Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PAR - ny ATH efter lyckad produktionshöjning på Didonfältet

Det innebär att den från marknadens synpunkt stora “hämskon” för kursen äntligen verkar eliminerad. Räknat på reservernas kassaflödes nuvärde för produktionsplanen kan ju PAR värderas upp avsevärt, t o m mer än dubblas i kurs vid oljepriser på typ 120+ USD/fat. Jag ökade PAR- innehavet något på en liten rekyl efter 12.30-tiden. Därefter utgjorde PAR omkring 25 % av portföljvärdet. “PA RESOURCES: PRODUKTIONSSTART FRÅN NY BRUNN PÅ DIDON-FÄLTET I TUNISIEN 11:33 PA Resources har slutfört borrningen av produktionsbrunnen Didon-7 på Didon-fältet offshore Tunisien. Det pilothål som först borrades kunde konstatera att reservoarens övre gräns ligger fem meter högre än förväntat, vilket ökar fältets oljereserver. Nu har den 500 meter långa horisontella sektionen av produktionsbrunnen också borrats klart och produktionen har startat från brunnen. Olje- och gas koncernen PA Resources har slutfört borrningen av produktionsbrunnen Didon-7, som en del i utvecklingsprojektet för Didon-fältet i Tunisien. Ett pilothål och en horisontell produktionsbrunn har borrats av jack-up riggen Ensco 85 och produktionstester har genomförts. Efter det att brunnen testades, har Didon-7 nu satts i produktion med en produktionsnivå på cirka 12 500 fat olja per dag. ...

När katten är borta.

dansas det på börsen. När jag lämnar börsen för bärsen några dagar så händer de naturligtvis massor. Oljan formligen rusar och börsen rasar samtidigt som Morphic gasar. Nu kom så den efterlängtade vindkraftsordern om 10 st verk från Skellefteå kraft AB. Vi pratar arktiskt klimat och det projekteras för ytterligare 100 verk av samma bolag. Ordervärdet anges till 360 miljoner kr. Detta kan bli det riktigt stora genombrottet för Morphics vindkraftsdel och det känns som att man är med på banan igen. Innan ordern kablades ut så kom en annat fint avtal men Vattenfall ang turbiner som kan generera volymorder och så har man köpt 80 % av den norska vindturbintillverkaren Scanwind. En emission kommer senare i höst.. Jag ser det som en offensiv sådan och är inte särskilt oroad över det…Det börjar rocka om Morphic… ...

Lågkonjunkturen släpps äntligen fram

I dag tror tidningarna att det blir börsfall i Stockholm (den 9 juni 2008). Blir det så tror jag anledningen är att finansminister Henk Paulson (USA) åkte till Saudarabien förra veckan för att lugna regering och investerare därnere. När dollarn fallit så mycket i värde har det gett bekymmer för Saudarabien som haft sina kassabehållning i stort sett i dollar. Varfor skall arabstaterna, Kina, Sydkorea med fler länder finna sig i att deras förmögenhet bara skall minska när dollarn minskar. ...

Hemligheten om hur man blir bäst

Det har alltid fascinerat mig varför vissa personer når extrem framgång medan de flesta förblir medelmåttor. Buffett menade på att han var född till att allokera kapital, det är en en-på-miljonen-grej. Antingen har du det som krävs eller inte. Men riktigt så enkelt är det inte. Vi föds inte med en naturlig talang för ett specifikt arbete, utan vi lär oss genom hård träning. Många hoppas hitta sin hemliga talang för att sedan slå igenom, men sen upptäcker man att man inte är tillräckligt bra i det när det går dåligt ett tag. Då ger man upp och försöker hitta något annat man är talangfull i. Man brukar aldrig hitta det. ...

FRAMTIDEN???

I fredags kom oroande signaler i form av en betydligt sämre arbetsmarknadsrapport än vad marknaden väntat sig. De mest oroande var att arbetslösheten ökade markant. Men man ska inte ta en enskild siffra på för stort allvar. Under vintern och våren har dock arbetslösheten legat under en minskning på 20 000 jobb och det i sig är ett tecken på recession. Andra siffror säger något annat och BNP för Q1 visat ingen recession. Högre oljepriser och en försämrad arbetsmarknad kommer att tära på konsumtionen framöver som är grundbulten i den amerikanska ekonomin. Det som är mest oroande i världsekonomin just nu är de höga inflationsförväntningarna och risken för stagflation och det kan faktiskt knäcka den globala ekonomin. Det som framförallt väger i mot detta är de nya dynamiska tillväxtländerna som börjar få en ny medelklass och förhoppningsvis så kan denna stå i mot så att vi enbart får en mild recession i USA och då borde kursfallen inte bli så stora från och med nu. I och med den osäkerhet som råder om tillväxtutsikterna för den amerikanska ekonomin och därmed övriga världens dito så gör man nog klokt i att använda sig av teknisk analys och särskildes då av index-analys. Jag personligen kommer inte köpa några aktier off the record(som viker av från min plan) om vi inte ser bättre tekniska indikationer. Anledningen till dito är att det egentligen är omöjligt att spå i kristalkullan just nu och som vanligt. ...

BVT – det verkar luta åt succé på K9 !

Är BVT århundradets felvärdering av kända fakta efter nyheten 3 juni ? Åtminstone antyder min tolkning av BVTs nyheter och förtydligande info på hemsidan det. http://www.bonaventure.us/jamesbay.htm Borresultaten väntas börja inkomma från K9 från och med juni/juli 2008. Efter de första borrningarna har meddelats att åtminstone radioaktivitet kunna mätats på djupet vilket ökat sannolikheten att det finns uran även där. Den 3 juni kom ett svårtolkat informationsspäckat pressmeddelande som verkar innebära att det sannolikt fanns uran i 19 av 25 borrhål med betydande radioaktivitetsförhöjningar på i snitt 39 meters djup. Hur dessa radioaktivitetsvärden förhåller sig till de ytnära uranhalter på 0.14 % som faktiskt uppmätts tidigare är oklart pga olika mätmetoder, men eftersom radioaktiviteten var relativt låg ytnära i borrhålen kan detta antyda att det fanns ännu högre uranhalter i riklig mängd på djupet, och i så fall bör K9 innehålla mycket stora mängder uran eftersom det skulle röra sig om betydligt högre uranhalter än Rössinghalter på ca 0.032 %. ...

gud jag bli ledsen

I flera år har jag varit på börsen nästan 14 år och hade sett bubblan som jag gick kort i markanden sen förlorade och förlorade till slut blev jag trött sen dök krachen upp men idag jag har bytt min stategi genom att ta korta eller långa postioner i minst 6 månader utan att lyssna på bluffare och de som ljuger om ekonomi och allt. För mig är det mycket viktig att alla svenskar gör bra placeringar med stigande vinster i bra bolag . ...

PVEs grundare och huvudägare får miljöpris

Det är centerpartiet i Blekinge som delar ut priset. “Vi vill från Centerpartiet i Blekinge framföra våra hjärtligaste tillönskningar till den affärsidé vid PV Enterprise i Vilshult, som med all sannolikhet kommer att bära också långt in i framtiden!” Det hoppas aktieägarna oxå ! Och till nuvarande mycket låga värdering är PVE nästan en “no brainer”… http://www.centerpartiet.se/templates2/Page.aspx?id=63068

Gör ett snabbt klipp!

Dom flesta analytiker och även Telias styrelse anser budet på Telia är på tok för lågt. Personligen tänker jag inte gå in på detta i denna blogg, men mycket talar för att ett nytt bud kommer och därför borde en placering i Telia innebära ett snabbt klipp inom en eller två månader. Varför detta då?. Jo, därför att: - Man skall lyssna på rykterna. Det visar sig ofta finnas sanning bakom detta. Nu kom rykten ganska omgående att blans annat Deutsche Telekom skulle komma med ett högre bud. Även Telenor nämns i spekulationerna. ...

BVT - förtydligande nyheter i kväll

Åtminstone kan man tolka dessa i den riktningen :-) . Även om inte de igår återgivna radioaktivitetsvärdena längs borrhålen förklaras i detalj, verkar bolaget se de som positiva, i synnerhet som de nu säger att de bästa områdena på K9 inte kunde borras. Min tolkning (åter från “bushen” med mkt slö internet) är att man kan ha kvar en liten post i BVT, och invänta labsvaren på uranhalterna. " Bonaventure Issues Update on Flagship K9 Uranium Property Thursday June 5, 1:38 pm ET ...