Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vrakpris på bostadsrätt

Det mest intressanta med djn portföljs solskenshistoria om hans vinster på aktier som möjliggjorde ett köp av bostadsrätt i närheten av Strandvägen, är priset. Vi gläds alla att det gått så bra for djn. Men hur kunde han få sin lägenhet till vrakpris? - Det var en extremt lång och jobbig budgivning. Men bara få budgivare. - Efter sex dagar stod det klart att jag vunnit budgivningen till ett VRAKPRIS. Med handen på hjärtat trodde jag aldrig i mitt liv att jag skulle ha en chans på en så fin lägenhet. ...

Oljan - George Soros

“Finansmannen George Soros uppmanar amerikanska senaten att sticka hål på oljeprisbubblan. Han vill tvinga ner priset med regleringar” “enorma summor pengar från nya investerare, som hedgefonder och jättelika pensionsfonder, översvämmat marknaden för oljeterminer och drivit upp oljepriset långt över de grundläggande marknadskrafterna, anser multimiljardären " Om jag inte minns fel har George Soros själv tillämpat de fria marknaderna för diverse avancerade finansiella “aktioner” t o m mot enskilda staters valuta som den svenska 1992 som tvingades att släppa sin fasta valutakurs. ...

FI--EBM--Illikvida aktier--KF

Var i mars-08 i kontakt med jurist på EBM och det är FI som uppmärksammat dessa “onormala” handelsmönster och handelsvolymer i små bolag med illikvida aktier och sedemera lagskyldigt anmält det till EBM. Straffet i dessa fall blir dagsböter och orsaken till denna “drive” från FI:s sida är att man vill lyfta upp problematiken till domstolarna. FI har fört diskussioner med Fondhandlarföreningen och med nätmäklarna hur man ska kunna undvika dessa problem i framtiden. ...

KF: Skatteverket förfrågningar 2007, tax-2008

Så har SKV:s första förfrågningar till de som avyttrat KF under inkomståret 2007 kommit. Jag har på flera forum exakt beskrivit vad som ska göras, när det ska göras och hur och jag var inte speciellt förvånad över frågorna i nedan förfrågan till en privatpersonsom som sålt sin KF… …han hade tack och lov gjort affären rätt och det enda som jag finner svårt att få rätt på är svaret på frågan i c)… ...

Sommarens godingar

Vi är 2 killar, 18 respektive 20 år som håller på med aktier och studerar börsens svängningar dagligen. Vi har i syfte med bloggandet på redeye att bli seriösare aktiehandlare och lära oss mera. Sommaren 2008 Under de åren vi har följt börserna har inget år varit så svårt som detta. Att man har gjort affärer som har gått mindre bra är en självklarhet i detta börsväder, men även några bättre. Men vi tror oss har kommit på ett vettigare sätt hur vi ska kunna öka vårat kapital. ...

Tack för ALLT!!!

Jag har idag med stor sorg blandad med en ENORM GLÄDJE sålt av halva portföljen. Tanganyika Oil, Vostok Gas, Sandvik, Investor och Betsson har “offrats” för att finanserna en ny dröm lya på Östermalm i Stockholm endast ett stenkast ifrån Strandvägen. För lite drygt en vecka sedan gick jag på en lägenhetsvisning medans “alla andra” njöt av solen. Det visade sig att det skulle bli min bästa affär någonsin då vi bara var åtta spekulanter varav endast fyra gav sig in i en extremt lång och jobbig budgivning. Efter sex dagar stod det klart att jag vunnit budgivningen till ett VRAKPRIS. Med handen på hjärtat trodde jag aldrig i mitt liv att jag skulle ha en chans på en så fin lägenhet. Igår signerade jag ett kontrakt värt så mycket pengar att jag ALDRIG i min livligaste fantasi hade trott att det var möjligt för ett år sedan. ...

Dagbok 3 juni

Efter “köpsignalen” när portföljindexet passerade -3 % underifrån nyligen orkade det sedan till +1 %, innan dagens “deldomslut” från BVT straffade portföljen rejält. Jag minskade kraftigt på “halvchans” och tog ändå en stor förlust trots - som det såg ut när 2h återstod av handeln - en hygglig snittkurs på omkring 0.23-0.24 CAD i snitt när innehavet i BVT lite mer än halverades i antal och rasade i portföljandel till min egentligen rekommenderade nivå (som var 2-4 % i analysen). ...

Redbet

I maj 2007 köptes Optibet/teletoto i Lettland. Sedan dess har omsättningen ökat kraftigt. Nytt idag är att Redbets lettiska verksamhet SIA Teletoto lanserar Internetspel. SIA Teletoto har nu erhållit samtliga myndighetstillstånd för spel över Internet. Under www.optibet.com erbjuder man numera även sportspel över Internet. - Det är glädjande att vi nu står beredda inför annalkande EM med ett breddat utbud som även omfattar Internetspel på den lettiska marknaden. Företaget har under en lång tid lagt ned ett intensivt arbete för att få de nödvändiga tillstånden säger Jonas Sundvall, VD Redbet Holding AB. SIA Teletoto innehar sedan tidigare den enda spellicensen för sportspel i Lettland. ...

Starbreeze royalty - hur stor kan den bli?

Om, och detta är utifall “Red Lime” projektet skulle sälja bra skall vi förvänta oss royaltyintäkter till Starbreeze. Har roat mig lite med att spekulera i storleken på denna vid bra försäljning. Enligt VD så ligger breakeven kring 1,5 miljoner ex. Efter detta är det inte ovanligt att spelutvecklaren erhåller ca 10 dollar/spel. Med tanke på att Darkness tills nu har sålt över 1 miljon ex och att EA projektet har potential att bli något mycket större…. ...

BVT - nyhet från K9

Dagens pressrelease är inte lättolkad. De har nu släppt radioaktivitetsvärden från borrproverna. Dessa varierar kraftigt i 3 typer, single spike, multi-spike och broad multi-spike för de olika hålen. Det tyder i alla fall på att det finns uran men i rejält varierad halt. Hur det ska tolkas utan att veta vilka halter det rör sig om är omöjligt att säga utan mer data. Uranhalterna kommer senare att avslöjas i de mer avgörande kemiska analyserna, vilkas resultat väntas denna månad. Då först lär vi få redan på om K9 är en framgång eller ej. ...