Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Som en god "norrbagge"/portföljförändringar

Som den goda grannen jag är (även om jag nuförtiden kan anses vara helsvensk efter nästa 20 år i broderlandet) vill jag ta tillfället i akt och dels önska Danmark “till lykke” på deras nationaldag. Dels vill jag passa på att önska hela Sverige med ett stort “HURRA” med morgondagen. Det väntas strålande sol och upp emot 30 graders värme vilket bådar för en lyckad dag. Idag kom budet alla vi Telia ägare har väntat på en längre tid. En enig analytikerkår och även Telias styrelse anser budet vara allt för lågt. Undertecknat tycker även att budet från France Telekom borde vara lite mer sockrat. Det kommer säkert att komma ytterligare bud och kanske även ett bud från någon annan aktör. Vill även här då som god granne önska att Telenor kommer med detta. Oavsett vad som händer så är det tyvärr så att ytterligare ett svenskt bolag med långa anor kommer att försvinna i utlänskt ägo, vilket är tråkigt. ...

Redbet omsättningsrapport

Redbet Holding AB (publ) omsättningsrapport maj 2008 • Omsättningen för maj uppgick till 16 805 tkr, vilket är i paritet med april (16 677 tkr). • Trots den säsongsmässigt lägre aktiviteten och åtskilliga favoritsegrar i den lettiska sportspelsverksamheten, har koncernen fortsatt att skapa tillväxt. • Omsättningen för maj motsvarar en rullande årstakt uppgående till 201 Mkr (200 Mkr april) Omsättningsrapport för juni rapporteras 9 juli. Kvartalsrapport för andra kvartalet rapporteras 26 augusti. ...

PAR s potential 3000 fat/dag från Eqvatorial-Guinea Block 1

…enligt pressmeddelande idag. Det ingår inte i min analys kassaflödeskalkyl, utan lär ge ett hyggligt mervärde, kanske redan i år om PAR säljer sin andel. Jag utnyttjade kursuppgången till en daytrade-vinst efter nyheten efter att ha fiskat billigt, men har ändå kvar hyggligt med aktier. “PA RESOURCES: GODA OLJEFLÖDEN VID TEST AV BRUNN I EKVATORIAL GUINEA 14:08 Avgränsningsbrunnen I-5 på Benita-strukturen i Block I i Ekvatorial Guinea har flödestestats och testresultatet visar på goda oljeflöden. Olje- och ...

Sommarstrategi

Dagens blogg handlar om mångfalden värdepappren ifrån Sverige och Kanada. Vi har under en tid studerat de olika företagen och gått på djupet på vissa mer intressanta. Sommaren ligger i snåret om den inte redan kommit, men tills dess håller vi oss till värdepappren och inte optioner som presenterades igår. -——— De företag vi presenterar idag har under detta kvartal kunnats handla på “rea”. Priser som har gett fina avkastningsmöjligheter om man bara haft lite nerver och inte trott på en kollaps då det var som värst. De Svenska: ...

Norge som oljeland

I flera år har jag umgåtts med norrmän och förstått vilken guld-rusch, förlåt olje-rusch som där råder. Flera “vanliga” norrmän jag träffat har blivit miljonär de senate åren. Det finns hur många oljebolag som helst på Olso-börsen. I Sverige har vi “rena” oljebolag. Men i Norge finns hela kring-industrin. Vi har flera bolag med “drill” i namnet. Alltså borr. Antingen borrar de åt oljebolagen eller också säljer de kringutrustning. Arne Karlsson i Ratos har sett det här. Han har låtit sig intervjuas i norska Dagens Näringsliv. Affärsvärlden har citerat vad han sagt: ...

Dagbok 4 juni - fokus på rysaren BVT

BVT återhämtade ungefär hälften av gårdagsraset och steg 22 % i sannolik spekulation om att gårdagens pressrelease egentligen kunde tolkas mycket positivt i stället, dvs om de ytnära uranhalt-värden från bl a grab samples s a s tas för givna att ungefär motsvaras av de likaledes ytnära - och misstänkt låga värden på- counts per second från de radiaktivititetsmätningar som redovisades igår längs med borrhålen. Eftersom de ytnära counts per second var låga men ändå skulle motsvara de hyggliga uranhalter BVT tidigare uppgivit, medan det genomgående fanns många högre och även extremt höga (spikes) zoner, antyder det att med denna tolkning skulle det vara gott om uran på djupet med rejäla toppar långt över grab samples-nivåerna. ...

Ny sammanställning av de heta IT-konsulterna!

Efter en tids frånvaro (mest pga. intensiva studier) är jag nu “back in business”. Jag tänkte börja med att göra en liten update av de intressanta IT-konsulterna. Klicka denna länk för att få ta del av den: http://hem.bredband.net/mansnet/itkonsult.jpg De tre lägst värderade aktierna utifrån PEG* (det enligt mig mest intressanta nyckeltalet) är Avega, Know IT och Cybercom. Avega är en mycket spännande nykomling och ser fruktansvärd billig ut jämfört med de redan billiga konkurrenterna. Notera dock att Avega har brutet räkenskapsår och släpper sin Q4 nu den 17 juni. För att ge en mer rättvisande bild är vinstprognosen för Avega justerad som om de haft kalenderår som räkenskapsår. ...

Heta listan

Tänkte starta en liknande lista som det finns på Avanza nu får gärna ge ris eller ros och säga vad ni tycker är bra eller dåligt Tack på förhand Idag äre sommaren som står i fokus Heta listan: Betsson ( Dags kurs 71,20 ) Ny butik med stöd av eu, fotbolls em och Sommar os visst inte deras största marknad men kommer ändå ge klirr i kassan betsson en av sommarens hetaste aktie, aktien har mycket att ge konkurrenten Unitbet har idag ett värde av 184,00 per aktie medans betsson har 71,20 per aktie efter sommarn kommer betsson ha dubblat sitt värde ...

Gamla George..

När fan blir gammal så blir han religiös, säger man. Den gamle despoten och multimiljardären George Soros har på gamla dagar blivit en förespråkare för statliga regleringar. Helt otroligt egentligen. I alla fall när det gäller oljeinstrument. Spekulationerna i oljederivaten måste stävjas, med statliga regleringar, tycker George. Annat var det i början på 1990-talet när herr Soros spekulerade sönder flera europeiska valutor och fick dom på fall, och då var det inte frågan om några regleringar inte. Nä, det råder en fri marknadsekonomi sa han då… ...

Analytiker och journalister igen

I går varnade Riksbanken för bankernas svåra situation. Häromdagen var Internationella valuta-fondens representanter i Stockholm. Vid en presskonferens varnade fondens medarbetare för att svenska banker inte konsoliderade sig. De har inte förberett sig ordentligt för svåra tider och Sveriges Riksbank har inte varit hårda mot dem. Det är i goda tider som varit som detta skulle ha skett. När svåra tider börjar går det inte. Stefan Ingves har berättat att Riksbanken i höstas agerade strids-övningar om vad som skulle hända Svenska banker om det blir svår lågkonjunktur i Baltikum. ...