kapital på . Misstagen numera är sällsynta även om dom kommer då och då. ...

3 timmar extra att tänka efter om herr O gjorde rätt.

Så strular börsen igen. Big deal. Big goals cannot be met. Big deals cannot be made. Big makings cannot be dealt. Big Bread going stale. Its a Dealmate. När var det nu de sa att det skedde förra gången? Och vad skedde för 2 månaders sedan? + 1 dag. Sista noteringen på en epok. Vad jag menar är att ju mer maskinell rutinerad hantering desto större potential för den som är konsekvent nyttjare av den panikunge som bildas. Nu har vi 2+ timmar att tänka efter. Hur ser din portfölj ut? Vilka värden består den av. Ska du verkligen väga 1 aktie mot 1 annan aktie eller är det någon annan faktor med i spelet? Så det är bara att sätta igång. Dela värdet med valfri faktor. Dela värdet med ytterligare en annan valfri faktor. Är talet för stort börja om från faktor 1 osv. Börsen är en vågskål. Om du använder samma faktorer som närmar sig de jag själv använder så börjar du förstå att vissa värden har sina toleranser och ju mer man mixar om i sina innehav desto troligare är det att några betalar det några andra gör. Och då är omställningar bara en ny vågskål troligen i början av nästa konjunktur. ...

PVE-relaterat : Bosch köper upp Ersol till skyhöga p/s 3.7

Idag köpte Bosch en majoritetspost till ett pris som alltså motsvarar ett p/s-tal på 3.7 eller över 6 ggr så högt som PVEs p/s-tal som nu ligger på ca 0.57. Ersol är ett integrerat solcellsbolag. Vinstmarginalen Q1 2008 var knappt 15 %. 2007 var vinstmarginalen 14 %. PVE bör åtminstone klara 1/3 av denna marginal uthålligt, och ha väl så god tillväxt (i år blir den mångfalt högre). Men eftersom p/s-talet för PVE ligger under 1/6 av Ersols bör alltså PVE åtminstone kunna dubblas i en jämförbar värdering. Det stämmer f ö bra med min egen analys värdering av PVE. ...

Skrämmande på börsen

I dag är omsättningen på Stockholmsbörsen så låg att det är skrämmande. Vad händer. Uppenbarligen vågar ingen köpa och inte heller sälja. Alla ligger still och väntar. I detta läge med denna minimala omsättningen borde det var mycket lätt för mäklarna att påverka kursrörelserna. Då får vi plötsligt inte se de olika affärerna. Varför har inte Finansinspektionen, Riksbanken, för att inte tala om regeringen och riksdag protesterat mot nyordningen. Före 1990-talet var det förbjudet för de svenska bankerna och mäklarna att handla i eget lager, som det hette. ...

Nyttjar chockvågen tänk på den forna latinska rullningen

Jag kan inte annat än notera hur de sämsta valutorna kontra den svenska har utvecklat sig i linje med både ett färskt omställt svenskt bolags papper och detta papper specifikt noterat i en annan valuta än den svenska. Samt att de som förra året valde att placera i samma värden i Morphic nu propagerar för ett annat papper i samma prisklass. Men då studerar jag hellre den latinska ego rullningens historia. Och det verkar som att när nu det blivit lättare att förändra värdet och det är köparens marknad och köpare gör V tecken. Då betyder det att det också är lättare att förflytta ett kapital högre med färre antal aktier. ...

Flykten från skatten

Tröttnat på all denna skatt på allt man gör så därför går min flykt till kapitalförsäkring men hur länge till kommer de vara så mer lönnsamt tills skatterna blir skyhöga där med!? Förstår inte dom rödas häxjakt efter alla som försöke komma någonstans här i världen, Jag förstår inte varför de ska vara så fult å vara rik varför ska en rik person som kämpat å slitit för å ha de alla drömmer om varför ska han skämmas ? ...

Mycket svagt av Stockholmsbörsen

De borde givetvis inte startat handeln innan samtliga medlemmar/banker/nätmäklare etc kan handla helt normalt via systemet igen. På detta sätt uppstår en klar orättvisa orsakad av Stockholmsbörsens egna problem. Det är ju knappast en slump att det just idag är problem hos t ex Nordnet. Att vänta ytterligare ett kort tag när de fått klartecken av mäklarna att orderläggning och kursåtergivning fungerar i callen hade medfört att förutsättningarna var “lika för alla”. En sådan rutin borde utvecklas för att undvika orättvisor och missnöje… ...